کد خبر: ۵۸۴۱۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸
وقتی بزرگترین رویداد تاریخ نجوم به وقوع می‌پیوندد

انتشار اولین عکس واقعی از یک سیاه‌چاله+تصویر

امروز رویدادی بی‌نظیر در نجوم به وقوع پیوست، «تلسکوپ افق رویداد» رصدخانه جنوب اروپا برای سالیان متمادی فعال بوده تا اولین عکس تلسکوپی از افق رویداد یک سیاه‌چاله را برای بشر تهیه کند.
آفتاب‌‌نیوز :
در حالیکه جامعه نجومی در انتظار مهم‌ترین خبر نجومی قرن به سر می‌برد، رصدخانه جنوب اروپا یک پیام بزرگ برای بشریت تهیه کرد؛ در واقع امروز جامعه نجومی دنیا خبر مربوط به رصدهای تلسکوپ افق رویداد را دریافت کرد. این تلسکوپ متشکل از چندین تلسکوپ رادیویی و گسترده است و تصویری واقعی از «افق رویداد سیاه‌چاله» مرکزی راه شیری را به ما نشان داد.

دبیر کانون علمی پژوهشی آوای کیهان در همین رابطه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اوایل فروردین خبری از تیم Telescope Event Horizon مبنی بر انتشار اولین تصویر از سیاه‌چاله منتشر شد. این پروژه با همکاری حدود ۲۰۰ دانشمند و چندین مرکز علمی از سراسر دنیا انجام شد و هدف اصلی آن، ثبت تصویر ابر سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری است.

محمدرضا اسدی ادامه می‌دهد: وقتی صحبت از اولین تصویر به میان می‌آید، یعنی تاکنون هیچ تصویری از سیاه‌چاله‌ها گرفته نشده و همه تصاویری که تاکنون دیده‌ایم ساختگی است؛ به عبارتی برخی از این تصاویر علمی و برخی زاده تخیل است.

وی با اشاره به اینکه ما قرار نیست سیاه‌چاله را ببینیم، می‌افزاید: هر سیاه‌چاله دارای یک منطقه به نام "افق رویداد" است. به این معنی که به دلیل نیروی گرانش فوق‌العاده بالای این منطقه حتی نور نمی‌تواند از آن فرار کند. پس قرار نیست نوری از سیاه‌چاله به سمت ما بیاید و ما آن را ببینیم. اما قرار است که به مرکز کهکشان راه شیری نگاه کنیم.

به گزارش ایسنا، اسدی تصریح می‌کند: مرکز این کهکشان یک مرکز نورانی است که در قلب آن سیاه‌چاله قرار گرفته است. پس ما به فضایی نورانی نگاه خواهیم کرد که بخشی از آن به دلیل وجود سیاه‌چاله تاریک خواهد بود. این در حالی است که یک تلسکوپ رادیویی معمولی جوابگوی این پروژه نیست. برای این کار به یک تلسکوپ در ابعاد زمین نیاز بود که عملاً چنین چیزی امکان ندارد، پس با استفاده از VLBI و جمع‌آوری اطلاعات و لینک کردن تلسکوپ‌ها از چندین قاره و تلاش دو ساله ۲۰۰ دانشمند این کار ممکن شد.

انتشار اولین عکس واقعی از یک سیاه‌چاله+تصویر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
فران
|
Netherlands
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
0
0
سلام لطفا اصلاح بفرمایید سیاهچاله مرکزی کهکشان M87 هست نه کهکشان راه شیری.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین