کد خبر: ۵۸۲۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون :

ادامه تنش‌ها به سود ترامپ نیست/ اوضاع در آمریکا در حال تغییر است/ اقتصاد ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ با سختی‌های زیادی رو‌به‌روست

اوضاع در حال حاضر در مجلس نمایندگان به دست دموکرات‌ها افتاده و باید دید که آن‌ها چگونه می‌توانند با رئیس‌جمهور پوپولیست این کشور کنار بیایند.
آفتاب‌‌نیوز :
پروفسور «مایکل کورگان» استاد روابط بین‌الملل در دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه بوستون است. وی همچنین عضو نیروی دریایی ارتش آمریکا در جنگ ویتنام بوده است. مطالعات و تالیفات او بر حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی آمریکا، امنیت و سیاست بین‌المللی متمرکز است.

مایکل کورگان با اشاره به سیاست ایالات متحده آمریکا در سالی که گذشت گفت: در سال گذشته وضعیت در داخل آمریکا، لااقل از منظر اقتصادی چندان بد نبود. آمار اشتغال، افزایش دستمزدها و رشد تولید ناخالص داخلی از جمله مواردی است که می‌توان گفت مهر تاییدی بر عملکرد ترامپ می‌زند. 

البته تعطیلی موقت دولت فدرال و بیکاری و عدم پرداخت حقوق شمار کثیری از کارکنان دولت به این آمار لطمه‌هایی وارد کرد، اما در مجموع سازوکار اقتصادی این کشور نسبتا خوب پیش می‌رود. بسیاری از تحلیل‌گران انتظار دارند که اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۹، در پی خسارت‌های هنگفتی که در ماه دسامبر شاهدش هستیم، با سختی‌های بسیاری مواجه شود.

وی در ادامه افزود: انتخاب «برت کاوانا» به‌عنوان قاضی دیوان عالی آمریکا از دیگر مسائلی بود که برای ترامپ و دولتش دردسر زیادی به همراه داشت. با مطرح شدن اتهام بدرفتاری کاوانا با چندین زن بسیاری در آمریکا به گزینه مطلوب ترامپ با شک و تردید می‌نگریستند.. اما نهایتا صلاحیت کاوانا تایید شد و این خود پیروزی بزرگی برای ترامپ بود. البته این را هم باید گفت که قضیه کاوانا نشان داد که شکاف در دولت ترامپ بسیار شدیدتر از آن است که ممکن است در ظاهر به چشم بیاید. 

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بوستون با اشاره به تعطیلی دولت فدرال بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک گفت: رویدادهای انتخابات میان‌دوره‌ای به معنای دست رد زدن به اظهارات و سیاست‌های کلی ترامپ بود. نتیجه این انتخابات می‌تواند بر وضعیت انتخابات ۲۰۲۰ تاثیر بگذارد. درباره تنش‌ها بر سر دیوار مرزی نیز همین را باید گفت. باید دید در نهایت چه توافقی میان نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان و رئیس کاخ سفید پیش می‌آید. اما دست آخر، باید دید دموکرات‌ها در این دوره چه می‌کنند. ساخت دیوار و رد هرگونه بیمه سلامت عمومی از مواردی است که ترامپ نسبت به آن‌ها بسیار سفت‌وسخت می‌گیرد. آیا دو طرف می‌توانند بالاخره با یکدیگر کنار بیایند؟ باید منتظر ماند و دید. اما نهایتا ادامه تنش‌ها هیچ به سود ترامپ نیست و طرف مقابل نیز این را به‌خوبی می‌داند. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در آمریکا از تغییر در وضعیت این کشور خبر داد و گفت: اوضاع دارد تغییر می‌کند. هیچ شکی در این زمینه نیست! اوضاع در حال حاضر در مجلس نمایندگان به دست دموکرات‌ها افتاده و باید دید که آن‌ها چگونه می‌توانند با رئیس‌جمهور پوپولیست این کشور کنار بیایند. تا اینجای کار که تنها ماحصل این همکاری تعطیلی موقت دولت بوده! البته شاید بر سر مسائلی چون بیمه سلامت تنش‌ها کمتر از این باشد، اما در نهایت هر دو طرف یاد خواهند گرفت که برای پیشبرد اوضاع باید با یکدیگر بسازند. با این وجود، نباید این نکته را نادیده گرفت که سنا همچنان در کنترل جمهوری‌خواهان است و این بدان معناست که در زمینه سیاست خارجی تغییر چندانی را در آمریکا شاهد نخواهیم بود.

وی افزود: بحث دیگر تحقیقات درباره نقش احتمالی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ در آمریکا است. استعفای اجباری وزیر دادگستری آمریکا موجب شد حتی جمهوری‌خواهان سفت‌وسخت نیز به این مسئله توجه ویژه‌ای نشان دهند. برخی سناتورهای جمهوری‌خواه گفته‌اند که بنا دارند قانونی را برای حفاظت از «رابرت مولر»،  بازرس ویژه پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، و روند تحقیقاتش پیشنهاد دهند. این‌که دموکرات‌ها کنترل نمایندگان را در دست دارند بی‌تردید می‌تواند روند اقدام‌های ترامپ را آهسته کند.    

دومین موضوع این است که مجلس نمایندگان این توانایی را دارد که در قالب کمیته‌های تحقیقش نمایندگان دولت را استیضاح کند. بنابراین اگر یکی از اعضای دولت ترامپ کاری کند که به مذاق اعضای مجلس خوش نیاید، باید در برابر این کمیته‌ها حاضر شوند و درباره اقدامات‌شان توضیح دهند. البته نمایندگان باید حواس‌شان باشد که در این کار افراط نکنند، چراکه ترامپ پیشتر هشدار داده بود که ممکن است دموکرات‌ها «جلوی پیشرفت دولت» را بگیرند. باید دید که اوضاع چطور پیش می‌رود. پس از اعلام نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای ترامپ مدعی شد که این انتخابات پیروزی بزرگی برای جمهوری‌خواهان بود. اصلا چنین نیست! نگاهی به نمایندگانی که به مجلس راه یافته‌اند بیندازید؛ شمار زنانی که به مجلس راه یافته‌اند از هر زمان دیگر بیشتر است؛ سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌تبارها نیز توانستند قدم به این مجلس بگذارند. این خود اتفاق مهمی برای تغییر جهت باد در سیاست داخلی آمریکاست.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین