کد خبر: ۵۸۲۴۳۸
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰

شایعه‌ای که بر تن بازارهای خورشیدی لرزه انداخت

چین سال گذشته پس از این که یارانه‌های خورشیدی را کاهش داد و تصویب تأسیسات خورشیدی جدید را در اواسط سال ۲۰۱۸ متوقف کرد، بازار خورشیدی جهانی را شوکه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
این اقدام با هدف محدود شدن معوقات مربوط به پرداخت یارانه تجدیدپذیر ها و کاهش وابستگی نیروی خورشیدی به حمایت دولتی در بحبوحه کاهش هزینه‌ها انجام گرفت. اما امسال چین هنوز سیاست‌هایش برای تأسیسات فوتوولتائیک خورشیدی و خرید خودروهای برقی را اعلام نکرده است.

در حالی که سیاست‌گذاران و صنعت چین سخت سرگرم بررسی جزئیات رویکرد امسال درخصوص مشوق‌های خورشیدی و خودروهای برقی هستند، گزارشی‌هایی درباره روند سیاست‌های سال ۲۰۱۹ منتشر شده است. دیجی تایمز به نقل از منابع صنعتی خبر داد جنگ تجاری آمریکا و چین، اعلام یارانه‌ها از سوی چین برای برق تولید شده از نیروی خورشیدی و مشوق‌ها برای خریداران خودروهای برقی را به تأخیر انداخته است.

طبق اظهارات منابع آگاه، چین قصد دارد میزان یارانه‌های خورشیدی را ۸۰ درصد کاهش داده و به ۴۴۸ میلیون دلار (۳ میلیارد یوان) برساند. مشوق‌های خرید خودروی برقی پس از کاهش حدود ۵۰ درصدی در سال ۲۰۱۸، احتمالاً امسال به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داده خواهند شد.

چین سال گذشته با اعلام اینکه دیگر هیچ مجوز بیشتری برای تأسیسات خورشیدی جدید در سال ۲۰۱۸ صادر نخواهد کرد و یارانه‌ها را کاهش می‌دهد، همه را غافلگیر کرد.

رشد سریع نیروی خورشیدی، بودجه پکن برای یارانه‌های اختصاص یافته برای تأسیسات جدید را در مضیقه گذاشته است. این یارانه‌ها در سال ۲۰۱۷ به ۱۵ میلیارد دلار (۱۰۰ میلیارد یوان) رسید و دولت هنوز به طور کامل این یارانه‌ها را پرداخت نکرده است.

بلومبرگ به نقل از انجمن صنعت فوتوولتائیک چین نوشته است: امسال سیاست‌گذاران چینی پروسه تأیید پروژه‌های خورشیدی در مقیاس تولید گسترده نیرو را از سرگرفته اما سازندگان برای دریافت یارانه باید درخواست دهند. رگولاتورهای چینی پیشنهاد کرده‌اند بعضی از سیاست‌هایی که تأسیسات خورشیدی را سال گذشته محدود کردند، تسهیل شوند.

در چین رشد ظرفیت خورشیدی در سال ۲۰۱۸ به ۴۳ گیگاوات رسید که ۱۸ درصد در مقایسه با رکورد ۵۳ گیگاوات در سال ۲۰۱۷ کاهش داشت. طبق گزارش بلومبرگ نیوانرژی فاینانس، اگرچه سرمایه گذاری‌های انرژی پاک در سطح جهانی در سال ۲۰۱۸ برای پنجمین سال متوالی از ۳۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت و چین یک بار دیگر با سرمایه گذاری ۱۰۰.۱ میلیارد دلار پیشرو بود اما سرمایه گذاری‌های چین در انرژی پاک در مقایسه با سال ۲۰۱۷ به میزان ۳۲ درصد کاهش داشت که ناشی از افت سرمایه گذاری در نیروی خورشیدی بود.

سرمایه‌گذاری نیروی خورشیدی چین در سال میلادی گذشته ۵۳ درصد کاهش یافت و به ۴۰.۴ میلیارد دلار رسید که به دلیل هزینه‌های واحد کمتر و سیاست محدود کردن دسترسی به یارانه‌های دولتی برای پروژه‌های جدید بود.

تغییر سیاست‌های خورشیدی چین در سال ۲۰۱۸ باعث شد تولیدکنندگان داخلی به بازار پنل خورشیدی جهانی هجوم ببرند و بازار را دچار اشباع کرده و قیمت‌ها را پایین ببرند. در نتیجه قیمت پنل‌های خورشیدی سال گذشته ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. در حالی که این اتفاق تولیدکنندگان چینی کوچک‌تر را به خطر انداخت اما پنل‌های خورشیدی فوق‌العاده ارزان به نفع سازندگان و سرمایه گذاران خورشیدی در تأسیسات فوتوولتائیک خورشیدی در سراسر جهان تمام شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال این بازار پیش از این خود را با اختلالات و قیمت پنل‌های خورشیدی ساخت چین وفق داده داده است و انتظار می‌رود ظرف یک تا دو سال آینده ۱۰ تا ۱۵ درصد بهبود پیدا کند زیرا بازار ساخت تجهیزات خورشیدی چین در نتیجه متضرر شدن تولیدکنندگان کوچک، کوچک‌تر می‌شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین