کد خبر: ۵۸۲۶۷۹
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱

نقشه نجات گمیشان از خطر سیل عصر یک‌شنبه چیست؟

گزارش شفاف سرپرست استانداری گلستان از آن‌چه در مناطق سیل‌زده می‌گذرد
آفتاب‌‌نیوز :
میرمحمد غراوی سرپرست استانداری گلستان در گفت و گو یی از آخرین جزئیات امدادی در این استان سخن گفته است.

فرهاد عشوندی: این بخش نخست از گفت‌وگوی مفصل ماست با میرمحمد غراوی، معاون استاندار گلستان که پس از عزل سیدمناف هاشمی، سرپرستی استانداری را بر عهده گرفت.

او در این بخش درباره حوادث تلخ اخیر و خطر تکرار سیل، شایعه احتمال شکسته شدن سد وشمگیر، علت خالی نشدن گمیشان از سیل و مواردی از این دست سخن گفته و تاکید کرده برنامه‌شان برای بارش‌های عصر یکشنبه چیست.


سال خیلی تلخ و سخت در گلستان شروع شد ، حالا بعد از حدود دو هفته آیا شرایط به نقطه تعادل رسیده است؟

بله، همان طور که مستحضر هستید ما از ۲۶ اسفندماه ۹۷ با بارش‌های شدید در استان روبرو شدیم.این میزان بارش شدید در ارتفاعات به صورت برف بود. در این بارش‌ها اکثر راه‌های روستایی و محور شاهرود خوش ییلاق آزادشهر ما بر اثر بارش برف و ریزش کوه بسته شد و ما در طول این مدت همچنان درگیر سستی خاک منطقه و ریزش‌ها هستیم و مدام با تلاش همکارانم راه را باز می‌کنیم و باز از نقاط دیگر دچار ریزش می شویم. 

علاوه بر این راه ۵۶ روستای استان بسته شد و قطعی برق را در ۶۰ روستا داشتیم که توانستیم در مدت کمی راه های ارتباطی را برقرار کنیم، برق‌ روستاها را وصل کنیم . البته تعدادی از روستاهای‌مان را داریم با تانکر آبرسانی می‌کنیم چون شبکه آبرسانی آنها را سیل برده است.

سعی کردیم با هر شکل ممکن، مشکلی از بابت تامین آب و برق و گاز در روستاهای استان نداشته باشیم.

وضعیت شهرهای سیل زده چطور؟

اکثر شهرهای مان هم که از شرق به غرب در مسیر سیل قرار داشت داریم سعی می‌کنیم به آرامش برسانیم. الان دیگر در گنبد کاووس که سیل در حقیقت از آنجا شروع شد حالا مشکلی وجود ندارد. منازلی که پر از گل و لای شده را دارند لایروبی و پاکسازی می‌کنند.

در آق‌قلا که بحران بزرگی بر اثر سرریز آب سد وشمگیر و زیرآب رفتن خانه‌های مردم داشتیم، هم در همان مرحله اول سعی کردیم شدت سیل را بگیریم.

شدت سیل گرفته شد؟ ولی همچنان بعد ده روز خانه‌های مردم زیر آب است.
در آن چند ساعت ابتدایی که احتمال وقوع سیل پیش بینی شد و آب سد به حالت سیلابی شدید به رودخانه گرگان رود وارد شد، ما دو فیوز در رودخانه ایجاد کردیم و در مسیر سیل توانستیم شدت سیلاب را که می‌توانست خطرسازتر باشد، تا حدودی مهار کنیم . ما رودخانه را شکافتیم و آب را سیلاب را با سرعت ۱۵۰ متر مکعب در ثانیه به دشت و شمال آق قلا فرستادیم تا قدرت تخریب آب را کاهش بدهیم.

یعنی اعتقاد دارید کاهش قدرت تخریبی و احیانا افزایش خسارتهای جانی به مردم به این دلیل بود؟
یکی از دلایل به نظرم این بود. اینکه شدت تخریبی سیلاب کن شد و شهر اگرچه متاسفانه زیر آب رفت اما شدت ورود آب به منازل و مناطق زندگی مردم، ویرانگر نبود و سرعت و قدرتش کمتر شده بود. ما کمی انرژی سیلاب را با این روش کم کردیم، اگرچه ناچار شدیم بخشی از آب را به زمین‌های کشاورزی مردم وارد کنیم اما در اولین ضرورت حفظ جان مردم در اولویت بود. امیدواریم خسارت‌های مالی هم همان طور که رئیس جمهور محترم فرمودند در اولین فرصت تامین شود.

ولی اتفاقی که افتاد، زیرآب رفتن شهر بود که هملا زندگی مردم را مختل کرد.
بله متاسفانه و ما همچنان بابت این مسئله از مردم عذر می‌خواهیم.کل توان انتقال آب گرگانرود در آن منطقه ۱۲۰ متر مکعب بر ثانیه بود که در زمان سیل به شدت افزایش پیدا کرد.این باعث شد دو سوم از شهر آق‌قلا زیر آب برود . الان تقریبا همچنان یک سوم از مناطق شهر زیر آب هستند.

ما برای امدادرسانی به صورت ملی امکانات را گسیل کردیم تا کمک رسانی تسهیل شود. ولی هنوز مناطق شمالی و شرقی شهر به سمت گمیشان زیر آب است. همه دارند تلاش می کنند تا با پمپاژ، آب را تخلیه کنیم اما متاسفانه خروجی رودخانه گرگانرود هم ظرفیتش تکمیل است و گنجایش انتقال بیش از این سیلاب را ندارد . یک مشکل دیگری هم که ما پیدا کردیم این بود که در دو روز گذشته بارش‌های مجددی داشتیم که روان آبش به حجم آب گرگانرود افزوده شد و اگر یک مقداری امروز سطح آب در همان مناطق شمال و شمال شرقی بالا آمده ، به دلیل این بارش‌های جدید بوده است.

ولی این تداوم آب گرفتگی ،زندگی را سخت کرده.
بله دقیقا همین طور است اما تمام یگان‌های امدادی با تلاش زیاد دارند سعی می‌کنند کنار مردم عزیز سیل‌زده باشند. دوستان من در جمعیت هلال احمر، در هوانیروز، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و از همه مهمتر گروه‌های بسیج مردمی. امروز و دیروز که هوا آفتابی بوده با تلاشی مصاعف سعی شده به مردم امدادرسانی کنیم. داریم تلاش می‌کنیم اگر با توجه به در پیش بودن بارش‌های جدید از عصر یکشنبه، توانسته باشیم آذوقه و نیازهای اولیه مردم این منطقه را اقلا برای یک هفته دیگر تامین کنیم تا مشکلی از این بابت برای هموطنان خوب مان پیش نیاید.

الان وضعیت در گمیشان بدتر از آق قلاست
اما درباره گمیشان. در منطقه ای به وسعت ۶۰ کیلومتر مربع ، حجم آبی برابر ۸۰ میلیون متر مکعب شهر را محاصره کرده. تلاش‌های بسیاری مردم عزیز، وفادار و صبور گمیش تپه انجام دادند و خودشان معابر شهری را با کیسه های شنی پر کردند و سیل گیرهای موقتی را ساخته اند. تلاش ارزنده ای بود.

ولی متاسفانه این تلاش حادثه تلخی هم به همراه داشت.
بله همان طور که گفتید متاسفانه در دو سه روز گذشته بر اثر واژگونی قایق امدادی این عزیزانی که مشغول سد سازی مردمی در شهر بودند، ۶ نفر از این زحمتکشان جان باختند که خیلی ضایعه دردناکی بود. یک حادثه غم انگیزی بود. ولی همچنان جوانان و مردم شهر هر تلاشی از دست‌شان بر آمده برای حفظ شهر از سیلاب انجام داده اند. همین حالا هم ظرفیت خوبی از نیروهای امدادی مردمی در منطقه وجود دارد. دارد کمک می کند به نیروهای امدادی کمک می کند.

همان طور که گفتید، بسیج نیروهای امدادیبسیاری در منطقه حضور دارند. تقسیم کار نیروهای امدادی به چه صورت بوده و چقدر می‌شود امید داشت به کنترل و خارج سازی این انباشت آب از زندگی مردم؟
خب جلسه خوبی در روزهای گذشته در استان برگزار شد با حضور سرلشکر باقری رئیس کل ستاد نیروهای مسلح و تقسیم کار دقیقی میان یگان‌های حاضر در منطقه برای امدادرسانی سریعتر انجام شد. برنامه های مقابله با سیل به خوبی برنامه ریزی شده، تیپ جواد الائمه و سپاه نینوا در حد فاصل روستای خواجه نفس تا شهر گمیشان که ۲۳ نقطه از مسیرش جاده برای عبور سیلاب شکافته شده ، توسط این عزیزان درحال لوله گذاری و نصب پل‌های معلق است تا امکان انتقال ماشین‌های راهسازی، بیل میکانیکی و امکانات و تجهیزات سنگین لایروبی بستر خلیج  به شهر انتقال داده شود.امیدواریم جاده ارتباطی گمیشان به بندرترکمن در ساعات آینده تکمیل شود و کمک کنیم به نیروهای امدادی مردمی برای مقاوم سازی مسیرهای آب بندی که ساختند تا آب بیشتری وارد شهر نشود.

البته آبی که وارد شهر شده، ماند آب است و قدرت ویرانگری سیلابی آن گرفته شده . جریان ندارد. اما همین میزان آب را هم جلویش را بگیریم. این اتفاق اگر رخ بدهد، انشالله بتوانیم آب موجود را هم خارج کنیم و زودتر شرایط اسکان مردم در خانه‌های شان و برگشتن شرایط عادی به شهر را هم فراهم کنیم.

ولی بخش عمده مشکل ، این است که آب‌ها از شهر خارج نمی شوند.
بله متاسفانه مشکل بزرگ ما الان دقیقا همین است که حجم خروجی رودخانه‌های گرگانرود و قره سو بسیار کم شده . ما کانال های انحرافی به دریا هم زدیم ، لایروبی هم کردیم اما قدرت تخلیه آب به دریا به شدت پایین است.

و چرا این مشکل حل نشده؟

خب ساحل دریای خزر در محدوده ساحلی استان گلستان که در خلیج گرگان واقع شده ، سال‌های سال است که رسوب بسیاری گرفته و متاسفانه به موقع لایروبی نشده است. در سی سال گذشته این رسوب زدایی انجام نگرفته تا امروز شاهد این مشکل بزرگ باشیم. البته حالا با سازمان بنادر و دریانوردی صحبت کردیم، با امیر دریادارخانزادی صحبت شد تا با کمک دوستان در ارتش بتوانیم شرایط را فراهم کنیم که از طریق دریا، بیل مکانیکی از سمت دریا مستقر کنیم و با لایروبی از مسیر دریا بر بخشی از مشکلات غلبه کنیم و شرایطی ایجاد کنیم که دریا پذیرای این سیلاب باشد .

البته ما در تمامی مناطق سیل زده همه امکانات امدادی از چادر، وسایل گرمایشی، آذوقه و ... را توسط هلال احمر و با ۱۲ فروند هلی کوپتر هوانیروز انجام دادیم و سعی کردیم با همه مشکلات و سختی‌هایی که وجود داشته و بر مردم عزیزمان گذشته، حداقل امکانات امدادی را در اختیارشان قرار دهیم تا امکان خروج آب به دریا هم فراهم شود.ما در این مناطق کمبود آذوقه نداریم. روزانه بیش از ۲۹ هزار پرس غذای گرم در گرگان تهیه می شود و به این مناطق اعزام و بین مردم عزیزمان توزیع می شود. درحال حاضر بزرگترین کمبود ما در منطقه لوله های عریض برای کار ذاشته شدن زیر پل‌های موقت است تا بتوانیم جاده‌های تخریب شده را بازسازی کنیم و دیگری هم وسایل راهسازی و بیل مکانیکی بوم بلند.البته اولویت اصلی ما لایروبی بستر دریاست.

با توجه به بارش پیش رو ، این ترس و شایعه ایجاد شده که ممکن است خطر  سد وشمگیر که بالای آق‌قلاست دوباره و این بار با شدت بیشتری سر ریز شود و حتی ...
راستش بارشی که احتمالش پیش‌بینی شده از عصر یکشنبه قرار است آغاز شود. گفتند با طوفان همراه است. شدت بارندگی‌ها هم گفته شده این‌بار در استان مازندران است و شاید یک طیف ضعیفی از این سامانه بارشی استان ما را تهدید کند. امیدواریم این اتفاق بیفتد. 

ولی ما امیدواریم با بازسازی جاده گمیشان، ماشین‌های مهندسی زیادی را به منطقه اعزام کنیم و بتوانیم این دایک ها و آب‌بندهایی که نیروهای مردمی ساخته اند تا زمان آغاز موج جدید بارش‌ها ، بالا بیاوریم و آنها را تقویت کنیم تا از این بابت خطری متوجه شهر نشود.

منبع: خبرانلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین