کد خبر: ۵۸۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۵

سنا حمله به ایران را ممنوع می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاری ریانووستی، «جیمز وب» سناتور دموکرات و از دست‌اندرکاران اصلی تنظیم این پیش‌نویس روز سه‌شنبه در واشنگتن گفت: «هدف ما این‌است که امکان انجام عملیات نظامی از سوی دولت کنونی آمریکا علیه ایران را منوط به کسب موافقت کنگره نمائیم». 

«وب» با اظهار نگرانی از افزایش حضور نظامی ایالات‌متحده در خلیج فارس و بویژه اصرار برای استقرار سیستم‌های دفاع موشکی در این منطقه گفت: «ایران ممکن است این امر را به‌عنوان تدارک برای انجام یک حمله نظامی غافلگیرانه تلقی کند واقدام به اتخاذ تدابیر مشابه نماید، در چنین وضعیتی امکان بروز اشتباه از سوی طرفین بسیار بیشتر می‌شود». 

وی به حادثه ژوئن سال 1988 اشاره کرد، زمانی که فرمانده ناو هواپیمابر وینسنس در خلیج فارس با روحیه بیش از حد تهاجمی خود فرمان شلیک موشک علیه یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به «ایران ایر» را صادر نمود.

سناتور وب با اشاره به تشدید لحن تهاجمی مقامات کاخ سفید علیه ایران طی هفته‌های اخیر گفت: «پیش‌نویسی که ما تنظیم کرده‌ایم تاییدکننده و تامین‌کننده حق قانونی کنگره برای زدن حرف آخر در خصوص اعلام جنگ علیه یک کشور دیگر است». وی خاطر نشان ساخت: «رییس جمهور حق آغاز عملیات نظامی یک جانبه علیه ایران را ندارد».

به گزارش ریانووستی در متن پیش‌نویس تهیه‌شده از سوی دموکرات‌ها آمده است که هیچگونه بودجه‌ای از سوی کنگره برای تامین هزینه‌های اقدام نظامی علیه ایران تخصیص داده نخواهد شد. 

هفته پیش نیز گفته شد که نانسی پلوسی سخنگو و جان مورتا رئیس کمیته دفاعی کنگره پیش‌نویس قانون مشابهی را جهت جلوگیری از تصمیم ناگهانی رئیس‌جمهور درحمله نظامی علیه ایران تهیه‌کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین