کد خبر: ۵۷۹۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵

اوپک به حاشیه بازار رانده می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی پیش بینی کرد اوپک قدرت بازار خود را تا اواسط دهه آینده به آمریکا و صنعت شیل این کشور می‌بازد.
آفتاب‌‌نیوز :
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد ظرفیت اوپک برای تولید نفت تا سال ۲۰۲۴ به دلیل افت تولید ایران و ونزوئلا، کوچک خواهد شد. با رشد تولید رقبا، تقاضای سالانه جهان برای نفت اوپک به سطح پیش از سال ۲۰۱۶ و پیش از آغاز نخستین دور کاهش تولید اوپک بهبود پیدا نخواهد کرد.

این گزارش ممکن است گزارش تلخی برای اوپک باشد که تولید خود را در دو سال گذشته محدود کرده تا با اشباع عرضه نفت در بازار جهانی مقابله کند. اگرچه این گروه با محدودیت عرضه، به این هدف نائل شد اما همزمان به رونق نفت شیل آمریکا کمک کرد و باعث شد این کشور به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شود.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش میان مدت خود اعلام کرد توسعه انرژی آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد و ۷۰ درصد از رشد ظرفیت تولید جهانی تا سال ۲۰۲۴ را تشکیل می‌دهد. تا آن زمان، توان صادراتی این کشور ممکن است به ۹ میلیون بشکه در روز برسد که فراتر از ظرفیت صادرات روسیه و نزدیک به صادرات عربستان سعودی خواهد بود.

طبق گزارش آژانس، آمریکا همچنان از نظر رشد عرضه در میان مدت پیشتاز خواهد بود. رشد عرضه آمریکا با رشد برزیل، نروژ و گویان کامل خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی میزان رشد عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان غیر اوپک را به میزان ۳.۳ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۴ افزایش داد.

در نتیجه برآورد تقاضا برای نفت اوپک کاهش داده شد و آژانس انتظار دارد تا سال ۲۰۲۴ تقاضای جهانی کمتری برای نفت اوپک در مقایسه با دوران پیش از آغاز توافق محدودیت عرضه، وجود داشته باشد که نشان می‌دهد این گروه باید محدودیت‌های تولید خود را تا دهه آینده ادامه دهد.

میزان ظرفیت تولید نفت اوپک نیز به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۳۸۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۳۴.۵۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد در میان کشورهای عضو اوپک، تنها ظرفیت تولید عراق و امارات متحده عربی افزایش پیدا کند. طبق پیش بینی آژانس، تولید عراق تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۹۰۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به ۵.۸ میلیون بشکه در روز می‌رسد در حالی که تولید امارات متحده عربی با ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش، به ۳.۸۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. اگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران برچیده شود، ظرفیت تولید اوپک ۸۲۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را تغییر نداد و همچنان انتظار دارد تقاضای سالانه تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز یا ۱.۱ درصد رشد کند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین