کد خبر: ۵۸۴۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۵
آیا فشارهای واشنگتن و لندن نتیجه می‌دهد؟

انگلیس و آلمان دنبال گاز ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بزرگترین شرکت‌های آلمانی و انگلیسی وارد کننده گاز طبیعی در تلاش برای عقد قرارداد با ایران و خرید گاز طبیعی از این کشور هستند، این اقدام شرکت‌های اروپایی در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا و حتی دولت لندن به شرکت‌های خارجی در بخش انرژی هشدار داده است در صورت معامله با ایران باید منتظر تحریم‌های واشنگتن علیه خود باشند. 

به گزارش فایننشیال تایمز «ای.او.ان» بزرگترین شرکت آلمانی وارد کننده گاز طبیعی قصد دارد برای کاهش وابستگی خود به روسیه با ایران وارد معامله شود. این شرکت آلمانی با تایید خبر مذاکره با تولید کنندگان گاز طبیعی اعلام کرد ایران نیز از جمله این کشورها محسوب می‌شود.
 
بنا به این گزارش «سنتریکا» بزرگترین شرکت عرضه انرژی در انگلیس نیز برای جبران کاهش تولید گاز دریای شمال به ایران به عنوان منبع بالقوه تامین گاز نگاه می‌کند. 

انگلیس: از ایران گاز نخرید [کلیک کنید]

تلاش شرکت‌های آلمانی و انگلیسی برای خرید گاز از ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که جامعه بین‌الملل برای متقاعد کردن ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در تلاش برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور است. 

یک مقام انگلیسی به فایننشیال تایمز گفت: هیچ‌کس در شرایط فعلی از تحریم‌های کامل تجاری و اقتصادی صحبت نمی‌کند. وی افزود: تمام چیزی که می‌توانیم انجام دهیم این است که به شرکت‌ها بفهمانیم زمانی را برای حضور در بازار اقتصادی ایران انتخاب کرده‌اند که این کشور در انزوای بین‌المللی قرار گرفته. آیا اکنون زمان مناسبی برای این سرمایه‌گذاری است؟ 

این شرکت‌ها قصد دارند علیرغم فضای منفی سیاسی موجود (در مورد ایران) معاملات طولانی مدت در زمینه گاز طبیعی با ایران داشته باشد. فرانک هریس از مشاورین سرمایه‌گذاری انرژی معتقد است ایران مکان پرخطری برای تجارت است. البته دلائل وی تنها به خاطر سیاست‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای این کشور مربوط نمی‌شود. بلکه مساله این است که آیا در صورت عقد قرارداد با ایران این کشور به موقع تعهدات خود را انجام خواهد داد؟ همانطور که سه خریدار هندی هنوز نتوانسته‌اند به توافقی با ایران در مورد قیمت نفت دست یابند. 

به گفته فایننشیال‌تایمز، ایران علیرغم فشارهای جامعه جهانی توانسته‌ است سرمایه‌گذاری شرکت‌های شل، ریپسول، توتال و پتروناس را برای توسعه پروژه های ال.ان.جی خود جذب کند. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین