کد خبر: ۵۸۱۳۲۸
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵

دادگاه بین المللی حبس ابد جلاد صرب را تائید کرد

دادگاه بین المللی کیفری حکم حبس ابد «رادووان کاراجیچ» سرکرده صرب های بوسنی را به جرم ارتکاب جنایات جنگی علیه مسلمانان بوسنی تائید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
دادگاه بین المللی ویژه جنایات جنگی در بوسنی حکم 40 سال حبس برای کاراجیچ را به حبس ابد افزایش داد و جرایم او را نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت عنوان کرد. 

به گزارش روزنامه گاردین انگلیس، نسل کشی بوسنی به دو کشتار گستره توسط نیروهای صرب در سربرنیتسا در سال 1995 و پاکسازی قومی در سراسر بوسنی توسط ارتش صرب در طول جنگ 1992-1995 مربوط می‌شود. 

کاراجیچ رئیس جمهوری پیشین صربسکا و «راتکو ملادیچ» فرمانده پیشین ارتش صربسکا، عاملین اصلی این جنایت شناخته‌ شدند که افراد یادشده به ترتیب در سال 2008 در «بلگراد» و 2011 در «لازاروو» بازداشت شدند. 

بسیاری از مورخان این کشتار را دومین فاجعه انسانی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم می‌دانند. 

یازدهم جولای 1995 یکی از اردوگاه های حمایت از آوارگان بوسنیایی که یگان پاسداری از صلح ارتش هلند ماموریت حفاظت از آن را به نمایندگی از سازمان ملل در منطقه سربرنیتسا برعهده داشت با محاصره نیروهای تندرو و خودسر «چتنیک» روبه روشد و نیروهای ارتش هلند با فشار ملادیچ فرمانده آن زمان نیروهای صرب به مردم شهر سربرنیتسا اطمینان می دهند در صورتی که شهر را تسلیم کنند، آنها را به نقاط امن منتقل خواهند کرد و مردم شهر به ناچار به آنها اعتماد کردند. 

اما پس از سقوط شهر اردوگاهی که نظامیان هلندی مسئولیت نگهداری آن را داشتند به نیروهای افراطی تحویل داده شد. 

پس از خروج نیروهای هلندی حافظ صلح، اتوبوس هایی برای بردن زنان و کودکان وارد سربرنیتسا شدند و گروهی از چتنیک ها، زنان و کودکان را با ماشین هایی از مردان جدا کردند و پس از آن بیش از 10 هزار بازمانده ارودگاه با پای پیاده متواری شدند، اما از آنجا که گروهی در تمامی مسیر ها در کمین آنها بودند کمتر کسی از سربرنیتسا جان سالم بدر برد و عموماً در مسیر و در داخل جنگل به قتل رسیدند و در گورهای دسته جمعی دفن شدند. گورهایی که هنوز نیز هر از چندی کشف می شوند.

دادگاه‌های بین المللی از این کشتار در جنگ بوسنی با عنوان نسل کشی یاد کردند.

دادگاه بین المللی حبس ابد جلاد صرب را تائید کرد

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین