کد خبر: ۵۸۵۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹

خداحافظی ضرغامی و ازغدی از دو شورا؟

حسن رحیم‌پور ازغدی و عزت‌الله ضرغامی از شرکت در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی منع شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
 اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال جدید که قرار بود شب گذشته برگزار شود، چند دقیقه مانده به شروع جلسه لغو شد. این خبر را محمدعلی کی‌نژاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد.

پیش از این منابع خبری اعلام کرده بودند: عزت الله ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی جهت شرکت در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی دعوت نشدند و احیاناً دیگر به این جلسات دعوت نخواهند شد. ازغدی از چهره‌هایی است که به حوزه اندیشه دینی علاقه‌مند است و تلویزیون ایران سخنرانی‌های او را به صورت منظم و هفتگی پخش می‌کند.

از دیگر سو عزت‌الله ضرغامی نیز که پیش از این رئیس سازمان صداوسیما بود، پس از پایان دوره‌اش به عضویت در دو شورای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی درآمد اما هیچ پست مدیریتی به وی داده نشد. تمام اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در هر دوره را رهبر معظم انقلاب تعیین می‌کنند. با این حال هر دو از جمله منتقدان دولت حسن روحانی و شخص رئیس‌جمهوری هستند که در سخنان و مواضعی که اتخاذ می‌کنند انتقادات تندی را به دولت و رئیس آن بیان می‌کنند.

آخرین جدلی که صورت گرفت در یکی از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که هر دو اهانتی را متوجه رئیس‌جمهور کردند و بعد از آن خبر رسید که هر دو نفر آنها از شرکت در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی منع شده‌اند.

روز گذشته عزت‬ الله ضرغامی، در حساب توییتری خود به این موضوع واکنش نشان داد. او علت عدم حضور خود در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را «ممانعت ‏رئیس‬‬‬‬‬ جمهور» دانست و آن را «غیر‬ قانونی» خواند. ضرغامی نوشت: «فیلترینگ نوظهور رئیس‌جمهور راه به جایی نخواهد ‏برد و مأموریت ابلاغی رهبر معظم در این دو حوزه را مصمم‌تر از گذشته ادامه خواهم داد.» از سویی دفتر عزت‌الله ضرغامی در پاسخ به خبرگزاری فارس این طور گفته که: «علاوه بر عدم دعوت از ضرغامی برای جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، او به جلسه شورای عالی فضای مجازی هم دعوت نشده است.»

‏یکی از اعضای دفتر رحیم‌پور ازغدی نیز گفته که «پیش‌تر نیز شنیده بودیم که آقای رئیس‌جمهور گفته‌اند در صورت شرکت ‏آقایان ضرغامی و رحیم‌پور ازغدی، من در جلسات شورا حضور نخواهم یافت. در پیگیری‌ها پاسخ مشخصی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما داده نشد و تنها جواب دادند که دعوت نشدن آقای رحیم‌پور را پیگیری می‌کنیم و نتیجه آن را به شما اطلاع می‌دهیم.»

خبری که تکذیب شد

از طرفی روز یکشنبه پیش از برگزاری جلسات این دو شورا خبرگزاری ایرنا در گزارشی به اختلافات میان روحانی با ضرغامی و رحیم‌پور در جلسات گذشته این شوراهای عالی پرداخته و به نقل از برخی در فضای مجازی خبر داده بود که «رهبر معظم انقلاب در توصیه‌ای دستوری، از عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی خواسته‌اند تا اطلاع ثانوی در جلسات شورا حاضر نشوند.» البته ایرنا با اصلاح خبر خود اعلام کرد: «پیگیری‌های خبرنگار ایرنا حاکی است که خبر مزبور صحت ندارد و رهبر انقلاب توصیه‌ای در این خصوص نداشته‌اند.»

موضوع عدم دعوت از ضرغامی و رحیم‌پور جهت حضور در جلسات این دو شورای عالی در دو روز گذشته بحث‌برانگیز شد و رسانه‌های اصولگرا انگشت اتهام خود را به سمت حسن روحانی نشانه گرفتند. روزنامه کیهان روز گذشته حذف ضرغامی و رحیم‌پور را ناشی از «خودرأیی و بی‌تحملی» رئیس‌جمهور ارزیابی کرد و نوشت: «اکنون صرف نظر از محتوای انتقادهای آقایان رحیم‌پور و ضرغامی - که اغلب به‌جا و درست هم هست - مردم و ناظران رسانه‌ای می‌پرسند چرا آقای روحانی تحمل بحث و نقدهای کارشناسی صاحب‌نظران حوزه فرهنگ و رسانه را ندارد و به راحتی دستور اخراج و حذف منتقدان را می‌دهد بدون آن که صلاحیت حقوقی و قانونی این کار را هم داشته باشد؟ اگر ایشان مدعی است که باید به خدا پناه برد از بستن دهان منتقدان، چرا این‌قدر در جلسات عالی تصمیم‌گیری و کارشناسی، خودرأیی و بی‌تحملی نشان می‌دهد؟! اگر قرار باشد همه در شوراهای عالی، از آقای روحانی فقط تعریف و تمجید کنند، این جلسات به چه دردی خواهد خورد؟»

ماجرا از کجا آغاز شد؟

البته گمانه‌زنی‌ها درباره عدم حضور ضرغامی و رحیم پور در شورای انقلاب فرهنگی از سال گذشته آغاز شده بود. از آنجا که اخبار ضد و نقیضی از مشاجره لفظی ضرغامی و روحانی پیرامون انتقادهای رئیس‌جمهور درمورد «فیلترینگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و برخورد با زنان در موضوع حجاب در ایران» درز پیدا کرد. گویا همین موضوع باعث می‌شود تا ضرغامی در جلسه شورای عالی مجازی از سخنان روحانی انتقاد کند و نهایتاً باعث درگیری لفظی ضرغامی و روحانی می‌شود.

ظاهراً موضوع درگیری لفظی آنها سخنان رئیس‌جمهور در جمع مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره حجاب بوده که گفته بود: «متأسفانه در مسئله حجاب، اول از زن شروع می‌کنیم در حالی که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند، اما ما می‌رویم و به‌خاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم.»

به گفته روحانی اساس حجاب برای امنیت زن است همانطور که خدا در قرآن می‌فرماید، حجاب را برای جلوگیری از آسیب زن قرار داده تا مورد آزار و اذیت عده‌ای مریض قرار نگیرند. همه آن چه درباره حجاب در قرآن آمده برای حمایت از زن است اما به گونه‌ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد و این به خاطر آن است که مسئله حجاب را درست در جامعه تبیین نکردیم.

روحانی همچنین درباره فیلترینگ گفته بود که «باید قبول کنیم که اشتباه کردیم فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است همه به آن گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد و هر چه تلاش کردیم به طور روزانه فیلترشکن‌های جدید ارائه شد و در نتیجه، زیان و آسیبی که به‌ویژه به جوانان و فرزندان ما از ناحیه استفاده از فیلترشکن‌ها وارد شد، بیشتر از زمانی است که به طور عادی مثلاً از همان نرم‌افزاری که فیلتر کردیم، استفاده می‌کردند.»

به گفته روحانی در آن جلسه، «راه پیشگیری از مخاطرات ابزارهای ارتباطی جدید، فیلترینگ نیست، بلکه باید سواد رسانه‌ای و دیجیتال جوانان و نوجوانان و البته والدین و همه جامعه را بالا ببریم تا بتوانند در کنار استفاده مناسب از این امکانات، از مخاطرات و آسیب‌های آن نیز در امان بمانند.»

در آن زمان محمد ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا و دبیر سیاسی روزنامه کیهان از درگیری لفظی ضرغامی و روحانی درباره این سخنان خبر داده و در کانال تلگرامی خود نوشته بود: «آقای ضرغامی در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی خطاب به روحانی گفته، این حرف‌ها چی بود که شما درباره حجاب و فضای مجازی و فیلترینگ در وزارت ارتباطات گفتید. بعضی از این سخنان غیر واقعی و برخی دیگر معارض ارزش‌های اسلامی و انقلابی است. در پاسخ روحانی نیز گفته من نباید به شما جواب بدهم، پاشو برو بیرون! ضرغامی هم پاسخ داده که شما نمی‌توانید اعضای شورا را بیرون کنید. پس از آن روحانی از جلسه بیرون رفته و به انتقاد ضرغامی که اعتراض برخی دیگر از اعضا هم بوده، پاسخ نداده است.»

البته عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه اصولگرای جوان با انتقاد از عزت‌الله ضرغامی به این جدل واکنش نشان داد و در کانال تلگرامی خود نوشت: ‏ «شأن حقوقی رئیس‌جمهور (هر کس که باشد) از ملت و نظام است. نباید در جمع زیر دست یا زمانی که مدیر جلسه است چشم در چشم یا انگشت در چشم و دو به دو تا مرز شکستن او پیش‌رفت، اشتباه است. نگوییم این روحانی با اون مواضع حقش هست. شأن حقوقی ارجح است. ادبیات فاخر و کوتاه آمدن طرف مقابل معقول‌تر است.»

در پی انتشار این اخبار، سایت جماران مدعی شد که ضرغامی از سوی دفتر یکی از مقامات عالی‌رتبه نظام، از ادامه حضور در ‏جلسات شورای‌‬ عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌‬ عالی فضای مجازی منع شده است.‏ اما سایت اصولگرای رجانیوز مدعی شد که پیگیری‌های این سایت نشان می‌دهد که این خبر کذب بوده و ‏صحت ندارد و چنین منعی از سوی دفتر رهبر انقلاب صورت نگرفته است‎.

سال ۹۲؛ شروع اختلافات ضرغامی و روحانی

هر چند ریشه خصومت ضرغامی با روحانی قدیمی است و به نظر می‌رسد به سال ۹۲ برمی‌گردد. از همان روز پخش گزارش صدروزه روحانی که حاشیه‌هایی پیرامون انتخاب مجری گفت‌وگو با رئیس‌جمهور ایجاد و گفته می‌شود که رئیس‌جمهور بر سر همین موضوع یک ساعت در دکور استودیو معطل مانده است اما نهایتاً ضرغامی مجبور می‌شود کوتاه بیاید.

نشانه‌های دیگر این اختلافات در خلال نوشته‌های ضرغامی به خصوص در یک سال اخیر و در شبکه‌های اجتماعی همواره قابل رؤیت است. او آذر ماه سال گذشته حسن روحانی را «موافق حصر» معرفی کرد و مدعی شد که او دستور فیلتر تلگرام را داده است. یا چندی پیش در توصیف رئیس‌جمهور نوشت: «رئیس‌جمهور ما عاشق سرویس‌های خارجی است، قبول! رئیس‌جمهور سوگند خورده، ذوق‌زده از تمسخر قانون است، قبول! رئیس‌جمهور هنوز امیدوار به تخم دوزرده ژنرال‌های پیر است، قبول! لااقل توانمندی‌های استارتاپ‌های جوانان را برای حفظ شأن مردم در صف گوشت و توزیع مایحتاج عمومی به کار گیرد. قبول؟»

ماجرای رفتن مخبر دزفولی بعد از ۱۳ سال از شورای عالی انقلاب فرهنگی و آمدن سعیدرضا عاملی به جای او در دی ماه سال گذشته نیز موضوعی بود که ضرغامی حتی پای وحید حقانیان و دفتر رهبری را به مسئله باز کرد. طبق گزارش روزنامه "شرق" پیش از آن رسانه‌های اصولگرا شروع به انتشار گزارش‌هایی علیه دبیر پیشنهادی کرده بودند، اما به سرعت آن را از روی خروجی‌های خود حذف کردند. البته به نظر می‌رسد که ماجرا بی‌ربط به ماهیت عملکردی خود شورا نیست؛ شورایی که کسی کمتر درباره محتوای مذاکرات آن می‌داند.

شاید به همین دلیل بود که حسام‌الدین آشنا هم به این موضوع واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «خوب است دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاهه حضور و غیاب و تأخیر و میزان سخنان هر یک از اعضا را منتشر کند. چه‌بسا بتوان در صورت تصویب اعضا متن صورتجلسات را هم منتشر کرد البته با حذف شوخی‌ها و سخنان نه‌چندان مناسب برخی متأخرین و مستعجلین!»

نهایتاً ضرغامی در ماجرای انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مدعی شد که وحید حقانیان، با اعضای شورا تماس گرفته تا به گزینه پیشنهادی روحانی رأی بدهند. ضرغامی در صفحه توئیتر خود در این باره نوشته بود: «در حالی که رهبر معظم انقلاب مسئولیت بررسی صلاحیت نامزد دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را مشخصاً بر عهده نظر کارشناسی اعضای این شورا گذارده بودند، متأسفانه، در جلسه دیشب مکرراً به صورت علنی و غیر علنی از تماس‌های آقای وحید حقانیان به منظور رأی مثبت به این نامزد محترم سخن به میان آمد.»

البته پس از گذشت چند ساعت ضرغامی مجدداً در حساب توییتری خود مدعی شد «پس از بررسی بیشتر در این خصوص یقین پیدا کردم که دخالت آقای وحید حقانیان در مسئله انتخاب آقای دکتر عاملی بدون مجوز معظم‌له و خودسرانه بوده است.»

در همین رابطه محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در کنایه‌ای به او نوشت: «دبیر جدید شورای انقلاب فرهنگی را نمی‌شناسم اما این‌طور که برادر ضرغامی علیه او خیز برداشته، آدم یاد جمله پشت کامیونی «الحسود لایسود» می‌افتد. لابد او برای کرسی دبیری شورای انقلاب فرهنگی کت و شلوار دوخته و ناگهان دیده به درد نمی‌خورد. کت و شلوار را نگه دار سردار؛ انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک است!»

علی جنتی هم تاکید کرد که ضرغامی از حضور فردی با گرایش سیاسی متفاوت در سمت دبیری شورا شاکی است. او در صفحه اینستاگرامش در این رابطه نوشت: «سؤال این است که شخصیتی با این ویژگی‌های برجسته چرا از سوی برخی عناصر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و همفکران آنان در برخی رسانه‌ها مورد مخالفت قرار گرفته است.

پاسخ این سوال را باید صرفاً در گرایش‌های سیاسی و وابستگی‌های جناحی آنان دریافت زیرا احساس می‌کنند دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی که سالیان طولانی در دست همفکران سیاسی آنان بوده ممکن است دچار تغییراتی شود بدون آن که به منافع ملی کشور و رشد و تقویت این نهاد مهم فرهنگی بیندیشند.»

به هر حال آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۷ به گفته احمد مازنی به مشاجره میان رئیس‌جمهور و رئیس سابق صدا و سیما کشیده و ختم شده بود.

مازنی، نماینده تهران در مجلس و عضو شورای‌عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی سه روز پیش در گفت‌وگو با ایرنا پلاس در این رابطه گفته است: «تا جایی که من اطلاع دارم بعضی گفت‌وگوها بین برخی اعضای این دو شورا با آقای رئیس‌جمهوری به وجود آمد که باعث کدورت‌هایی شد و از آن به بعد دیگر جلسات تشکیل نشد.»

به گفته مازنی بعد از دعوای لفظی که بین آقای ضرغامی و آقای روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به وجود آمد، یک جلسه برای هفته بعدش پیش‌بینی شده بود که لغو شد و از آن به بعد هم جلسه‌ای تشکیل نشد.

به هر حال تحرکات عزت الله ضرغامی در سال‌های پس از پایان مأموریتش در صداوسیما و برقراری دیدارهای صبحگاهی‌اش با مهمانانی از هر دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب این گمانه‌زنی را بیشتر تقویت می‌کند که او همچنان می‌خواهد در صحنه سیاسی کشور بماند. او در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته هم یکی از گزینه‌های جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) بود اما نهایتاً مورد اجماع اصولگرایان قرار نگرفت. شاید می‌خواهد با نشان دادن مخالفت با حسن روحانی راهی جدید برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در پیش بگیرد.

رویارویی رحیم پور با رئیس جمهور

موضوع قابل توجه این است که ضرغامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها نیست و در آنجا حسن رحیم‌پور ازغدی نیز با او همراهی می‌کند. رحیم‌پور از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که از سال ۱۳۸۱ به عضویت این شورا در آمده است. شهرتش را از پخش سخنرانی‌هایش در صدا و سیما به دست آورده؛ هر چند در دوران ریاست محمد سرافراز بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش سخنرانی‌های او متوقف شد اما بعد از پایان دوران کوتاه ریاست سرافراز، رحیم پور هم به صداوسیما بازگشت.

شاید بتوان گفت که رحیم پور ازغدی هم مانند ضرغامی به خصوص در ماه‌های اخیر به رویارویی با حسن روحانی پرداخته است و انتقاداتی پیرامون نحوه برگزاری جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و عملکرد حسن روحانی داشته است. برای مثال رحیم‌پور ازغدی در جواب روحانی در مورد فیلترینگ در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف گفته بود که: «آقای روحانی، رئیس‌جمهور دوگانه و متناقض با مردم حرف نمی‌زند، رئیس‌جمهوری اسلامی دروغ نمی‌گوید، رئیس‌جمهوری اسلامی وعده دروغ نمی‌دهد، رئیس‌جمهوری اسلامی مخصوصاً اگر آخوند و روحانی باشد در جلسه خارجی و داخلی ۱۸۰ درجه متناقض حرف نمی‌زند و مسئولیت حرف‌هایش را به عهده می‌گیرد.» یا در بهمن ماه سال گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه تهران مدعی شده بود که «رئیس شورا (حسن روحانی) چند نفر را نام برده و گفته اینها دیگر نباید به شورا بیایند.» او در همین جلسه با حمله به حسن روحانی ادعا کرده بود که «روحانی اصلاً آدم انتقادپذیری نیست و این خیلی عجیب است. ما در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هم به رئیس دولت اصلاحات و هم به آقای احمدی‌نژاد انتقاد می‌کردیم و آنها گوش می‌دادند، اما آقای روحانی وقتی در جلسه صحبت‌ها بر خلاف میل‌شان باشد، عصبانی می‌شود و توهین می‌کند. از دیگر انتقادات من به آقای روحانی این است که چرا جلسات شورا را تعطیل می‌کنید؟ چرا مصوبات شورا را ابلاغ و اجرا نمی‌کنید؟ و چرا برخی مسائلی را که با فرهنگ ما در تناقض کامل است در کشور اجرایی می‌کنید؟»

او حتی از تریبون نماز جمعه برای حمله به حسن روحانی بهره جست. رحیم پور ازغدی در آذرماه سال گذشته در سخنرانی پیش از خطبه خود گفته بود که «مصوبات شورا در دفتر رئیس‌جمهور معطل می‌ماند. نه سند ۲۰۳۰ به شورا آمد و نه موارد متعدد دیگر.»

از روز گذشته فشار بسیاری آغاز شده که این دو به جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی برگردند. اگر چه هنوز خبری مبنی بر دعوت آنها منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد که منتقدان رئیس‌جمهوری از تلاش‌های خود در این خصوص دست برندارند. با این حال محتمل است که افراد نام برده شده چند جلسه‌ای از شرکت در این دو شورا منع شوند.»

منبع: روزنامه سازندگی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین