کد خبر: ۵۸۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۹
با اعلام کناره‌گیری از قدرت آغاز شد

شمارش معکوس برای محاکمه شیراک

آفتاب‌‌نیوز : به نوشته واشنگتن پست، ژاك شیراك رییس جمهوری فرانسه در یك نطق تلویزیونی بی‌میلی خود را به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری امسال فرانسه اعلام داشت و با این سخن خود بر همه زمزمه‌هایی كه ورود احتمالی او را به سومین دور از انتخابات ریاست جمهوری خبر می‌داد، پایان داد. 

صحنه سیاسی فرانسه در هفته‌های پیش با مواضعی از سوی یاران شیراك روبه رو بود كه می‌شد پیش بینی كرد كه او و اطرافیانش در كنار نیكلا ساركوزی رییس حزب حاكم فرانسه یو.ام.پ می‌ایستند. البته از چند هفته پیش و از زمانی كه خانم میشل آلیو ماری وزیر دفاع فرانسه اعلام كرد كه حاضر است پشت سر ساركوزی بایستد و در محل برگزاری میتینگ‌های انتخاباتی با این نامزد جسور راست‌ها اعلام وفاداری كرد، می‌شد فهمید كه شیراك به پایان راه رسیده است. 

شیراك اخیرا در نشست انرژی اروپا دربلژیك نیز تلویحا ازاین كناره‌گیری خود خبر داده واعلام كرده بود كه برای آخرین بار در زمان ریاست‌اش در جمعی این چنین و در این سطح سخن می‌گوید. شیراك در نطق‌های تلویزیونی خود به صراحت اعتراف كرد كه تلاش هایش در مورد تصویب قانون اساسی اروپا در فرانسه به شكست انجامیده و موفق نشد آنچه را كه آرزو داشت به تصویب مردم فرانسه برساند. 

وی اذعان كرد كه ایده اروپا برای مردم فرانسه بطور كامل روشن نبوده و مردم فرانسه به روشنی نمی‌دانستند به چه رای می‌دهند، علاوه بر اینكه مردم فرانسه به گفته او همیشه نوعی پیوند عمیق و دیرین با كشور خویش، میراث فرهنگی و ریشه‌های تاریخی آن داشته اند. 

برخی صاحبنظران احتمال می‌دهند، شیراك پس از نطق خود، در حركت بعدی حمایت خود را از ساركوزی اعلام و برای راست‌ها مسیر پس از خود را روشن خواهد كرد. اطرافیان ساركوزی با تحسین نطق شیراك، خرسندی خود را در نهایت از این كنارگیری رسمی وی اعلام داشتند. 

فرانسوا بایرو رییس حزب راست میانه فرانسه بیش از همه تاكنون به تحسین و تمجید از شیراك پرداخته و از شجاعت و خدمات او به فرانسه و مردم آن سخن گفته است. بایرو عملكرد شیراك را در سیاست خارجی تحسین كرد و گفت: او نماینده شایسته‌ای برای فرانسه در عرصه خارجی بوده است. وی به جنگ آمریكا علیه عراق اشاره كرد و ایستادگی شیراك را در برابر جنگ طلبی آمریكایی‌ها ستود و افزود: من از این سیاست او در برابر همه مخالفت‌ها حمایت كردم، چرا كه او ارزش‌های تاریخی فرانسه را در این مورد نمایندگی كرد. 

هنوز كسی نمی‌داند كه شیراك پس از ریاست جمهوری چه خواهد كرد، ولی آشنایان وی از هم اینك حدس می‌زنند كه او به اظهار نظر در مسایل خارجی و نیز مسایل زیست محیطی كه همیشه مورد علاقه او بوده است، ادامه خواهد داد. بسیاری نیز این احتمال را می‌دهند كه از این پس ذهن شیراك متوجه پرونده‌هایی خواهد بود كه پس از ریاست جمهوری علیه او گشوده خواهد شد. منتقدان بسیاری از این زمان به عنوان زمان پایان مصونیت قضایی رییس جمهوری فرانسه نام می‌برند كه با خروج او از الیزه در ماه مه آینده محقق می شود. 

به عقیده این گروه، از هم اینك پرونده‌های قضایی بسیاری انتظار او را می كشد. پرونده‌هایی كه همین مصونیت، مجال رسیدگی به آنها را نداده است. مهمترین پرونده‌ای كه از همه بیشتر منتظر خلع شیراك از قدرت است پرونده مربوط به زمان شهرداری رییس جمهوری فرانسه است كه در زمان رسیدگی نیز سر و صدای زیادی به پا كرد. 

در این پرونده شیراك و دوستان او چون آلن ژوپه نخست وزیر اسبق فرانسه متهمند كه از بودجه و امكانات دولتی و شهرداری به نفع حزب خود (حزب دست راستی سابق شیراك به نام آر.پ.ار) بهره برداری كرده اند. پیش از این پاتریك دمور قاضی دادگاه نانتر در حومه پاریس تعدادی از یاران رییس جمهوری از جمله الن ژوپه را متهم شناخته و احكامی برای آنان صادر كرده بود. 

از آن زمان به بعد با اعمال فشارهایی تلاش شد تا از پیشروی كار رسیدگی به این پرونده با این استدلال كه باید از حیثیت رییس جمهوری فرانسه دفاع شود، به گونه‌ای جلوگیری و یا از سرعت رسیدگی به آن كاسته شود. الیزه حتی حاضر نشد رییس خود را به عنوان متهم به دادگاهی بفرستد كه برای رسیدگی به عملكرد او تشكیل شده بود و شیراك تنها در حضوری تشریفاتی به عنوان شاهد اظهاراتی بیان كرد. 

پرونده در گنجه‌های دادگاه نانتر به انتظار امروز خاك می‌خورد و قضات جسور دادگاه منتظرند تا با كناره‌گیری شیراك از قدرت و رفع مصونیت سیاسی وی به عنوان رییس جمهوری زمینه برای رسیدگی شفاف آنها فراهم شود. انتقادات مخالفان شیراك از هم اكنون شروع شده است و آنان بیان ناگفته های خویش را آغاز كرده اند.

شیراك به این ترتیب و با انصراف تاریخی، به پایان راهی رسیده است كه چهل سال پیش با شور و شوق و جاه طلبی آغاز كرده بود. راهی كه با فراز و نشیب فراوان همراه بوده و او برگ‌هایی تلخ و زرین را برای ملت و كشور فرانسه در كتاب تاریخ رقم زده است. آیا پایان راه سیاسی شیراك، تولد دوباره پرونده‌های قضایی وی و یارانش را به همراه خواهد داشت؟ آینده به آن پاسخ خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین