کد خبر: ۵۸۲۸۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴

سیل «زرانگوش» دو خمره آذوقه از دوره اسلامی رو کرد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام خبر کشف دو خمره از دوره اسلامی گفت: به دنبال سیلابی شدن رودخانه زرانگوش در ایلام، دو خمره ذخیره آذوقه از دوره اسلامی به دست آمد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد حسن طالبیان  با بیان این که در جداره‌های رودخانه زرانگوش در شهرستان بدره استان ایلام که بر اثر سیل شسته شده، بخشی از دو خمره‌ی ذخیره آذوقه که قسمتی از آن نیز به دلیل فشار آب شکسته، بیرون زده است.

وی افزود: انجمن‌های میراث فرهنگی با اطلاع از این اتفاق، در تماس با یگان حفاظت میراث فرهنگی استان ایلام آن‌ها را در جریان این اتفاق قرار می‌دهند و یگان حفاظت با هماهنگی نیروی انتظامی در منطقه مستقر می‌شوند.

او با اشاره به حضور سه باستان‌شناس در منطقه و آغاز بررسی روی این خمره‌ها، بیان کرد: تا ساعتی قبل و پیش از شدت بارش باران، باستان‌شناسان برای انتقال خمره‌ها به موزه تلاش کردند، اما به دلیل طغیان رودخانه، انتقال آثار به موزه نا تمام ماند.

وی با تاکید بر حضور یگان حفاظت میراث فرهنگی استان ایلام در منطقه و در ارتباط با نیروی انتظامی، اظهار کرد: قرار است صبح فردا (دوشنبه ۱۲ فروردین)، کار انتقال خمره‌ها به موزه انجام شود.

او قدمت خمره‌های ذخیره‌ی آذوقه را دوره اسلامی بیان کرد و از تکرار این اتفاق در سال گذشته و در همین منطقه خبر داد که با به دست آمدن یک خمره با همین مشخصات در سال گذشته، باستان‌شناسان استان، موفق شده‌اند، آن را سالم به موزه منتقل کنند.

تا کنون پنج بنای باستانی ایلام آسیب دیده‌اند

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی همچنین درباره‌ی آسیب‌های وارد شده به بناهای تاریخی استان ایلام نیز توضیح داد: براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام، تاکنون «امامزاده سید ابراهیم» تنها بنای باقی مانده از دوره‌ی سلجوقی در دهلران آسیب دیده است.

او قلعه «پوراشرف» باقی مانده از دوره قاجار و در دره شهرِ ایلام، «امامزاده مهدی صالح» باقی مانده از دوره ایلخانی در روستای ماژین در دره شهر، قلعه «شاخ» ِ دهلران و قلعه «سام» شهرستان چرداول باقی مانده از دوره ساسانی را از آثار تاریخی دانست که در بررسی‌های انجام شده در سطح استان، آسیب‌های وارد شده به آن‌ها مشخص شده است.

طالبیان می‌گوید: پایش آثار تاریخی قطعاً در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت، پس از نتیجه‌ی کامل، وضعیت به ستاد مدیریت بحران اعلام شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین