کد خبر: ۵۸۴۷۸
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۰
بن‌بست دوباره در مسیر دولت وحدت ملی

حماس و فتح به توافق نرسیدند

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش آسوشیتدپرس، اختلاف بر سر پست وزارت کشور در کابینه دولت وحدت ملی همچنان مانع از دستیابی طرفین به توافقی همه جانبه می‌شود. در این میان ظاهرا بی نتیجه به پایان رسیدن این نشست بار دیگر آتش تفرقه میانه حماس و فتح را برافروخته است.

در همین راستا، یاسرعبدالربه، دبیركل كمیته‌ اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین جنبش حماس را به بازگشت به تلاش‌های حزبی در جهت اهداف این جنبش قبل از تشكیل دولت متحد ملی متهم كرد. وی در ادامه افزود: محمود عباس با نامزد حماس برای احراز پست وزارت كشور مخالفت كرد. 

این در حالی است كه حماس حموده جروان، از مسوولان سابق نظامی در تشكیلات خودگردان فلسطین را نامزد این پست كرده بود. وی اظهار داشت: براساس توافقنامه‌ مكه پست وزارت كشور باید به فرد مستقلی محول شود كه هیچ وابستگی به حزب خاص نداشته باشد. محمود عباس لیستی شامل اسامی 10 شخصیت مستقل از قضات و وكلا در نوار غزه را به حماس ارایه كرده است تا از میان آن‌ها یكی را به عنوان وزیر كشور انتخاب كند.

عبد ربه اظهار داشت: محمود عباس خواهان تعیین یك شخص مستقل برای بهبود اوضاع امنیتی است به طوری كه بتواند بدون وابستگی‌های حزبی نقش حماس را در برقراری امنیت برقرار سازد.

وی درباره‌ اصرار حماس بر نامزدی حمود جروان اظهار کرد: ما هرگز اجازه نمی‌دهیم دولت منحصر به گروهی خاص باشد چرا كه اگر آن‌ها می‌خواهند بدون توافق نامزد خود را تعیین کرده و از اصول مورد توافق در توافقنامه مکه دورتر شوند. در حالی كه براساس توافق‌نامه‌ مكه باید عباس و هنیه در خصوص تعیین این پست توافق كنند.

اسماعیل رضوان، سخنگوی جنبش حماس نیز گفت: وزیر كشور از طریق دیدارهایی كه محمود عباس و اسماعیل هنیه برگزار خواهند كرد، تعیین خواهد شد. وی تصریح كرد: ارایه‌ لیستی از شخصیت‌های مستقل به حماس و انتخاب وزیر كشور از میان این لیست در راستای همكاری‌ میان عباس و هنیه برای تعیین وزیر كشور بوده است. 

هیات جبهه‌ دموكرات نیز تسریع در تشكیل دولت متحد ملی را خواستار شد. این هیات هم‌چنین تكیه بر سند آشتی ملی و قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی را در تشكیل دولت متحد ملی ضروری دانست. 

روزنامه‌ الاهرام نیز نوشت: ایمن طاهر، سخنگوی حماس در راستای پایان دادن به مشكلاتی كه در روند تشكیل دولت متحد ملی ایجاد شده است پیشنهاد كرده تا خود اسماعیل هنیه مسوولیت وزارت كشور را برعهده بگیرد.

از سوی دیگر كنگره‌ آمریكا اعلام كرد كه در خصوص ارائه‌ مبلغ 86 میلیون دلار به تشكیلات خودگردان فلسطین به منظور آموزش نیروهای امنیتی، وابسته به محمود عباس بازنگری می‌كند. شان مك كورمك، سخنگو وزارت امورخارجه‌ آمریكا اعلام كرد: به دنبال تصمیم فتح در مشاركت با حماس برای تشكیل دولت متحد ملی، آمریكا در خصوص این مبلغ بازنگری خواهد كرد.

تزیپی لیونی، وزیر خارجه‌ اسرائیل نیز در بروسكل اعلام كرد: درصورتی كه دولت آتی فلسطین خشونت‌ها را كنار نگذارد، ما با فلسطینیان وارد مذاکره نخواهیم شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین