کد خبر: ۵۸۶۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸

چرا اوباما از جو بایدن حمایت نکرد؟/تشریح شرایط دموکراتهای برای رقایت با ترامپ

دموکرات‌ها درگیر چالش پیچیده‌ای به نام ترامپ هستند و از این منظر به دنبال ضربه زدن چند جانبه به او در انتخابات ۲۰۲۰ هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و دلایل نامزد شدن جو بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: دلیل اصلی نامزد شدن جو بایدن (معاون پیشین باراک  اوباما) برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده، ورود به عرصه رقابت‌های حزبی است که امر طبیعی از منظر منطق سیاسی به نظر می‌رسد و نه تنها در امریکا بلکه در همه کشورها، یک امر معمول به حساب می‌آید. اما بخش دیگری از نامزد شدن بایدن را باید در تقابل با ترامپ و محاصره انتخاباتی او جست‌وجو کرد. بدون تردید از زمانی که دونالد ترامپ وارد کاخ‌سفید شد تا به امروز چالش‌های بسیاری جدی برای دموکرات‌ها به وجود آورده و به نوعی تمام تلاش‌های دولت اوباما در داخل و خارج از ایالات متحده را از بین برد؛ از این منظر نگاه دموکرات‌ها به ترامپ بر اساس نظریه بازیگر دیوانه باعث شده تا بسیاری از چهره‌های سرشناس لیبرال‌ها برای تقابل با جمهوری‌خواهان وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: ترامپ در بدو ورود به کاخ‌سفید وعده‌هایی را در عرصه سیاست داخلی و خارجی ارائه کرد که به نظرم بخش زیادی از آنها محقق شد. به عنوان مثال در عرصه خارجی ایران و کره‌شمالی را وارد چالش جدی کرده و در عرصه داخلی هم بسیاری از وعده‌های اقتصادی و اجتماعی خودرا تا حدودی جامه عمل پوشانده است. در مقابل دموکرات‌ها او را در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ وارد فرآیند اعمال فشار پلکانی کردند اما نهایتاً چند روز گذشته که گزارش بازرس مولر منتشر شده، دموکرات‌ها نتوانستند به سر منزل مقصود برسند. به عبارتی دیگر باید بگویم حرکت دموکرات‌ها بر لبه تیغ که آنرا برای ترامپ تیز کرده بودند، با مشکل روبرو شد و از این منظر آنها به دنبال برنامه‌ریزی دقیق برای مقابله با او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ هستند. در این میان چهره‌های زیادی مانند برنی سندرز، جو بایدن و اشخاص درجه دوم اردوگاه دموکرات‌ها اعلام نامزدی کرده‌اند اما هم اکنون بسیار زود است که بخواهیم در مورد خروجی انتخابات ۲۰۲۰ سخن بگوییم. چراکه تا دقیقه ۹۰ هیچ چیز مشخص نیست و هر لحظه احتمال تغییر یا وارونگی نتیجه انتخابات وجود دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به عدم حمایت اوباما از نامزد شدن جو بایدن برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا گفت: بسیاری از اقدام اخیر اوباما پی از اعلام نامزدی جو بایدن متعجب هستند و بارها این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا رئیس جمهور پیشین ایالات متحده از معاون خود حمایت نکرده است؟ پاسخ این سوال تا حد زیادی به پیچیدگی‌های موجود در ساختار سیاسی ایالات متحده بر می‌گردد. اصالتاً در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای اروپایی روند و طریقه حمایت یک شخصیت از هم‌حزبی خود که به عنوان پدر معنوی یک جریان شناخته می‌شود، وجهه مثبت و روند عرفی به حساب نمی‌آید؛ چراکه اگر با حمایت یک شخص، هم حزبی او پیروز میدان شود و پس از آن حرکات و تصمیم‌های غیر قابل کنترل از او سر بزند، بدون تردید پدر معنوی این جریان هم مورد انتقاد قرار می‌گیرد. این روند را چندین بار در کشور خودمان به چشم دیده‌ایم اما در ایالات متحده این اقدام هیچ جایگاهی ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: حمایت اوباما از جو بایدن می‌تواند وجهه او به عنوان رئیس جمهور پیشین این کشور را با مشکل روبرو کند و معتقدم که اوباما با عدم حمایت خود از جو بایدن بهترین گزینه را انتخاب کرد. به نظرم اوباما در صدد آن است تا از پتانسیل خود به نفع تمام جناح دموکرات استفاده کند و آنرا تنها معطوف به شخص یا یک جریان حاضر در درون لیبرال‌ها نکند. در همین راستا قرار گرفتن بایدن در کنار برنی سندرز میتواند کارکردهای سیاسی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را دوچندان خواهد کرد اما باید متوجه بود که در ایالات متحده هفته‌های آخر که منتهی به برگزاری انتخابات است، بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. حتی ممکن است دموکرات‌ها در آن مقطع به این جمع‌بندی برسند که سندرز گزینه نهایی حزبشان نباشد و حتی امکان دارد بایدن و سندرز به نفع شخص سوم، از گردونه رقابت‌های سیاسی خارج شوند. باید بپذیریم که آمریکا، سرزمین شگفتی‌ها است و به هیچ وجه نمی‌توان روندهای پنهان آنرا گمانه‌زنی کرد؛ اما به نظرم برای تثبیت هژمونی ایالات متحده باز هم شاهد ادامه حضور ترامپ در کاخ‌سفید خواهیم بود.     


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین