کد خبر: ۵۸۰۵۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹

از ماهی‌های قرمز چه می‌دانیم؟

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان تاکید کرد: برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، شهروندان ماهی قرمز عید خود را تنها از مراکز مجاز فروش ماهی‌های زیتنی خریداری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
مجید اسکندرپور اظهارکرد: ماهی سالم باید دارای پولک‌هایی سالم و ردیف و فاقد زخم یا مناطقی عاری از پولک بر روی پوست خود باشد. همچنین ماهی سالم باید دارای تحرک مناسبی بوده و شنای طبیعی داشته باشد. باله‌های شنای آن نیز باید قائم بوده و دارای تحرک باشد .

این مسئول ادامه داد: ماهی‌ها به اکسیژن موجود در آب احتیاج دارند و این اکسیژن، از طریق سطح هوایی که با آب در تماس است وارد آب می‌شود. پس بهتر است تا آنجا که ممکن است از ظروف کوچک با سطح مقطع کوچک برای نگه‌داری ماهی‌ها استفاده نکنیم. همچنین ظروف نگه‌داری ماهی نیز باید به صورت دوره‌ای شسته شود.

وی افزود: معمولا استفاده از آب شهری مشکل خاصی برای ماهی‌های قرمز ایجاد نمی‌کند ولی باید قبل از تعویض آب، برای اطمینان از خارج شدن موادی مانند کلر، آب را به مدت یک شبانه روز در ظرف دیگری قرار دهیم. هر ماهی قرمز برای ماندگاری طولانی، حداقل به یک لیتر آب نیاز دارد که هفته‌ای 2 تا 3 بار باید تعویض شود.

اسکندرپور تصریح کرد: ماهی‌های قرمز کوچک جانداران بسیار مقاومی هستند و هر چیزی را می‌خورند، لذا به راحتی می‌توان در شرایطی که غذای مناسب در دسترس نیست از خرده‌های نان، شیرینی و … به مقدار کم به عنوان غذا استفاده کرد. همچنین از غذاهای آماده ارزان قیمت نیز می‌توان استفاده کرد و مقدار آن باید طوری باشد که اضافه غذا در آب نماند. غذا نیز باید در مدت 1 تا 2 دقیقه مصرف شود.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بهترین دما برای زندگی این ماهی‌ها حدود 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد است، یادآور شد: دمای محیط هرگز نباید یک‌باره تغییر کند. تغییر تدریجی و ملایم دمای محیط یا آب برای آن‌ها قابل تحمل‌تر است. همچنین محل نگهداری این ماهی‌ها باید طوری باشد که تغییر روز و شب در آن احساس شود. هرگز نباید این موجودات را زیر نور آفتاب مستقیم و شدید قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه با رعایت نکات بهداشتی، نگران انتقال بیماری‌های مشترک نخواهیم بود، افزود: استفاده از آب بهداشتی سالم و کافی، استفاده از دستکش در تماس با ماهی، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون بعد از دست‌کاری ماهی‌ها، شست‌وشو و ضدعفونی ظرف نگه‌داری با نمک طعام 3 درصد به صورت دوره‌ای، خریداری ماهی‌های قرمز از فروشگاه‌های آکواریومی دارای مجوز و پروانه معتبر بهداشتی و جداسازی ماهی‌های بیمار از سالم، از جمله این نکات است.

اسکندرپور خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از آلودگی ماهیان آزاد، باید از رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه‌ها پرهیز کنیم و رهاسازی را فقط در مکان‌هایی که شهرداری اعلام می‌کند انجام دهیم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین