کد خبر: ۵۸۳۴۶
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۵
به سرپرستی «فرانک بارنابی» منتشر شد:

گزارش آکسفورد درباره نتایج حمله به ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر «فرانک بارنابی» از دانشمندان تسلیحاتی انگلیس با انتشار گزارشی به بررسی عواقب احتمالی بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران پرداخته‌ است. در این گزارش که توسط تیم تحقیقاتی آکسفورد و با عنوان «آیا حمله هوایی موثر است؟» منتشر شده دکتر بارنابی صریحا به غرب هشدار داده که هرگونه حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران نه تنها نمی‌تواند باعث به تاخیر افتادن پیشرفت هسته‌ای ایران شود بلکه سبب تسریع فعالیت‌های هسته‌ای تهران می‌گردد. 

بنابر این گزارش حمله به ایران نتایج معکوسی به همراه دارد و تنها سبب افزایش اراده تهران برای بدست آوردن تسلیحات هسته‌ای و تقویت خصومتش نسبت به غرب می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، دکتر «فرانک بارنابی» از دانشمندان تسلیحاتی انگلیس در گزارش خود می‌نویسد: احتمال اینکه حمله هوایی بتواند به تمام اهداف مورد نظر و تاسیسات هسته‌ای ایران خسارات جدی وارد کند ضعیف است؛ با داشتن اطلاعات ناکافی، احتمال شناسایی و نابودی تعدادی از اهدافی که برای به تاخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران برای مدت زمان مشخصی لازم است بعید به نظر می‌رسد. 

تیم تحقیقاتی آکسفورد در ادامه هشدار می‌دهد: اگر ایران بعد از حمله نظامی حداکثر تلاش و منابع خود را برای ساخت یک بمب هسته‌ای اختصاص دهد، می‌تواند در مدت زمان خیلی کوتاهی به تسلیحات هسته‌ای دست یابد و در چنین شرایطی ما شاهد ایرانی هسته‌ای در محیطی بشدت مملو از خصومت خواهیم بود.

دکتر بارنابی در بخش دیگری از گزارش خود همچنین به بررسی وجود «اهداف مصنوعی» در ایران پرداخته و می‌نویسد: این احتمال وجود دارد که ایران تاسیسات هسته‌ای زیر زمینی مخفی ساخته و همچنین اهداف مصنوعی برای فریب دشمن طراحی کرده باشد. وی در این خصوص به رویترز می‌گوید: حمله به این تاسیسات سبب افزایش حمایت مردمی از سران کشور می‌شود.

وی تصریح می‌کند: اگر تاسیسات هسته‌ای ایران بمباران شود تمام مردم ایران کاملا پشت دولت برای سرعت بخشیدن به تولید بمب هسته‌ای متحد می‌شوند؛ این در حالی است که حمله به ایران منجر به متوقف شدن عرضه نفت می‌شود و اقتصاد جهانی را تحت فشار قرار می‌دهد.

این دانشمند هسته‌ای 79 ساله که در طول زندگی خود شاهد آزمایش تسلیحات هسته‌ای و قدرت مهیب انفجاری آن در صحرای استرالیا در سال 1953 بوده در خصوص حمله به نیروگاه هسته‌ای بوشهر نیز می‌گوید: بمباران اهدافی مثل راکتور هسته‌ای بوشهر در جنوب‌غرب ایران در شرایطی که عملیاتی شده باشد منجر فاجعه‌ای مصیب‌بار و آلودگی شدید محیط می‌شود؛ بمباران بوشهر مطلقا جنایت است و منجر به تکرار چرنویلی دیگر می‌شود.

لازم به یادآوری است که محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در مصاحبه هفته‌های اخیر خود با روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز با اشاره به اینکه کسی نمی‌تواند دانش را بمباران کند هشدار داد: تهدید به حمله نظامی به ایران حتی اگر ایرانی‌ها قصد نداشته باشند سلاح هسته‌ای تولید كنند، می‌تواند به قرار گرفتن آنها در این مسیر منجر شود. 

وی افزود: آنگاه شما تكرار ماجرای كره‌‌شمالی و یا عراق را خواهید داشت و اینها دستاوردهای بزرگی برای ما به عنوان بشریت متمدن نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین