کد خبر: ۵۸۰۲۲
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۴۲
در صورت کاهش قیمت نفت رخ می‌دهد:

حساب ذخیره ارزی در خطر!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نسبت به اتکای بودجه سال 86 به نفت که منجر به رشد پایه پولی، نقدینگی و فروش ارز می شود، ابراز نگرانی کرد و گفت برآوردها نشان می‌دهد اگر قیمت هر بشکه نفت درسال آینده از 43 دلار کمتر شود، هیچ پولی به حساب ذخیره ارزی واریز نخواهد شد.

رضا عبداللهی لایحه بودجه سال 86 را نسبت به لایحه بودجه 85 از لحاظ اعداد و ارقام و عملکرد بودجه سال جاری انقباضی دانست اما تصریح کرد: البته چنانچه آمارها همچون سال 85 تحقق نیابد و متمم‌های زیادی توسط دولت ارائه شود، بودجه سال 86 نیز از حالت انقباضی خارج خواهد شد.

وی با اظهار نگرانی از وضعیت بخش درآمدها و در راس آنها فروش سهام شرکت های دولتی و درآمدهای پیش بینی شده حاصل از آن، اظهارداشت: 740 میلیارد تومان فروش سهام شرکت‌های دولتی برای سال 85 پیش بینی شده بود که در 9 ماهه ابتدای سال جاری تنها 50 میلیارد تومان آن محقق شده که امید است این رقم براساس قول وزارت امور اقتصادی و دارایی تا پایان سال جاری به 200، 300 میلیارد تومان برسد!

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس خاطرنشان کرد: رقم 740 میلیارد تومان سهام پیش بینی شده برای فروش در سال جاری در لایحه بودجه 86 به 7 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که 4 هزار میلیارد تومان آن جمعی خرجی و 3 هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی است. به گفته عبداللهی برآوردها نشان می دهد اگر قیمت نفت از 43 دلار درسال آینده کمتر شود، هیچ پولی به حساب ذخیره ارزی واریز نخواهد شد.

وی نسبت به اتکای بودجه سال 86 به نفت که منجر به رشد پایه پولی، نقدینگی و فروش ارز می شود، ابراز نگرانی کرد و افزود: اگر بازار کشش فروش ارز را نداشته باشد، باید سیاست خرید ارز توسط بانک مرکزی را در پیش بگیریم.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس رشد نقدینگی در سال آینده را به صورت خوشبینانه در حد 30 درصد پیش بینی کرد و افزود: تبدیل هر یک دلار به ریال باعث افزایش رشد نقدینگی در جامعه می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین