کد خبر: ۵۸۱۰۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۲
روزنامه «فایننشیال تایمز» خبر داد:

امید انگلیس و آمریکا به پیروزی بر ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دیپلمات‌های آمریکا و انگلیس پس از نشست لندن اعلام کردند همچنان امکان موفقیت استراتژی غرب علیه ایران وجود دارد. بنا به گفته این دیپلمات‌ها علیرغم عدم پذیرش مهلت سازمان ملل از سوی تهران، غرب استراتژی خود را که شامل دور جدید مذاکرات در چارچوب شورای امنیت است دنبال خواهد کرد. 

دیپلمات‌های غربی در گفت‌وگو با روزنامه «فایننشیال تایمز» با اشاره به تلا‌ش‌های ایران برای تقویت فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم گفتند: ایرانی‌ها به سرعت تلاش می‌کنند این روند را (غنی‌سازی) به پیش ببرند.

هفته گذشته محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود از فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد ایران نه تنها غنی‌سازی تعلیق را نکرده بلکه نزدیک به 600 سانتریفیوژ را نیز نصب کرده که می‌تواند آغازی برای تولید اورانیوم غنی‌شده در مقیاس وسیع باشد. یک مقام آمریکایی به فایننشیال تایمز گفت: آنها راه‌اندازی این چیز‌ها (سانتریفیوژ) را تکمیل نکرده‌اند و برای کسب مهارت در این فناوری همچنان باید کار بیشتری انجام شود. 

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که دیپلمات‌های گروه 1+5 در نشست لندن اعلام کردند تصویب قطعنامه دوم علیه ایران را در دستورکار خود قرار داده‌اند. فایننشیال تایمز در ادامه با اشاره به تلاش آمریکا و انگلیس برای تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه ایران نوشت: آمریکا با حمایت انگلیس قصد دارد اروپایی‌ها را وادار کند مجوز صادرات برای شرکت‌هایی که با ایران معامله می‌کنند را لغو سازند. ضمن آنکه ممنوعیت فروش تسلیحات نیز از جمله تحریم‌های مورد نظر واشنگتن و لندن علیه ایران است. 

به گفته «فایننشیال تایمز»، تصویب این تحریم‌ها در سازمان ملل و حتی اتحادیه اروپا با مشکلاتی همراه است. اما برای هر دو مورد یاد شده ممکن است قدرت‌های بزرگ تصمیم بگیرند محدودیت داوطلبانه بیشتری را اعمال کنند و یا در چارچوب سازمان ملل از دولت‌ها بخواهند چنین محدودیت‌هایی را علیه ایران اعمال کنند. فرانسه و آلمان معتقدند لغو مجوز صادرات اکنون ارزش چندانی ندارد چون مساله هسته‌ای ایران تمایل شرکت‌ها برای معامله با ایران را کاهش داده است. 

بنا بر این گزارش افزایش بحث‌های موجود در خصوص تحریم (علیه ایران) برخی را به این نتیجه رسانده که احتمال موفقیت استراتژی غرب در مقابل ایران چندان زیاد نیست. در عین حال آمریکا و اروپا معتقدند ایران به خاطر نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت باید تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. اعزام دومین ناو هواپیما بر آمریکا به خلیج فارس نیز در همین راستا صورت گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین