کد خبر: ۵۸۳۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۹

بلیکس: حمله به ایران پشیمانی می‌آورد

آفتاب‌‌نیوز : هشدار بلیکس برای خودداری از روی آوردن به اقدام نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که وی اخیرا درخواست‌های آمریکا، اروپا و شورای امنیت سازمان ملل از ایران، برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم قبل از آغاز هیچگونه گفت‌وگویی را نوعی تحقیر خواند و خواستار مذاکره واشنگتن با تهران بدون هیچ پیش‌شرطی شد. 

به گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه، رئیس سابق بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در عراق با پشتیبانی از گزارشی که توسط مرکز تضارب افکار «بریتیش گلوبال سکیوریتی» درباره بی‌تاثیر بودن حمله بازدارنده به تاسیسات هسته‌ای ایران تهیه شده تصریح کرد: حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای احتمالا منجر به هدایت ایران به سویی می‌شود که تهران می‌خواهد از آن خودداری کند و آن ساخت تسلیحات هسته‌ای در طول چند سال است.

هشدار صریح بلیکس به غرب از آنجایی حائز توجه است که وی چند روز قبل در سخنرانی خود در کنفرانس «تهدیدات تسلیحاتی و امنیت بین المللی» با انتقاد از تاکید آمریکا و اروپا بر تعلیق غنی‌سازی قبل از آغاز مذاکرات با ایران گفت: در بسته مشوق‌های سیاسی و اقتصادی که در ژوئن 2006 به ایران ارائه شد و بعدا به تائید شورای امنیت رسید به موضوعات کلیدی از قبیل تضمین‌های امنیتی برای ایران اشاره‌ای نشده است.

وی افزود: من فکر می‌کنم اولین کاری که باید انجام شود این است که به جای اینکه به ایران بگوئید شما تعلیق کنید بعد ما با شما بر سر میز مذاکره خواهیم نشست و به شما خواهیم گفت که چه چیزی بدست می‌آورید این باید باشد که با آنها بر سر میز گفت‌وگوی مستقیم بنشینید زیرا با انجام چنین کاری از حالت نو استعمارگرانه فاصله گرفته و به رویکرد عادی نزدیک می‌شویم. بلیکس در این خصوص تاکید کرد: چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم مردم ایران غرور خود را دارند.

وی همچنین گفت:‌ من خیلی از این موضوع تعجب می‌کنم که یک بازیکن پوکر قبل از اینکه بر سر میز بازی بنشیند خال حکم خود را روی میز بگذارد، چه کسی این کار را می‌کند؟ من فکر می‌کنم که غرب باید خود را جای ایران بگذارد که با 140 هزار سرباز آمریکایی در عراق و وجود پایگاه‌های آمریکا در افغانستان و پاکستان مواجه است، این اصلا بی‌معنی نیست که ایران ممکن است کمی احساس نگرانی کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین