کد خبر: ۵۸۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۵
نماینده پیونگ‌یانگ به ایالات متحده رفت

کره‌شمالی به دنبال حمایت کاخ سفید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: کره‌شمالی عزم خود را برای بازگشت به گردونه اجتناب ناپذیر جامعه بین‌الملل جزم کرده است. پیونگ یانگ که سرانجام به درخواست اعضای حاضر در مذاکرات شش جانبه فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق در آورده بود اولین گام‌ها برای عادی سازی روابط با سایر کشورها را برداشته است. نماینده هسته‌ای کره‌شمالی نیز روز گذشته راهی واشنگتن شد تا پس از سال‌ها آغاز روابط دیپلماتیک کشورش با آمریکا را جشن بگیرد.
 
این سفر که همزمان با دیدار در سطح وزرای دو کره انجام شد بیانگر عزم کیم جونگ ایل برای عادی سازی روابط با آمریکا و سایر کشورهای مطرح در سطح جهانی است. کیم گی گوان معاون وزیر امور خارجه کره‌شمالی روز گذشته وارد پکن شده و احتمالا فردا در سانفرانسیسکو خواهد بود. وی پس از آن عازم نیویورک خواهد شد تا با همتای آمریکایی خود در مذاکرات هسته‌ای دیدار کند. 

سخنگوی کاخ سفید، شان مک کورمک روز گذشته با اشاره‌ای کوتاه به سفر کیم گی گون اعلام کرد که دو کشور به دنبال توافق پیونگ یانگ در سیزدهم فوریه، عادی سازی روابط خود را آغاز کرده‌اند. 

شان‌مک کورمک در این خصوص گفت: این توافق نامه منجر به رضایت طرفین به برگزاری جلسات دو جانبه شد. بدین ترتیب جرقه آغاز روابط دیپلماتیک میان دو کشور زده شده است. سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر مورد بحث قرار گرفتن آغاز روابط کامل سیاسی میان دو کشور در این دیدار گفت: روابط دیپلماتیک نرمال شامل اعزام سفیر و دیپلمات‌های وابسته به هر کشور به کشور مقصد است. 

به گفته یک منبع موثق، کیم گی گوان در دیدار با کریستوفر هیل با وی در خصوص حذف نام کره‌شمالی از فهرست کشورهای حامی تروریست نیز گفت‌وگو خواهد کرد. 

با وجود سفر نماینده هسته‌ای کره‌شمالی به نیویورک، کاخ سفید بار دیگر ادعای خود را مبنی بر عدم برقراری روابط دیپلماتیک با پیونگ یانگ خارج از مذاکرات شش جانبه تکرار کرد. البته این سخنان در حالی مطرح شد که دستاورد دیدار دو جانبه کریستوفر هیل با کیم گی گوان در برلین بسیار امیدوار کننده بود. 

در این میان یک منبع نزدیک به کاخ سفید اعلام کرد که پرونده قطع تحریم‌های مالی اعمال شده علیه پیونگ یانگ بر روی میز کار رئیس جمهور قرار دارد. همین منبع که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: پیش از این نام کشورهای کره‌شمالی، ایران و کوبا به عنوان کشورهای دشمن ایالات متحده در کنار یکدیگر قرار بوده است که از این پس نام کره‌شمالی حذف خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین