کد خبر: ۵۸۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۸
با آغاز همکاری جهت توقف فعالیت‌های هسته‌ای

یخ روابط میان دو کره آب می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : در آخرین بیانیه که پس از دیدار نمایندگان دو کشور منتشر شد طرفین بر لزوم همکاری بیشتر برای عملی شدن تعهدات پیونگ یانگ تاکید کردند. بدین ترتیب سئول در توقف فعالیت‌های هسته‌ای کره‌شمالی به مقامات این کشور کمک خواهد کرد. 

در این میان دو کره‌ توافق کردند به روند انتقال خانواده‌هایی که بر اثر اختلافات سیاسی میان دو کشور از هم دور افتاده بودند کمک کنند. 

از سوی دیگر پیونگ یانگ خود را برای پذیرایی از محمد البرادعی در تاریخ سیزدهم ماه مارس آماده می‌کند. دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به دعوت پیونگ یانگ سفری دو روزه به این کشور خواهد داشت. هنوز از جزئیات این سفر اطلاعاتی در دست نیست. 

دیدار وزرای کابینه‌های دو کره‌ که هفته اخیر در پیونگ یانگ رخ داد اولین دیدار میان نمایندگان دو کشور از سال 2000 تاکنون بود. با وجود اتمام جنگ میان دو کشور در سال 1953 دو کره همچنان دوران جنگ سرد را طی می‌کنند. آتس‌بس میان دو کشور هرگز با هیچ‌گونه معاهده صلح‌آمیزی جایگزین نشد. در این میان روابط میان دو کشور در سال 2002 بار دیگر دستخوش تحولات نه چندان خوشایند شد. در این سال واشنگتن پیونگ یانگ را متهم به غنی‌سازی مخفی اورانیوم کرد. اتهامی که روابط پیونگ یانگ با جامعه بین‌المللی را به مدت چندین سال به حالت تعلیق درآورد. 

به دنبال آزمایش نخستین بمب هسته‌ای توسط پیونگ یانگ، آمریکا و جامعه بین‌المللی دور تازه‌ای از تحریم‌ها بر علیه کره‌شمالی را آغاز کردند. سرانجام با توافق میان اعضا حاضر در مذاکرات شش جانبه در سیزدهم فوریه یخ حاکم بر روابط میان کره‌شمالی و سایر کشورهای بین‌المللی باز شد. در این میان به دنبال توافق انجام گرفته، کره‌شمالی تمام تلاش خود را برای گسترش روابط با ایالات متحده و سایر کشورهای مطرح از جمله ژاپن به کار گرفته است. 

معاون وزیر امور خارجه کره‌شمالی هفته گذشته در راس هیاتی بلند پایه به نیویورک سفر کرد. با وجود مثبت خواندن این سفر توسط مقام‌های آمریکایی، معاون وزیر امور خارجه جان نگروپونته روز گذشته اعلام کرد که کره‌شمالی باید مقدمات متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود را مهیا کند. نگروپونته در این سخنان لغو تحریم‌های مالی و حذف نام کره‌شمالی از لیست کشورهای حامی تروریست را منوط به توقف فعالیت هسته‌ای این کشور دانست. 

در این میان مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که این کشور به منظور نشان دادن حسن نیت خود، مبلغ قابل توجهی از حساب‌های ارزی پیونگ یانگ در بانک‌های این کشور را توقیف خواهد کرد. بر همین اساس به نظر می‌رسد که آمریکا مبلع هشت تا دوازه میلیون دلار از مجموع 24 میلیون دلار در اختیار خود را ترخیص خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین