کد خبر: ۵۸۰۷۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۵

ضربه بانک مسکن به اقشار کم درآمد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب ـ محمد رادنیا: بانک مسکن که با شعار «کمک به خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد جامعه» فعالیت می‌کند این بار از اول خردادماه سال 86 در بخشنامه‌ای از پرداخت تسهیلات 180 میلیون ریالی به صورت توأم یعنی 12 میلیون ریال با سپرده و 60 میلیون ریال بدون سپرده جلوگیری به عمل می‌آورد. 

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان روند صعودی بازار و قیمت پرشتاب مسکن از دو سال گذشته تا به حال کارکرد وام‌های اینچنینی را به کلی از میان برده است. با این حال شعارهای دولت در خصوص خانه‌دار کردن جوانان احتمال تغییر شرایط به ضرر قشر کم درآمد جامعه از سوی بانک دولتی مسکن را بسیار ضعیف ساخته بود اما این بار ظاهراً تحلیل آگاهان نادرست از آب درآمد و دولت شرایط وام مسکن را بدون تغییر در مبلغ و افزایش آن بسیار مشکل‌تر از پیش ساخت. 

بانک مسکن امروز در خبری که در آن سعی شده مسائل و مشکلات این تصمیم جدید را مخفی سازد اعلام کرده است که «با موافقت شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات با سپرده 120 میلیون ریال صندوق پس‌انداز مسکن بانک مسکن به 180 میلیون ریال افزایش یافت»! مدیر روابط عمومی بانک مسکن با اعلام این خبر بدون آنکه به وضعیت سپرده‌گذارانی که تاکنون سرمایه‌های خود را در این بانک به صورت راکد و بلااستفاده گذاشته‌اند گفت: با اجرای این مصوبه از ابتدای خردادماه سال 1386 پرداخت تسهیلات 180 میلیون ریال به صورت توأم متوقف شده و پرداخت این تسهیلات طبق شرایط و ضوابط جدید صورت می‌گیرد. 

براساس این اظهارات شرایط و ضوابط جدید بانک مسکن را می‌توان تنها در افزایش زمان سپرده‌گذاری و افزایش مبلغ سپرده برای دریافت وام مسکن به میزان گذشته یعنی 180 میلیون ریال خلاصه کرد. 

به این ترتیب پس از این تسهیلات بانک مسکن سالانه فقط 120 میلیون ریال خواهد بود و سپرده‌گذاران این بانک دیگر از 6 میلیون وام بدون سپرده نمی‌توانند استفاده کنند. 

به اعتقاد بسیاری از ناظران این شرایط تنها به ضرر اقشار کم درآمد جامعه خواهد بود چرا که برای دست یافتن به وام 180میلیون ریالی بانک مسکن باید مبلغ سپرده خود را افزایش دهند و یا در این آشفته بازار تورم و هجوم نقدینگی به بازار مسکن، 6 ماه بیشتر در انتظار دریافت تسهیلات خود باشند. 

آگاهان همچنین تاکید می‌کنند تصمیم جدید بانک مسکن که هیچ نسبتی با شعارهای انتخاباتی رئیس دولت ندارد این تسهیلات را برای دلالان وام‌های بانکی پرسودتر خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین