کد خبر: ۵۸۴۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۸
خبر البرادعی و تکذیب سازمان انرژی اتمی:

تعلیق عملی غنی‌سازی در ایران!

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به این که «ایران ظاهراً غنی‌سازی را تعلیق کرده است» در جمع خبرنگاران گفت: معتقد نیستم که تعداد سانتریفوژ‌ها افزایش یافته و یا مواد هسته‌ای (جدید) به سانتریفوژها تزریق شده باشد. البرادعی در عین حال مجدداً مدعی شد «علیرغم برخی اخبار مثبت، عدم همکاری ایران باعث شده آژانس قادر به تایید کامل صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران نباشد». 

وی به خبرنگاران گفت: علیرغم تصمیم طولانی مدت ایران برای همکاری با آژانس، تهران اقدامی در این خصوص نداشته و همین امر قضاوت در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به تاخیر انداخته است.

البرادعی همچنین خواستار همکاری کامل ایران با آژانس شد و گفت: این به رفع بحران در حال ظهور برنامه هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد و راه‌حلی جامع را ممکن می‌سازد که از یک سو حق ایران برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را تضمین می‌کند و از سوی دیگر اعتمادی را که جامعه بین‌الملل پس از سال‌ها فعالیت‌ اعلام نشده هسته‌ای ایران نیاز دارد را فراهم می‌کند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه خبر اظهارات محمد البرادعی پیرامون تعلیق عملی غنی‌سازی در ایران، این اقدام تهران را تلاش برای فرونشاندن خشم شورای امنیت که در حال بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران است، توصیف کرد. 

آسوشیتدپرس افزود: پیش‌بینی می‌شد محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران ماه گذشته اعلام کند که کشورش نصب سه هزار سانتریفوژ را در تاسیاست نطنز جایی که حدودی 500 سانتریفوژ وجود دارد آغاز کرده است. اما عدم اعلام این مطلب از سوی ایران می‌تواند نشان دهنده یک عقب‌نشینی باشد چیزی که محمدالبرادعی نیز در نشست شورای حکام آن را تایید کرد. 

اظهارات جدید البرادعی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که وی روز دوشنبه در گزارش خود به شورای حکام رویکرد جاری ایران در برنامه هسته‌ای‌اش را نکوهش کرد. البرادعی در مراسم افتتاحیه این اجلاس با ذکر این نکته که تهران سالها فعالیت‌های هسته‌ای خود را از آژانس مخفی نگاه داشته و بسیار دیر همکاری با این نهاد را شروع کرده ‌است گفت: «این باعث می‌شود تا ما و اعضای جامعه جهانی قضاوت‌خود راجع به ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر ‌اندازیم و این حق را داشته باشیم که تا روشن شدن کامل موضوع (صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران) همچنان نگرانی خود را حفظ کنیم».

وی افزود: «برای آژانس همچنان در مورد برخی تجهیزات، مواد و فعالیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران تردیدهایی وجود دارد».

آخرین خبــر: بیانیه سازمان انرژی اتمی    
ساعاتی پس از اظهارات محمد البرادعی، سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه‌ای تاکید کرد «غنی سازی درنطنز با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال پیشروی است و هیچ تغییری در برنامه ایران در این زمینه رخ نداده است». روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ضمن رد خبر آسوشیتدپرس اعلام نمود که «این احتمال وجود دارد که خبرگزاری آسوشیتدپرس در تهیه و نقل این خبر دچار اشتباه شده باشد».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین