کد خبر: ۵۷۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۰
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ششم:

دولت هشدارهای هاشمی را جدی بگیرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مغایرت سیاست‌های اقتصادی دولت نهم با برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌انداز 20 ساله کشور آنچنان آثاری در اقتصاد کشور به جای گذاشته که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نماز جمعه این هفته از وضعیت اقتصادی در دو سال گذشته انتقاد کرد. هاشمی گفت « براساس سند چشم‌انداز رشد بزرگ اقتصادی 8/5 درصد در هر سال مشخص شده اما طی دو سال گذشته حدود 4/5 تا 5 درصد بوده که خیلی کم است».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با خطرناک دانستن «رشد نقدینگی و زیاد بودن پول در دست مردم» افزود: رشد نقدینگی در سند چشم‌انداز از 16 درصد است ولی طی دو سال گذشته 30 و 40 درصد بوده و تورم فعلی نیز زیر سر این نقدینگی است. 

«احمد میدری» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ششم و از امضاکنندگان نامه هشدار آمیز 52 تن از اقتصاددان کشور درباره سیاست‌های اقتصادی دولت نهم در این زمینه توضیح داد: همانطور که 52 اقتصاددان در مورد افزایش نقدینگی جامعه و سایر سیاست‌های اقتصادی دولت نهم هشدار داده بودند، در سال جاری مشخص شد که توصیه و پیش بینی‌های اقتصاددانان و تحلیل‌شان از اقتصاد درست بوده است. 

به اعتقاد وی، افزایش قیمت مسکن در سال جاری نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت نهم در زمینه‌های افزایش نقدینگی، محدودیت‌هایی که در نرخ سپرده‌ها ایجاد شد و همچنین سیاست‌های دولت در حوزه‌های مختلف است که کاهش سود‌آوری در بورس را به دنبال داشت و موجب شد که نقدینگی جامعه به سمت بخش مسکن سرازیر شود و موجب افزایش قیمت مسکن شد. 

میدری تاکید کرد: علاوه بر آثار ظاهری تورم که در کشور دیده می‌شود، سیاست‌های اقتصادی دولت نهم به ویژه افزایش واردات از سال 83 تاکنون آسیب‌هایی جدی به اقتصاد ایران وارد کرده که اطلاعات و آمار دقیقی از آن در دسترس نیست. 

وی توضیح داد: به عنوان مثال واردات محصولات باغی گرچه نتایجی بر بخش کشاورزی بجای گذاشته و کشاورزان متضرر شدند اما از سوی دیگر الگوهای مصرف بوجود می‌آورد که تنها در دوران رونق درآمدهای نفتی تامین آن ممکن است. 

میدری ادامه داد: اگر درآمدهای نفتی کاهش یابد واردات نمی‌تواند صورت گیرد و آن موقع کسانی که عادت به این شیوه مصرف کرده‌اند، عادت خود را ناچارند تغییر دهند و در آن صورت این مساله هزینه‌هایی را در بر دارد. 

میدری در پایان درباره انتقاد هاشمی رفسنجانی از وضعیت اقتصادی کشور در دو سال گذشته گفت: آقای هاشمی علاوه بر اینکه سمت‌های سیاسی کشور را به عهده داشته یک تحلیلگر وضعیت اقتصادی است و هشدارهای وی باید مورد توجه مسولان اجرایی کشور قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین