کد خبر: ۵۸۶۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶

پامپئو و یک سال ادعای حفظ پرستیژ وزارت خارجه آمریکا

به رغم کاهش بودجه و نبود موفقیت قابل‌توجهی در عرصه دیپلماتیک،مایک پامپئو، در یکسالگی تصدی پست وزارت خارجه آمریکا مدعی است که پرستیژ دیپلماسی آمریکا را حفظ کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه فارین پالیسی در گزارشی نوشت: مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا یک سال بعد از ادای سوگند، در سخنرانی اخیرش خط مشی وزارت خارجه جدید آمریکا را تشریح کرده و در برابر کارکنان این وزارتخانه برنامه خود را برای اجرای این خط مشی اعلام داشت.

وزارت خارجه آمریکا بعد از رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق به شدت به اضمحلال کشیده شد؛ این وزارت‌خانه همچنان با پست‌های خالی بیشمار مواجه است، در طول این مدت یک ساله تغییر چندانی در آن رخ نداده، دستاوردهای جدی دیپلماتیکی وجود نداشته و اصرار بر مذاکرات به بن بست رسیده کره شمالی و انزوای بیشتر ایران در صدر امور قرار دارد اما پامپئو مدعی است که پرستیژ این وزارتخانه را حفظ کرده است.

او در سخنرانی‌اش گفت: من فکر می‌کنم امسال موفقیت بزرگی به همراه داشته باشد. من یادآور شوم که این وزارتخانه سال گذشته در کجا قرار داشت؟ من به شما می‌گویم ما نیاز داریم که هر کس در جای خود قرار گرفته و بر اساس مأموریت تعیین شده حرکت کند.

اما این مأموریت به طور فزاینده به دلیل برخی سیاست‌های کاخ سفید و توئیت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دچار چالش شده است. با این حال پامپئو تلاش می کند که به عنوان قهرمان خستگی ناپذیر سیاست خارجی رئیس جمهور و مدافع رویکرد ترامپ، در کنار رئیس جمهور گام بردارد.

در میانه سخنرانی پامپئو  در جمع کارکنانش، یک بنر بزرگ بر روی دیوار لابی افراشته شد که خط مشی جدید وزارتخانه بر روی آن نوشته شده بود؛ ۹ خط درباره مأموریت جدید وزارت خارجه آمریکا برای ارتقای سیاست خارجی و ارزش‌های آمریکا. در خط اول نوشته شده است «من قهرمان دیپلماسی آمریکا هستم». پامپئو با اشاره به این خط مشی به حضار گفت: کارهای بسیاری لازم بود و زمان بسیاری برای تعریف و برای تبیین لازم بود. ما برای نوشتن این خط مشی جدید مشورت‌های بسیاری کردیم.

پامپئو در طول یکسال گذشته تلاش کرد که خود را از جانشینش جدا کرده و با گامی آهسته در کنار رئیس جمهور درباره مسائل سیاست خارجی گام بردارد و وعده داد که اعتماد و صلابت وزارت خارجه را حفظ کند.

مقامات پیشین و کنونی آمریکا می‌گویند مایک پامپئو گام‌های قابل توجهی درباره رفع برخی از سیاست‌های جنجالی تیلرسون برداشته است، مانند انتصابهای جدید برای پست‌های خالی در وزارت خارجه و سفارتخانه ها، پست‌هایی که به مدت چندین سال خالی بودند، معرفی برخی کلاس‌های آموزشی برای کارکنان خارجی، مذاکره منظم با دیپلمات‌ها و اثبات خود به عنوان یکی از معتمدترین و نزدیک‌ترین افراد برای ترامپ در موضوعات سیاست خارجی.

پامپئو در سخنرانی‌اش گفت که بیش از ۵۹ نفر از اولین روز حضورش در وزارت خارجه تأیید شده و چهار دیپلمات ارشد به عنوان سفیر معرفی شده‌اند. این در حالیست که بسیاری از دیپلمات‌های ارشد در دوران تیلرسون مجبور به خروج و یا برکناری شده بودند.

او گفت که به وعده‌اش مبنی بر مذاکره منظم با دیپلمات‌های مختلف و از هر سطوحی عمل کرده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: هیچکس به اندازه پامپئو با فیس تایم با کارکنانش حرف نمی‌زند. ما باید برای او مبلغی در نظر بگیریم.

اما شاید مهمترین مسئله درباره پامپئو این است که ترامپ به وی گوش می‌کند. بر خلاف وزیر خارجه سابق و دیگر اعضای ارشد که تاکنون دولت ترامپ را ترک کرده‌اند، پامپئو توانسته در "خوب‌های" ترامپ باقی بماند. رئیس جمهور به او در ابتکار عمل‌های بزرگ سیاست خارجی مانند ایران، کره شمالی و ونزوئلا اعتماد می‌کند.

اما با وجود همه لاف‌زنی‌ها پامپئو نتوانسته است وزارت خارجه آمریکا را از چالش‌هایش برهاند. برخی از پست‌های کلیدی وزارت خارجه هنوز خالی است. برخی از این پست‌ها نیاز به تأیید و رأی سنا دارد.

یک مقام پیشین وزارت خارجه که خواست نامش فاش نشود گفت: یکی از اتفاقات گسترده و غیر معمول در دولت ترامپ انتخاب سیاسی سفرایی هستند که بیشترین کمک مالی را به کمیته تحلیف ترامپ انجام داده و هیچ گونه تجربه دیپلماتیک ندارند.

ترامپ هر سال کاهش قابل توجه بودجه برای وزارت خارجه تعیین می‌کند و پامپئو از این مسئله در جلسه استماع کنگره حمایت کرده امری که قانونگذاران آن را رد می‌کنند.

علی رغم روابط نزدیک وزیر خارجه آمریکا با ترامپ، دیپلمات‌ها هنوز نتوانسته‌اند خرابکاری‌ها در حوزه سیاست خارجی آمریکا به خاطر توئیت‌های رئیس جمهور را از جمله در حوزه لیبی، بلندی‌های جولان و خروج سربازان آمریکایی از سوریه درست و ترمیم کنند.

پامپئو اصرار می‌ورزد که او هرگز با توئیت‌های ترامپ غافلگیر نشده است اما برخی منابع اعلام کردند که گهگاهی مذاکراتی میان آنها انجام گرفته است. پامپئو در سخنرانی‌اش اعلام کرد که قرار است یک بسته جدید آموزشی به هر یک از کارکنان داده شود و این بسته تا اواخر تابستان امسال منتشر می‌شود.

او بعد از پایان سخنرانی‌اش پایین آمده و با کنارکنانش دست داد، سلفی گرفت، در حالیکه بنر خط مشی جدید وزارت خارجه همچنان برافراشته است.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین