کد خبر: ۵۸۱۶۷
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۱
تحلیلی از فایننشیال تایمز

آیا تحریم‌ مالی ایران عملی است؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دولت جرج بوش که با اعمال تحریم‌های مالی توانسته در مقابل کره شمالی موفق عمل کند اکنون قصد دارد در مورد مهار برنامه هسته‌ای ایران نیز از چنین گزینه‌ای استفاده کند. روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی به بررسی امکان عملی شدن این طرح پرداخته است. 

بنا به نوشته این روزنامه با وجود بحث‌هایی که در مورد میزان موفقیت فشارهای مالی علیه کره‌شمالی وجود دارد و مشخص نیست نهایتا این کشور حاضر به تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شود؛ اما شواهد حاکی از آن است که آمریکا قصد دارد از این مدل برای حل مساله هسته‌ای ایران نیز استفاده کند. 

«فایننشیال‌تایمز» در ادامه می‌نویسد: «برخی مقامات و بانکداران آمریکایی معتقدند موفقیت اعمال فشارهای مالی علیه کره‌شمالی به خاطر حمایت چین از این طرح بود، چرا که از هسته‌ای شدن همسایه خود به شدت نگران بود. اما در مورد ایران مساله متفاوت است. هر چند آمریکا بانک‌های اروپایی را برای قطع روابط مالی خود با ایران تحت فشار قرار داده اما دیپلمات‌ها مطمئن نیستند چین و سایر مصرف‌کنندگان بزرگ نفت ایران تحت فشارهای آمریکا حاضر به قطع مناسبات مالی خود با تهران شوند». 

تریتاپارسی کارشناس مسائل ایران در مصاحبه با این روزنامه گفت خوشحالی آمریکا از موفق‌بودن تحریم‌های مالی علیه ایران چندان هم قابل اعتماد نیست. بنا بر ادعای وی «کاهش محبوبیت محمود احمدی‌نژاد و افزایش تقاضاهای مردم به خاطر شعارهای پوپولیستی وی سهم بیشتری در ناکامی‌های اقتصادی ایران داشته است». 

به نوشته فایننشیال تایمز، «ماتیو لویت» که تا ماه گذشته عضو شاخه اطلاعات مالی و تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا بود نیز اعمال فشارهای مالی علیه ایران را تنها در بخش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ممکن می‌داند. شاید به این دلیل که در بخش‌های عمومی آمریکا با حمایت کمتری از سوی دولت‌ها برخوردار خواهد شد. لویت در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن گفت: وزارت خزانه‌داری (آمریکا) در تلاش برای یافتن راه‌هایی است که هزینه ایران را افزایش دهد. 

وی افزود: بانک‌های خارجی به اعمال فشارهای آمریکا واکنش نشان داده‌اند. چون آنها پس از اعمال تحریم علیه دو بانک ایرانی از به خطر افتادن شهرت خود در معامله با تهران به شدت نگران شده‌اند. لویت در ادامه گفت: هر چند اعمال فشار و بخش خصوصی سودمند بوده، اما برخی بانک‌ها همکاری کمی در این زمینه داشته‌اند و فقط معاملات دلاری خود را با تهران متوقف کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین