کد خبر: ۵۷۹۸۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰

ابراز نگرانی از مصرف 2 برابری آب برای خانه تکانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌شمالی از مصرف 2 برابری آب طی روزهای پایان سال به دلیل خانه تکانی ابراز نگرانی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامحسین ساقی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به این‌که 10 روز پایانی سال اوج مصرف آب در فصل زمستان است، اظهار کرد: هواشناسی پیش بینی افزایش دمای هوا تا 10 درجه سانتی گراد را داشته است که این امر نیز مزید بر علت شده و نگرانی افزایش مصرف آب را بالا برده است.

وی افزود: پیش‌بینی می شود از روز دوشنبه تا شنبه هفته آینده مصرف آب به حالت بحرانی برسد.

ساقی در پاسخ به این سوال که اگر مصرف مردم به دلیل خانه تکانی به همین روال باشد و روند افزایشی را داشته باشد، آب قطع خواهد شد؟ ادامه داد: توصیه می شود تا مردم مصرف آب را در روزهای پایانی سال مدیریت کنند تا اینکه آب به دلیل افزایش مصرف قطع شود.

وی با اشاره به این‌که در بهار و تابستان سال جاری با کاهش بارندگی شدید در این استان مواجه بودیم، اظهار کرد: با مدیریت مصرفی که از سوی شهروندان انجام شد میزان مصرف اب از سوی شهروندان در این استان 2 درصد کاهش یافت.

واسطه، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز در بهمن سال جاری از کسری یک میلیون متر مکعبی حجم آب در مخازن سدهای این استان نسبت به سال گذشته خبر داده بود.

وی با اشاره به اینکه میزان آب ورودی به سدهای استان از ابتدای مهر سال جاری تاکنون ۴۷ درصد رشد داشته است، گفت: میزان آبی که در سال آبی گذشته وارد مخازن سدهای استان شده است ۲۳ میلیون متر مکعب بوده این درحالی است این میزان در سال آبی جاری ۳۴ میلیون متر مکعب بوده است.

وی افزود: از آنجایی‌که تابستان امسال و سال گذشته، تابستان سختی بوده و آب موجود در سدها صرف مواردی همچون شرب و کشاورزی شده است، حجم مخازن فعلی سدها نسبت به سال گذشته چهار درصد کاهش داشته است.

واسطه با بیان اینکه میزان بارندگی از ابتدای مهر ماه سال جاری تاکنون در خراسان شمالی ۱۷۵ متر مکعب بوده است، ادامه داد: این میزان در سال آبی گذشته ۵۶ متر مکعب بوده است. علاوه بر آن میزان بارندگی نسبت به بلند مدت نیز ۶۰ درصد افزایش داشته اما بیشتر بارندگی‌ها در منطقه آیرقایه و غلامان در شهرستان مرزی راز و جرگلان بوده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بارش برف است که تأثیر چشم گیر بر روی سرشاخه‌ها و منابع آبی سد خواهد داشت، تاکید کرد: بر روی بارش باران آنقدر نمی‌توان حساب باز کرد چراکه به مدت دو سال است که کاهش‌های ۳۰ درصدی بارندگی را تجربه کرده‌ایم و تأثیر کاهش ۶۰ درصدی را در منابع آبی استان به دوش کشیده‌ایم و باید منتظر بنشینیم و ببینیم که میزان بارندگی‌ها تا شهریور ماه سال گذشته به چه شکل خواهد بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین