کد خبر: ۵۸۰۱۱۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

سفیر جدید آمریکا در استرالیا نسبت به «دیپلماسی وام روزپرداخت» چین هشدار داد

سفیر جدید آمریکا در استرالیا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که نسبت به شیوه‌ای که چین به کشورهای در حال توسعه اقیانوس آرام وام می‌دهد، نگران است؛ وام‌هایی که از جانب این سفیر به عنوان «دیپلماسی وام روز پرداخت» توصیف شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آرتور کالواهاوس، سفیر جدید آمریکا در استرالیا به خبرنگاران در کامبرا گفت: متحدان آمریکا و دموکراسی‌های لیبرال غربی باید به مردم درباره خطر چنین وام‌هایی اطلاع دهند.

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا پیشتر نسبت به این‌که چین علیه کشورهای در حال توسعه اقیانوس آرام «تله‌های بدهی» پهن می‌کند، هشدار داده بود.

کالواهاوس گفت: من از عبارت محکم‌تری استفاده می‌کنم و آن دیپلماسی وام روزپرداخت است. این پول به نظر بسیار جذاب می‌رسد که پیش پرداخت آسانی دارد اما بهتر است که شما شرایط وام را با دقت مطالعه کنید.

این در حالی است که چین کاملا اتهامات دال بر این‌که از وام‌ها، کمک‌های مالی و دیگر ابزارهای مالی برای توسعه نفوذ سیاسی و دیپلماتیکش استفاده می‌کند را رد و تاکید کرد که در چنین نقل و انتقالات مالی کاملا به نفع هر دو طرف عمل می‌کند.

چین همچنین به شدت نسبت به ادعای «تله‌های بدهی» حساس است؛ مساله‌ای که دیگر کشورها نسبت به پروژه‌هایی که مشمول ابتکار عمل راه ابریشم جدید یا یک کمربند و یک جاده می‌شود، ابراز نگرانی می‌کند.

چین به شدت انتقادات نسبت به قراردادهای مالی‌اش با سریلانکا را رد کرده؛ موضوعی که در آن سریلانکا مجبور شد پس از آنکه در بازپرداخت میلیاردها دلار وام چین ناکام ماند، یک بندر، فرودگاه و زمین را به پکن اهدا کند.

چین همچنین تلاش کرده تا نسبت به انتقادات از جانب مالزی و دیگر کشورها به خاطر شروط پروژه‌هایش تحت حمایت وام‌های چینی بی‌اعتنایی کند.

کالواهاوس انتظارات مبنی بر این‌که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا احتمالا به زودی به استرالیا سفر می‌کند را نقش برآب کرده و گفت: ترامپ باید قبل از خروج کشور با مقامات کاخ سفید صحبت کند و این در حالی است که یک سفر ریاست جمهوری همچنان یک احتمال است، چرا که ترامپ برنامه بسیار پرمشغله‌ای دارد.

وی افزود: اما من انتظار دارم تعدادی از مقامات ارشد دولت واشنگتن که با آنها دیدار داشته‌ام در سال جدید میلادی به استرالیا سفر کنند.

ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین