کد خبر: ۵۸۶۹۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴

وابستگی طول عمر به میزان تپش قلب در زمان استراحت

تحقیقات نشان می دهد میزان بالا تپش قلب در زمان استراحت با افزایش ریسک مرگ به هر علتی و مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است.
آفتاب‌‌نیوز :
محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد دریافتند مردان مسن سوئدی با ضربان قلب ۴۵ تپش در دقیقه در زمان استراحت دو برابر با مرگ زودهنگام روبرو هستند.

به گفته محققان، به ازای افزایش هر ضربان قلب در دقیقه، ریسک مرگ زودهنگام فرد تا ۳ درصد و ریسک ابتلاء به بیماری قلبی تا ۲ درصد افزایش می‌یابد.

محققان هشدار می‌دهند افزایش ضربان قلب احتمالاً نشانه فاکتورهای پرخطر قلبی، نظیر دیابت، فشارخون بالا، سیگارکشیدن و سابقه خانوادگی مشکلات قلبی هم است.

در این مطالعه، تیم تحقیق به سرپرستی دکتر «سلیم باری وانی»، وضعیت ۸۰۰ مرد متولد شده در سال ۱۹۴۳ که در سوئد اقامت داشتند را بررسی کردند.

در سال ۱۹۹۳، این مردان پرسشنامه‌ای در مورد سبک زندگی و سلامت شأن تکمیل کردند و تحت آزمایشات کامل پزشکی که شامل اندازه گیری ضربان قلب در حالت استراحت بود، قرار گرفتند.

میزان ضربان قلب در حال استراحت این شرکت کنندگان مجدداً در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۴ برای افرادی که هنوز زنده بودند اندازه گیری شد.

در طول مدت این ۲۱ سال، حدود ۱۵ درصد شرکت کنندگان تا قبل از ۷۱ سالگی فوت کردند درحالیکه حدود ۳۰ درصدشان مبتلا به بیماری قلبی-عروقی شدند.

یافته‌ها نشان داد میزان ضربان قلب ۷۵ یا بالاتر در زمان استراحت، در مقایسه با ضربان قلب ۵۵ یا کمتر در زمان استراحت، با افزایش ریسک دو برابری مرگ یا بیماری قلبی در طول سال‌های بعد همراه بود.

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین