کد خبر: ۵۸۰۳۴
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۳

مواضع مشترک استرالیا و نیوزیلند درباره ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزرای خارجه استرالیا و نیوزیلند با اشاره به عدم پایبندی ایران به قطعنامه شورای امنیت، فقدان شفافیت در عملکرد هسته‌ای ایران را عامل بی‌اعتمادی غرب به این کشور دانستند. الکساندر داونر و هلن کلارک همچنین از ایران خواستند با احترام گذاشتن به قواعد بین‌المللی به حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای‌اش کمک کند. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس کلارک در این دیدار گفت: آنچه جامعه بین‌الملل از ایران می‌خواهد شفاف‌سازی و گشودن درهای تاسیسات هسته‌ای به روی بازرسان است. وی افزود: البته براساس معاهده منع تکثیر هسته‌ای همه کشورها حق دستیابی به چرخه سوخت هسته‌ای را دارند اما به شرط آن که به عدم توسعه تسلیحات اتمی متعهد باشند. وزیر خارجه نیوزیلند همچنین گفت: مشکل ایران این است که نتوانسته به جامعه بین‌الملل ثابت کند که به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست. 

الکساندر داونر وزیر خارجه استرالیا نیز با اشاره به عدم پذیرش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از سوی ایران گفت: نگرانی جامعه بین‌الملل این است که ایران چگونه به فعالیت‌های غنی‌سازی پایان بخشیده و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل خواهد داشت. 

وی با اظهار امیدواری در مورد حل صلح‌آمیز مساله هسته‌ای ایران گفت: آمریکا طرحی برای حمله به ایران ندارد. داونر همچنین با اشاره به اظهارات محمود احمدی‌نژاد گفت: مردم باید به شکل دیپلماتیک احمدی‌نژاد را تحت فشار قرار داده و وی را برای احترام گذاشتن به قواعد سازمان ملل تشویق کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین