کد خبر: ۵۸۶۵۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

بازداشت یک نماینده اپوزیسیون ونزوئلا و اعتراض گوآیدو

مجلس ملی تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا در پیامی توییتری از بازداشت یکی از قانونگذاران مخالف خبر داد و این اقدام را نقض مصونیت پارلمانی او دانست.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری رویترز، گیلبر کارو پیشتر هم یک سال و نیم در زندان بود و در ژوئن ۲۰۱۸ آزاد شد. بازداشت او به همراه صدها تن دیگر حین شرکت در اعتراضات ضد مادورو انجام شده بود.

بازداشت این نماینده اپوزیسیون با چالش خوان گوآیدو، رهبر مجلس ملی ونزوئلا (کنگره) علیه نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا همراه شد که انتخاب مجدد او در انتخابات ۲۰۱۸ را غیر مشروع دانست. گوآیدو ماه ژانویه با توسل به قانون اساسی کشورش "رئیس‌جمهوری موقت" را به دست گرفت.

مادورو از حمایت ارتش ونزوئلا و متحدان کلیدی شامل روسیه و چین برخوردار است اما اکثر کشورهای غربی شامل ایالات متحده آمریکا گوآیدو را به عنوان "رهبر به حق" این کشور بحران‌زده به رسمیت می‌شناسند. مقام‌های ونزوئلایی ماه مارس روبرتو ماررو، دستیار ارشد گوآیدو را هم به اتهام طراحی حملاتی علیه چهره‌های سیاسی بازداشت کردند. اپوزیسیون ونزوئلا اما این اتهامات را نادرست می‌داند.

گوآیدو پس از بازداشت گیلبر کارو در یک گردهمایی مردمی گفت: "فکر می‌کنند می‌توانند ما را بترسانند اما ما همچنان اینجا هستیم و در خیابان‌ها می‌مانیم. همچنین ۱۱ تن از اعضای تیم ریاست جمهوری موقت به آژانس اطلاعاتی بولیواری احضار شدند."

هنوز وزارت اطلاع‌رسانی ونزوئلا یا دفتر دادستانی کل این کشور درباره بازداشت گیلبر کارو یا سخنان گوآیدو درباره سرویس اطلاعاتی ونزوئلا اظهارنظری نکرده‌اند.

مجلس موسسان ونزوئلا که تحت کنترل حزب حاکم سوسیالیست است، اوایل همین ماه قوانینی برای محاکمه گوآیدو به تصویب رساند و این در حالی است که گوآیدو به عنوان نماینده همچنان مصونیت دارد. دفتر دادستانی کل ونزوئلا تحقیقاتی علیه گوآیدو به اتهام ارتباط با "حوادث خشونت‌بار" ماه ژانویه به جریان انداخته است اما دستوری برای بازداشت او یا اعلام جرم رسمی علیه او نکرده است.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین