کد خبر: ۵۸۳۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۳
یک نماینده مجلس تحلیل کرد:

هدف عربستان از نزدیکی با ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عربستان ضعیف شده می‌کوشد با برگ ایران در خاورمیانه جریان‌بازی واگذار کرده به رقیبان را به نفع خود دگرگون کند. این تحلیل علی احمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است درباره اهداف و دلایل استقبال ریاض از رئیس جمهور ایران. 

وی در این باره معتقد است: «ما از ابتدا شاهد سه رویکرد از عربستان بوده‌ایم. نخست در دهه اول انقلاب که عربستان در برابر انقلاب 57 و تأثیرات آن در منطقه موضعگیری کرد و نشانه‌های آن هم قرار گرفتن این کشور در جبهه مخالفان ایران، حمایت از رژیم صدام در طول جنگ، ‌حمله به زائران ایرانی و اتخاذ مواضع ضدایرانی در اوپک بود». 

وی افزود: «در دهه دوم اما به تعبیر عربستان، انقلاب ایران از حرارت شعارهای خود کاست و آنان از این رو روابط خود با تهران را بهبود بخشیدند. اما این روابط چه به صورت دو جانبه و چه به صورت همگرایی منطقه‌ای هیچ اهداف مشترکی نداشت. بلکه به سبب روابط شخصی رئیس جمهور وقت ایران و حاکمان عربستان، تعامل میان دو کشور حفظ می‌شد اما ناهمگونی منافع در سطح منطقه وجود داشت. این تضادها در نوع نگاه متفاوت دو کشور نسبت به مسایل انتفاضه فلسطین، لبنان و سوریه ادامه یافت و  عربستان به عنوان کشوری دارای روابط نزدیک با آمریکا نقش ایران را یک نقش غیرسازنده معرفی می کرد». 

این نماینده مجلس ادامه داد: «اما پس از یازدهم سپتامبر ما شاهد نوعی تحول در این مسیر هستیم. در منطقه، ‌طالبان مورد حمایت عربستان شکست خورده است. حکومت عراق سقوط کرده و نقش حزب‌الله در لبنان برجستگی بیشتری یافته است. در فلسطین نیز با روی کار آمدن حماس قاعده بازی به زیان عربستان به هم خورده است. بنابراین مجموعه برگ‌های برنده عربستانی‌ها از دست رفته و جایگاه آنان در منطقه با چالش جدی مواجه است. عربستان در این زمان به دلیل حمایت از طالبان نزد آمریکا نیز جایگاه و پایگاه ویژه‌ای ندارد و دچار نوعی تزلزل و تنزل درجه است». 

این عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: «مجموعه این عوامل باعث می‌شود عربستان که اکنون خود را در لبنان و سوریه و فلسطین و عراق و ... ضعیف شده می‌بیند و از توان بازیگری او در منطقه کاسته شده شرایط را به نفع جمهوری اسلامی تحلیل می‌کند و به گمان من عربستان در این زمان به دنبال آن است که با استفاده از برگ ایران جایگاه خود را حفظ نماید». 

احمدی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم در پرونده هسته‌ای روی کمک‌های عربستان حساب کنیم ادامه داد: «عربستان اگرچه مخالفت آشکاری با پرونده هسته‌ای ایران نداشته اما در خفا و در پنهان به شدت با رویکرد ما مقابله دارد. این تقابل در عراق و لبنان هم به چشم می‌خورد. بنابراین از یک سو عربستان می‌خواهد جریان بازی واگذار کرده به ایران و سایر رقیبان را به نفع خود دگرگون کند و از سوی دیگر هم البته چالش و تنش با عربستان امروز به هیچ وجه به نفع ایران نیست». 

احمدی در پایان با بیان اینکه با تغییر مؤلفه‌های منطقه‌ای روابط دو کشور نیاز به بازتعریف دارد اظهار داشت:‌ «به نظر من موضوع عراق و لبنان درصدر مذاکرات احمدی‌نژاد با مقامات ریاض قرار داشت و مواضع مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای ایران به حاشیه  رفت». 

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران پس از دیدار با عمرالبشیر رییس جمهور سودان برای یک سلسله دیدارهای مهم دیپلماتیک در ریاض مورد استقبال امیر عبدالله پادشاه عربستان سعودی قرار گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین