کد خبر: ۵۸۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۰
در بیانیه شورای همکاری مطرح شد:

تکرار ادعای اعراب درباره جزایر 3گانه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس با انتشار بیانیه‌ای از همه کشورهای منطقه خواستند به عاری سازی خاورمیانه از تسلیحات کشتار جمعی پایبند باشند و خواستار امضای معاهده منع گسترش توسط اسرائیل شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در خصوص ایران نیز وزرای امور خارجه‌ شورای همکاری خلیج‌فارس بار دیگر مدعی جزایر سه گانه‌ ایران شدند و بر موضع‌گیری ثابت این کشورها مبنی بر حمایت از آنچه که حق امارات متحده‌‌عربی در بازگرداندن جزایر سه گانه به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر امارات خوانده شد تاکید و از عدم پیشرفت درتماس‌های مداوم منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران برای حل مسالمت‌آمیز این مساله جهت تحکیم امنیت و ثبات منطقه ابراز تاسف کردند.

شرکت‌کنندگان در این نشست ضمن تاکید بر استفاده از هر گونه راه‌حل مسالمت‌آمیز، از جمهوری اسلامی ایران خواستند تا به درخواست‌های این شورا منبی بر حل مسالمت‌آمیز این پرونده و بدون ارجاع به دادگاه‌های بین‌المللی پایبند باشد.

در این نشست، سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان بحران هسته‌ای ایران را باری اضافه برای منطقه توصیف کرد. فیصل با دفاع از حق دستیابی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به انرژی هسته‌ای گفت که پرونده هسته‌ای ایران باری اضافه برای مشکلاتی است که منطقه در حال حاضر با آن رو به رو است. بنابر اظهارات فیصل چنین چیزی ایجاب می‌کند که با چالش‌ جدید مسئولانه برخورد شود. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه عربستان در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که به منظور بحث و بررسی توافق دسامبر گذشته کشورهای این اتحادیه برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تشکیل شده بود گفت: بحران هسته‌ای درمنطقه تبدیل به یک بار اضافی برای چالش‌هایی که در حال حاضر ما با آن رو به رو هستیم شده است. 

وی افزود: چنین چیزی ایجاب می‌کند که ما با چالش جدید با مسئولیت‌پذیری کامل برخورد کنیم و راه‌حلی صلح‌آمیز را برای آن اتخاذ کنیم که حق کشورها در منطقه برای برنامه‌های هسته‌ای صلح‌ آمیزشان را محفوظ بدارد.

وزیر خارجه عربستان در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از رفتار تبعیض‌آمیز در قبال برنامه هسته‌ای اسرائیل گفت: استانداردهای آژانس بین المللی انرژی اتمی باید بدون هیچ استثنائی در منطقه اعمال شود. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین