کد خبر: ۵۸۳۸۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷

وندی شرمن: اقدام علیه سپاه، نیروهای‌مان را به خطر می‌اندازد

معاون پیشین وزیر امورخارجه آمریکا با انتقاد از اقدام دولت ترامپ علیه سپاه پاسداران گفت: قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی نیروهای ما در خاورمیانه، به‌ویژه عراق را در معرض خطر قرار می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که نام سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد تا اعمال فشار حداکثری بر ایران را افزایش و گسترش دهد. این اولین باری است که آمریکا یک نهاد دولتی خارجی را به‌طور رسمی تهدید قلمداد می‌کند.

این اقدام ممنوعیت سفر و تحریم‌هایی را برای سپاه و سازمان‌ها، شرکت‌ها و افرادی که با آن در ارتباط هستند، به همراه خواهد داشت.

برخی از مشاوران ارشد امنیت ملی دولت ترامپ مخالف این اقدام بودند، چراکه بر این باورند می‌تواند منجر به اقدامات تلافی جویانه ایران علیه نیروهای آمریکایی و افسران اطلاعاتی در منطقه شود. تروریستی خواندن نام سپاه از روز ۱۵ آوریل (26 فروردین‌ماه) اجرایی می‌شود اما روز دوشنبه اعلام شد که به گفته مقامات آمریکایی روندی عجولانه و فشرده بود.

هنوز مشخص نشده است که مقام‌های آمریکایی در عراق که مقامات آن روابط نزدیکی با ایران دارند چگونه باید این سیاست را پیش ببرند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: به نظر می‌آید که زمان‌بندی رئیس جمهور ترامپ برای اعلام تصمیم خود علیه سپاه با هدف حمایت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در آستانه برگزاری انتخابات روز سه‌شنبه انجام شده است. ترامپ و نتانیاهو ایران را تهدیدی برای اسرائیل می‌دانند و نتانیاهو پس از اعلام این خبر خیلی فوری در پیامی توئیتری از ترامپ تشکر کرد.

ترامپ در اقدامی دیگر برای حمایت از نتانیاهو ماه گذشته (میلادی) گفت که حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان را که سازمان ملل آن را اراضی اشغالی می‌داند، به رسمیت می‌شناسد.

برخی مقامات آمریکایی می‌گویند که این اقدام به‌طور بالقوه اعضای سپاه و سازمان‌های وابسته به آن، شامل نیروهای بسیج مردمی را در برمی‌گیرد.

وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در این باره گفت: دولت اوباما نیز تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را مورد بررسی قرار داد اما برخلاف آن تصمیم گرفت زیرا باتوجه به خطراتی که برای آمریکایی‌ها دارد و اینکه این سازمان در حال حاضر نیز تحت تحریم است، در عمل هیچ سودی ندارد.

شرمن که سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای بود، افزود: اینکه یک ارتش خارجی را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اعلام کنیم، نیروهای ما را به‌ویژه در عراق که در همسایگی ایران است در معرض خطر قرار می‌دهد.

اقدام غیر قانونی دولت آمریکا در آستانه روز پاسدار برای قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی در حالی انجام شده که مسئولان کشورمان از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و مقامات نظامی کشورمان نسبت به عواقب چنین کاری هشدار داده بودند.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام آمریکا و با اشاره به سابقه طولانی فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا در حمایت از گروه‌های تروریستی، این مقر فرماندهی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین