کد خبر: ۵۸۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۶
واکنش سلیمی‌نمین به مقاله روزنامه اسرائیلی

آیا احمدی‌نژاد اسرائیل را تقویت کرد؟

آفتاب‌‌نیوز : وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب با بیان اینکه «باید بین موضع احمدی‌نژاد درباره هولوکاست و موضع وی درباره نابودی اسرائیل تفاوت قائل شد» اظهار داشت: به شخصه در ماجرای اظهارات رئیس جمهور در لزوم نابودی اسرائیل معقتد بودم که این سخنان مطابق با جایگاه سیاسی یک مسئول اجرایی نیست اما در موضوع هولوکاست با سخنان ایشان موافقم زیرا این دغدغه رئیس جمهور حتی در میان روشنفکران غیر دینی مانند عبدالرحمن فرامرزی سردبیر دهه‌های 30 و 40 روزنامه کیهان یا داریوش آشوری و حتی شخصی مانند مرحوم جلال ‌آل‌احمد هم وجود داشته است. 

سخنان رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پاسخ به گزارش اخیر روزنامه «یدیعوت آهارانوت» چاپ اسرائیل صورت می‌گیرد که طی آن مواضع و اقدامات رئیس جمهور ایران به خصوص در مورد واقعه هولوکاست، موجب تقویت جایگاه اسرائیل در افکار عمومی و دولت‌های جهان، بیان شده بود.

گزارش این روزنامه افراطی رژیم صهیونیستی البته ادعای دیگری هم درخود دارد: «به لطف سخنان احمدی‌نژاد، پرونده هسته‌ای ايران در صدر تمامی موضوعات جهان قرار گرفته است و اگر احمدی‌نژاد نبود، چه کسی می‌توانست خود را درگير چنين مشکل بزرگی کند؟ در اين راستا يادآور می‌شويم که هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی دو رئيس جمهور پيشين ايران، کسانی بودند که طرح هسته‌ای را فعال کرده ولی توجه جهانيان را جلب نکردند اما اين در حالی است که آمريکا، انگلستان و فرانسه اکنون به هيچ عنوان نمی‌خواهند اجازه دهند تا ايران به فن‌آوری هسته‌ای دست يابد».

این در حالی است که سخنان احمدی‌نژاد درباره جعلی بودن هولوکاست، مخالفان و منتقدان زیادی در بین جناح‌های سیای داخل کشور هم دارد که شاید بتوان شاخص‌ترین آنها را «سیدمحمد خاتمی» رئیس جمهور پیشین ایران دانست که در سفر خود به آمریکا با صراحت، واقعه هولوکاست را یک «واقعیت مسلم تاریخی» دانسته بود.
 
با این وجود «عباس سلیمی نمین» که از بدو مطرح شدن مساله جعلی بودن هولوکاست توسط رئیس‌جمور، همواره یکی از جدی‌ترین حامیان وی بوده است، با رد گزارش این روزنامه اسرائیلی اظهار داشت: موضع احمدی‌نژاد در این خصوص با سخنان روشنفکران غیر دینی پیش از انقلاب مانند فرامرزی یا داریوش آشوری یکسان است. بنابراین، نمی‌توان این سخنان را به انقلاب اسلامی نسبت داد. اصلا مگر جلال ‌آل‌احمد هم چیزی به جز مواضع احمدی‌نژاد درباره هولوکاست را بیان می‌کرد؟
 
وی در عین حال «مبارزه با نظام سلطه جهانی و گل سرسبد آن یعنی صهیونیسم بین‌الملل» را بدون پرداخت هزینه، غیرممکن دانست و گفت: نابودی نظام سلطه جهانی، هزینه دارد اما دستاوردهای دراز مدت آن هم غیرقابل چشم‌پوشی است. 

سلیمی نمین یکی از این دستاوردها را «فراهم شدن زمینه برای رشد علمی و جهش بلند ایران و سایر کشورهای مظلوم جهان» بیان کرد و ادامه داد: امروزه میوه و عصاره امپریالیسیم و نظام سلطه جهانی، صهیونیسم است که با تاریخ سازی جعلی و قلب حقایق تاریخی متولد شده و بهحیات خود ادامه می‌دهد بنابراین وظیفه ما است که جعلی بودن تاریخی هولوکاست را اثبات کنیم. 

وی با «استبدادی» خواندن نظارت غربی‌ها درباره ممنوعیت تحقیق درباره هولوکاست، گفت: مبارزه با این استبداد جهانی هزینه بردار است اما باید برای رفع استبداد و نظام سلطه جهانی این هزینه‌ها را پرداخت.
 
سلیمی نمین با اشاره به سه دیدگاه موجود در خصوص طرح جعلی بودن هولوکاست توسط احمدی‌نژاد، خاطر نشان کرد: این مساله قابل بررسی است که آیا باید مسئولیت بررسی واقعی بودن هولوکاست را برعهده موسسات علمی و نهادهای دانشگاهی گذاشت یا رئیس جمهور و دولت باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرند؟ 

این تاریخ‌نگار اصولگرا سپس نظر شخصی خود در این باره را اینگونه شرح داد: شکستن تحقیری که به علت وجود نظام سلطه بر کشورها می‌رود تا حدی که دولت‌ها نمی‌توانند به علت وجود آن، نظرات و اعتقادات خود را آزادانه بیان کنند، تنها توسط دولت‌ها امکان پذیر است زیرا ورود یک دولت به این موضوعات باعث تغییر شرایط جهانی و جرات بخشیدن به دیگر کشورها برای مقابله با هژمونی امپریالیسم می‌شود. 

هزینه-فایده‌های رد هولوکاست
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا فایده‌های طرح بحث جعلی بودن هولوکاست از هزینه‌های آن بیشتر است؟» اظهار داشت: سخنان احمدی‌نژاد در رد هولوکاست می‌تواند باعث ایجاد یک پایگاه اجتماعی در آینده شود و این بحث شجاعانه تنها در احمدی‌نژاد متوقف نخواهد شد. 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اضافه کرد: امپریالیسم همانطور که از آپارتاید به عنوان یک محصول تاریخی تا آخرین لحظه حمایت کرده، از میوه امروزین خود که صهیونیسم بین‌الملل است هم حمایت می‌کند اما زیر سوال رفتن تاریخی مسائلی مانند صهیونیسم، تحولی شگرف در جهان ایجاد خواهد کرد. 

سلیمی نمین در عین حال تصریح کرد: باید طبق فرمول هزینه ـ فایده بررسی کرد که هزینه‌های طرح این بحث توسط رئیس‌جمهور بیشتر است یا فایده‌های آن؟ اما به اعتقاد من ما دستاوردهای فراوانی از این مساله خواهیم داشت که اولین آن شکست نظام سلطه است که به وسیله آن خدمت بزرگی به بشریت خواهد شد. 

وی با تاکید بر بی‌اساس بودن گزارش روزنامه اسرائیلی، خاطر نشان کرد: اگر مواضع احمدی‌نژاد درباره هولوکاست به سود اسرائیل تمام شده، چرا آنها اجازه نمی‌دهند که ما به راحتی سخنان خود را بیان کنیم یا منکران هولوکاست را بازداشت می‌کنند و یا در محکومیت انکار هولوکاست در سازمان ملل قطعنامه صادر می‌کنند؟ 

سلیمی نمین در پایان گفت: اگر بخواهیم چرخش کشور در قدرت صورت بگیرد باید به منتقدان احمدی‌نژاد و طرفداران خاتمی و هاشمی هم اجازه اظهارنظر و انتقاد را داد اما این انتقادات نباید به مسائل کلان که منافع ملی را شامل می‌شوند به ویژه در شرایط کنونی که کشور با یک دشمن جدی خارجی هم مواجه است، تعمیم یابند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین