کد خبر: ۵۸۴۵۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

ایرنا: فعالیت چراغ خاموش کانال رییس قوه قضاییه در تلگرام

آفتاب‌‌نیوز :
تلگرام همچنان فیلتر است، اما برخی سیاسیون که با شروع فیلترینگ این پیام‌رسان خارجی رفته بودند، کم‌کم برمی‌گردند یا حداقل تلاش می‌کنند مانع از بین رفتن کانال خود و از دست دادن اعضای آن شوند. کانال رئیس دستگاه قضا نیز گرچه هنوز به تلگرام بازنگشته، اما گردانندگان آن سعی دارند با فرستادن نشانه‌هایی کوچک از قبیل «نقطه»، آن را در این پیام‌رسان فیلترشده از خطر نابودی نجات دهند.

فعالیت چراغ خاموش برای حفظ کانالی در تلگرام

گردانندگان صفحه حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در دو روز گذشته با ارسال «نقطه» در کانال تلگرامی او تلاش دارند صفحه‌اش را در این پیام‌رسان خارجی حفظ کنند. روز پنج‌شنبه پیغامی بر صفحه تلگرام رئیسی نمایان شد که تأکید داشت در صورتی که این کانال در یک ماه آینده فعالیت نداشته باشد، به‌صورت خودکار حذف می‌شود. کانال او در تلگرام 27 هزار عضو دارد.

چند ساعت بعد از این پیام، نشانه «نقطه» در این کانال ارسال و پس از چند ثانیه نیز پاک شد. قبل از ظهر امروز نیز بار دیگر این نشانه بر صفحه تلگرامی سیدابراهیم رئیسی نمایان شد تا این احتمال که ارسال نشانه نقطه برای بار اول خطای سهوی بوده، رد و این گمانه تقویت شود که رئیس جدید دستگاه قضا قصد بازگشت به تلگرام را دارد، یا حداقل نمی‌خواهد کانالش در این پیام‌رسان از بین رود.

*تلاش علم‌الهدی برای حفظ کانال تلگرام

فعالیت بسیار محدود در تلگرام برای زنده نگه داشتن صفحات در این پیام‌رسان خارجی، محدود به رئیسی نمی‌شود. صفحه رسمی پدر همسر او، سیداحمد علم‌الهدی در تلگرام نیز هر از گاهی پیامی به این مضمون که ما را در پیام‌رسان‌های داخلی دنبال کنید، ارسال می‌شود. حتی یک بار کانال تلگرام او با انتشار پیامی از بازگشت به این پیام‌رسان خارجی خبر داده و تأکید کرده بود: «به‌خاطر عدم اقبال مخاطبان به پیام‌رسان‌های داخلی تاکنون، فعلاً همزمان در تلگرام نیز فعالیت خود را ادامه می‌دهیم.»‌

با افزایش واکنش‌ها به بازگشت علم‌الهدی به تلگرام، ادمین این کانال مسئولیت بازگشت دوباره به تلگرام را پذیرفت و ضمن عذرخواهی تأکید کرد این کانال به دستور آیت‌الله علم‌الهدی و در جهت حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، فعالیت خود را در تلگرام پایان می‌دهد. با این حال بعد از این اطلاعیه چند پیام دیگر که به معرفی صفحات رسمی امام‌جمعه مشهد در پیام‌رسان‌های داخلی می‌پردازد، مشاهده می‌شود.

تلگرام در صورتی که یک کانال برای مدتی معین فعالیت نداشته باشد، به ادمین هشدار می‌دهد در صورت عدم فعالیت این کانال حذف می‌شود. بعد از فیلتر تلگرام در ایران و عدم فعالیت بسیاری از کانال‌های حاکمیتی، این پیام در کانال‌های غیرفعال شده به‌تناوب ظاهر شد. از جمله این اتفاق برای کانال تلگرامی مجلس خبرگان رهبری افتاد. سه پیغام به فاصله چند روز برای این کانال ارسال شده که در صورت عدم فعالیت حذف خواهد شد. برقرار بودن این کانال‌های تلگرامی این احتمال را تقویت می‌کند که ادمین آن‌ها برای نگه داشتن کانال، گاهی پیام‌هایی را ارسال و بعد حذف می‌کنند.

برخی دیگر از اصولگرایان چون احمد توکلی، مهرداد بذرپاش، عزت‌الله ضرغامی و عباسعلی کدخدایی همچنان در تلگرام کانال دارند و با وجود عدم انتشار پست خبری جدید، هنوز اعضای خود را حفظ کرده‌اند. این افراد از زمانی که رهبر انقلاب صفحات رسمی خود را به پیام‌رسان‌های داخلی انتقال داد، اطلاعیه دادند که آنان نیز فعالیت خود را در تلگرام متوقف می‌‌کنند. طی 11 ماه گذشته، فعالیت رسمی آنان متوقف شده است، اما عدم حذف کانال‌های تلگرامی این افراد حاکی از فعالیت چراغ خاموش آنان برای حفظ صفحات خود در این پیام‌رسان خارجی برای روز مبادا است.

علاوه بر این، اکثریت اصولگرایان حتی آنان که در تلگرام هیچ‌گونه فعالیتی ندارند، در توییتر که از سال‌های پیش فیلتر است، فعال هستند.

بازگشت فارس، تسنیم و خبرگزاری صداوسیما به تلگرام

در حالی که طی یک سال گذشته برخی حامیان فیلترینگ ترجیح دادند چراغ خاموش صفحات خود را در تلگرام زنده نگه دارند تا در صورت برگشت، اعضای خود را از دست نداده باشند، برخی نیز مانند خبرگزاری‌های فارس و تسنیم پس از مدت کوتاهی بی‌تحرکی در تلگرام، به‌صورت گسترده فعالیت خود را در این پیام‌رسان خارجی و فیلترشده آغاز کرده‌اند. علاوه بر این، 12 فروردین امسال خبرگزاری رسمی صداوسیما نیز به تلگرام بازگشت.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین