کد خبر: ۵۸۴۹۸
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۵
مجلس به رغم فرافکنی دولت تصمیم گرفت

بنزین سال آینده: صد تومان

آفتاب‌‌نیوز : براساس مصوبه عصر امروز مجلس دولت موظف شد حداكثر از ابتدای خرداد سال 86 بنزین را به صورت سهمیه‌‏بندی با اولویت استفاده از كارت هوشمند به قیمت هر لیتر صدتومان عرضه كند.

همچنین براساس این مصوبه كه در هنگام بررسی تبصره 13 بودجه سال آینده كل كشور تصویب شد، دولت می‌‏تواند برای بنزین وارداتی در سال آینده بیست و دو هزار و دویست و پنجاه میلیارد ریال یارانه پرداخت كند.

قیمت فروش بنزین مازاد بر سهمیه‌‏بندی به گونه‌‏ای تعیین خواهد شد كه یارانه بنزین وارداتی در سال 86 بیشتر از مبلغ بیست و دو هزار و دویست و پنجاه میلیارد ریال نشود.

بر این اساس دستگاه‌ها و شركت‌‏های دولتی مجاز به استفاده از بنزین سهمیه‌‏بندی با قیمت هر لیتر صد تومان نیستند، نحوه و میزان سهمیه‌‏بندی و تعیین قیمت مناسب بنزین غیر سهمیه‌‏بندی بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی و وزارت نفت تا پایان فروردین به تصویب هیات‌‏وزیران خواهد رسید، همچنین قیمت هر لیتر نفت و گاز در سال آینده 45 تومان تعیین شد.

این بند در حالی به تصویب نمایندگان رسید كه مذاكرات آن طی 2 جلسه علنی مجلس به طول انجامید و بیش از 10 پیشنهاد مختلف درباره قیمت بنزین ارائه شد. مصوبه مذكور را كمیسیون تلفیق به مجلس ارائه كرده بود. 

مصوبه کمیسیون تلفیق در ارتباط با افزایش قیمت و در عین حال سهمیه‌بندی شدن آن در حالی صورت گرفت که دولت نهم از مدت‌ها قبل برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت و انتقادات احتمالی و در رفتاری تبلیغاتی اعلام کرده بود مخالف افزایش قیمت بنزین است. دولت در عین حال تعیین قیمت مناسب را از مجلس خواستار شده بود. در این میان مجلس هفتم که تجربه تلخ ثابت ماندن قیمت بنزین را در دوره‌های قبلی خود چشیده بود این‌بار چاره‌ای جز افزایش قیمت نداشت. به زعم برخی نمایندگان در غیر این صورت، دولت که سابقه خوبی در پایبندی به قانون بودجه ندارد با متمم‌های خود برای استفاده از صندوق ذخیره ارزی به منظور واردات بنزین مجلس را در سال آینده تحت فشار قرار می‌داد.

البته پیشتر دکتر محمد خوش‌چهره که از سرشناس‌ترین نمایندگان اصولگرا و مشهورترین منتقدین رویکردهای محمود احمدی‌نژاد محسوب می‌شود به خبرنگار سیاسی آفتاب گفته بود «مجلس نباید به گونه‌ای عمل کند که دولت مدعی شود علی‌رغم مخالفتش،‌ نمایندگان قیمت بنزین را افزایش دادند». وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: دولت در لایحه تنظیمی خود توپ تصمیم درباره سه موضوع حساس را به میدان مجلس انداخته و از خود سلب مسئولیت کرده است. [کلیک کنید]




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین