کد خبر: ۵۸۳۱۵۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴

پنتاگون: ترکیه خرید سامانه اس400 را رها کند تا پاترویت بگیرد

سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفت احتمال می‌دهد آنکارا تحت فشارهای واشنگتن از خرید سامانه‌های «اس 400» از روسیه صرف نظر کند.
آفتاب‌‌نیوز :
«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) یک روز پس از اقدام واشنگتن در متوقف کردن تحویل تمامی محموله‌های تجهیزات جنگنده «اف-۳۵» به ترکیه، گفت احتمال می‌دهد که «آنکارا»، طرح‌های خود برای خرید سامانه دفاع موشکی روسیه را کنار بگذارد.

به نوشته پایگاه «هیل»، شاناهان ادامه داد «بسیار اطمینان» دارد که ترکیه سامانه‌های ضدموشک پاتریوت آمریکا را به سامانه‌های دفاع موشکی بلندبرد «اس-۴۰۰» روسیه ترجیح می‌دهد.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران پنتاگون و قبل از دیدار با همتای مغولی خود اینگونه در این خصوص توضیح داد: «احتمال می‌دهم که این مشکل را حل کنیم به طوریکه آنها (ترکیه) تجهیزات دفاعی مناسبی را به لحاظ پاتریوت و اف-۳۵ داشته باشند».

ماه‌هاست که واشنگتن، آنکارا را تحت فشار قرار داده است تا از خرید سامانه‌های روسی «اس-۴۰۰» صرف نظر کند. واشنگتن در قبال آن به ترکیه پیشنهاد داده‌ که با  تخفیف، سامانه‌های پاتریوت در اختیار آنکارا قرار دهند.

با اینحال، ترکیه همواره تأکید کرده است که از توافقات خود با روسیه عقب نمی‌نشینند و همین امر واشنگتن را بر آن داشت تا روز دوشنبه هفته جاری، تحویل تجهیزات «اف ۳۵» به ترکیه را متوقف کنند.

در عین حال، «چارلز سامرز» سخنگوی ارشد پنتاگون در بیانیه‌ای گفته است: «آمریکا با صراحت، دستیابی ترکیه به اس-۴۰۰ را غیرقابل پذیرش می‌داند... بسیار متأسفیم که شرایط فعلی، همکاری ما در زمینه اف-۳۵ با ترکیه را درگیر کرده است و وزارت دفاع گام‌های محتاطانه‌ای را برای حفظ سرمایه‌گذاری مشترک فناوری مهم ما برمی‌دارد».

سرپرست وزارت دفاع آمریکا تأکید کرده است که «مذاکراتی با "خلوصی آکار" وزیر دفاع ترکیه داشتم و در حقیقت فکر می‌کنم که این وضعیت را با شرکای راهبردی خود رفع می‌کنیم».

وی در ادامه افزود که احتمال می‌دهد که واشنگتن در نهایت جنگنده‌های اف-۳۵ را که در حال حاضر در پایگاه نیروی هوایی «لیوک» واقع در ایالت آریزونا مستقر است، به ترکیه منتقل کند.

ترکیه برنامه‌ریزی کرده که ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا خریداری کند و اولین دو جنگنده  اف-۳۵ را سال گذشته در مراسم رسمی در «فورت ورث» تگزاس دریافت کرد، اما این جنگنده‌ها تاکنون به ترکیه منتقل نشده‌اند. قرار است تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، خلبان‌های این جنگنده‌ تحت آموزش پرواز قرار گیرند.

فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین