کد خبر: ۵۸۶۵۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸

تابستان داغ در انتظار خودروهای حامل سرنشین بدحجاب

ارسال پیامک‌هایی با اعلام تخلف بدحجابی باز هم خبرساز شد، مهلت ۷۲ ساعته برای مراجعه به پلیس امنیت اخلاقی باعث شد شهروندان خودشان را به خیابان وزرا برسانند.
آفتاب‌‌نیوز :
نقطه مشترک همه کسانی که صبح اول وقت روز پنجشنبه، پنجم اردیبهشت‌ها، در خیابان وزرا خودشان را به ساختمان پلیس امنیت اخلاقی رسانده بودند،‌ یک پیامک بود.

محتوای پیامک این بود: مالک خودرو شماره ... در خودرو شما جرم کشف حجاب صورت گرفته است. لذا ضمن اخطار مبنی بر عدم تکرار، ابلاغ می‌گردد حداکثر ظرف ۷۲ ساعت جهت رسیدگی به پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود مراجعه نمایید.

ازدحام ایجاد شده در خیابان وزرا که سروصدا و تصاویرش در فضای مجازی منتشر می‌شد، بخاطر همین مهلت ۷۲ ساعته بود. با وجود این رئیس پلیس پایتخت ازدحام مراجعه کنندگان به پلیس امنیت اخلاقی را «مورد خاصی» ندانسته و به ایرنا گفته است: این مراجعه بخوبی مدیریت شد.

البته مراجعه‌کنندگان اعم از زن یا مرد، فقط صاحبان اصلی خودرو بودند نه لزوما کسانی که مرتکب تخلف کدهای ۱۴ و ۱۵ که به عنوان «بی حجابی یا حجاب نامناسب در خودرو» تعریف شده است. همان‌طور که پلیس اعلام کرده است که پیامک ها فارغ از اینکه اقدام به کشف حجاب از سوی چه کسی در خودرو انجام شده باشد برای مالک خودرو ارسال شده و ممکن است کسانی که کشف حجاب کرده‌اند مسافر باشند اما پلیس امنیت اخلاقی در این زمینه راننده خودرو را می شناسد.

چه کسی گزارش می‌کند؟

از آنجایی که تخلف بدحجابی به شهروندان به صورت پیامک ارسال می‌شود، تصور عمومی این است که این تخلف نیز مانند سایر تخلفات پیامکی از سوی دوربین ثبت می‌شود، اما این تصور اشتباه است.به گفته سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت ماموران پلیس در سطح شهر خودروهایی که در آنها کشف حجاب می‌شود شناسایی و با آنان برخورد می کند.

علاوه بر این به گفته او رصد خودروهای حامل افراد هنجارشکن با چشمان غیرمسلح انجام می شود. با این حال سردار رحیمی شهروندان را مطمئن می‌کند که پلیس اظهارات کسانی را که نسبت به این اتهام اعتراضی داشته باشند شنیده و در صورت اثبات بی گناهی آنان مشکل حل می‌شود.

خودرو حریم شخصی یا عمومی؟

هربار با منتشر شدن اخبار تخلف حجاب در خودرو بحثی قدیمی شکل می‌گیرد، آیا خودرو جزو حریم شخصی تعریف می‌شود یا عمومی، اگر خودرو را حریم شخصی تعریف کنیم، موضوع کاملا عوض می‌شود اما قانون چیز دیگری می‌گوید.

در قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان منکر که در سال ۹۴ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید صراحتا بر این موضوع تاکید شده است.در تبصره ماده ۵ همین قانون، حریم خصوصی و حریم عمومی تعریف شده و بر اساس آن «اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می گیرند، مانند قسمت های مشترک آپارتمان ها، هتل ها، بیمارستان ها و نیز وسایل نقلیه مشمول حریم خصوصی نیست.» 

مراجع تقلید چه می‌گویند؟

پیش از این مراجع تقلید نیز درباره حریم شخصی بودن خودرو پاسخ داده‌اند.

 آیت‌الله شبیری زنجانی:«خودروی شخصی نیز احکام ملک را دارد، بنابراین هرگونه تصرف و تفتیش آن بدون اجازه مالک، فی حدنفسه جایز نیست. البته اگر مصلحت اهمی مانند جلوگیری از حمل و نقل اسلحه متوقف بر تفتیش باشد، تفتیش آن طبق نظر حاکم شرع بلامانع است.لازم به ذکر است که وسیله نقلیه، از لحاظ جواز نظر به داخل آن، نحوه پوشش سرنشینان و... ممکن است در برخی از صور دارای احکام خاصی باشد.»

 آیت‌الله مکارم شیرازی: «داخل خودرو جزو حریم شخصی است و دیگری حق ندارد به آن تجاوز کند، ولی جهات شرعی مانند حجاب و امثال آن باید در داخل اتومبیل رعایت شود.»

آیت‌الله نوری همدانی: «در فرض سوال، بلی خصوصی است و باید بر اساس مقررات حکومت اسلامی عمل شود.»

پیامک‌ها ادامه دارد

براساس اعلام پلیس کسانی که پیامک را دریافت کرده‌اند پس از مراجعه به پلیس امنیت با اخذ یک تعهد کتبی مرخص می شوند و در صورتیکه برای بارهای بعدی این اقدام در خودروی آنان مشاهده شود نسبت به تشکیل پرونده و ارسال آن به مراجع قضایی اقدام می شود.

با این حال این پیامک‌ها قرار نیست با همین داستان شلوغی خیابان وزرا در عصر سرد بهاری اردیبهشت تمام شود و ظاهرا تابستان داغی در انتظار بدحجابان است، چرا که سردار رحیمی گفته است:این اقدام پلیس قانونی است و پلیس تردیدی در تداوم اجرای آن ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
0
0
کار دیگه ای جز اذیت و آزار مردم یاد ندارند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین