کد خبر: ۵۸۲۷۷۸
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶

جدی بودن هشدار هواشناسی برای 13 فروردین

استاندار قزوین با تأکید بر اینکه مردم باید هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند، اعلام کرد: هشدار هواشناسی برای 13 فروردین جدی است و مردم حتی‌الامکان به طبیعت نروند.
آفتاب‌‌نیوز :
عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که امروز در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های هواشناسی و مدیریت آب استان میزان بارندگی‌های پیش‌بینی‌شده در عمر ما بی‌سابقه است که باید به‌عنوان مسئله مهم به آن توجه کرد.

وی اشاره کرد: هنگامی‌که سازمان جهانی هواشناسی هشدار می‌دهد مسئله جدی است و در استان‌های مانند خوزستان حواشی رود دز را تخلیه کردند و پیش‌بینی لازم نیز انجام‌شده است.

استاندار قزوین گفت: اگر حجم بارندگی و آب پیش‌بینی‌شده محقق شود مشکلاتی را به وجود خواهد آورد که در همین راستا لایروبی پل‌ها، مسیل‌ها و رودخانه‌ها انجام‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید از تهدیدها استفاده کرده و آن را به فرصت تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: اتفاقات اخیر نشان داد در پروژه‌ها دخالت‌های غیرکارشناسی و غیرفنی داشته‌ایم که اکنون باید جبران کنیم.

زاهدی با اشاره به اینکه مدیریت بحران احکام دائمی و غیردائمی دارد، ادامه داد: احکام غیردائمی طی چند روز اخیر اجرا خواهد شد و احکام دائمی آن پس از سیل ادامه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در شهرها کوچه و محلاتی وجود دارند که گود هستند و امکان آب‌گرفتگی آن‌ها وجود دارد فرمانداران بایستی واحدهای مسکونی و تجاری را تخلیه کنند چراکه اگر مردم به‌زحمت بیفتند بهتر از آن است که آسیب ببینند.

استاندار قزوین تشریح کرد: باید برنامه‌هایی برای انحراف آب در مسیل‌هایی مانند آراسنج و خرمدشت که سابقه سیل دارند اجرا و یا حتی کانال‌هایی به‌صورت موقت حفر شود؛ همچنین در صورت باز شدن دریچه‌های سدها خسارت وارده به کشاورزان جبران خواهد شد و کشاورزان نگران این امر نباشند.

وی با اشاره به اینکه همکاری مردم در پیشگیری و مقابله با خطرات و کاهش خسارات وارده بسیار مهم است، اضافه کرد: مردم به اطلاعیه‌ها و هشدارهای اعلام‌شده از طریق رسانه‌های ملی و رسمی توجه داشته باشند و آن را جدی بگیرند؛ بسیاری از مردم باور اشتباهی دارند و تصور می‌کنند که حادثه برای همسایه است و آسیب نمی‌بینند.

زاهدی با بیان اینکه مردم نباید به شایعات توجه کنند، افزود: مردم بایستی در اسکان آسیب‌دیدگان همبستگی اجتماعی را داشته باشند به همین جهت همه اماکن از قبیل مدارس، ورزشگاه‌ها، حسینیه‌ها، خوابگاه‌ها، امامزاده‌ها و مساجد برای اسکان اضطراری پیش‌بینی‌شده‌اند و هر جا که اسکان مردم وجود دارد توجه و شناسایی لازم توسط مدیران صورت گیرد.

وی ادامه داد: در همه اماکن تفریحی علاوه بر اطلاع‌رسانی‌های گردشگری نمایندگانی از امور آب و دهیاری‌ها حضورداشته باشند و به مردم تذکر و هشدارها را ارائه دهند.

استاندار قزوین با اعلام اینکه مرخصی همه مدیران لغو است، عنوان کرد: همه مسئولان باید در دستگاه‌های اجرایی حضور داشته باشند و همه ماشین‌آلات و تجهیزات سایر دستگاه‌های که عضو ستاد مدیریت بحران استان نیستند نیز باید در اختیار این ستاد قرار بگیرد و در صورت لزوم از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: بهداشت و درمان استان نیز باید آمادگی لازم را در مراکز درمانی داشته باشند؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود به دلیل بروز سیلاب، مخازن آب شرب گل‌آلود شود که مردم بایستی مقداری آب برای مصارف خود داشته باشند.

زاهدی خطاب به مدیران تأکید کرد: طی این چند روز مستندسازی اقدامات درست و غلط انجام شود تا در آینده بتوان آن را تحلیل و در مواقع بحرانی دیگر از آن به‌عنوان تجربه استفاده کرد.

وی اعلام کرد: برای روز 13 فروردین‌ماه هشدار جدی است و با توجه به روز طبیعت به مردم هشدار داده ‌شود تا از اتراق در کنار مسیل‌ها خودداری کنند و حتی‌المقدور در طبیعت حضور نداشته باشند و به‌صورت مجازی 13 خود را بدر کنند.

استاندار قزوین اظهار کرد: در گام نخست باید عوامل انسانی ساکن در بناها و مراکز پرورش آبزیانی که به‌صورت غیرمجاز در بستر رودخانه احداث شده‌اند تخلیه شوند و در صورت امکان نیز آبزیان جابجا شوند در غیر این صورت با بروز سیلاب و گل‌آلود شدن آب ماهیان موجود تلف خواهند شد.
 

 امکان آبگیری سد نُهُب نیز در مواقع اضطراری وجود دارد


استاندار در ادامه تصریح کرد: بایستی مسیر رودخانه‌ها آزادسازی شوند و اگر خانه رود را خراب کنی به خانه بازمی‌گردد و همه چیز را خراب می‌کند.

وی در این جلسه بر ایمن‌سازی مرکز فرستنده AM صدای مرکز قزوین و جاده «قزوین- رشت» تأکید کرد و افزود: شهرستان‌ها بایستی اماکن آسیب‌پذیر را اولویت‌بندی کنند.

زاهدی یادآور شد: باید برای مهار آب اضافی خررود و ابهررود تلاش شود و در این راستا از ظرفیت سدها نیز بهره گرفت؛ همچنین امکان آبگیری سد نُهُب نیز در مواقع اضطراری وجود دارد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین