کد خبر: ۵۸۷۰۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴

سیگار و قلیان، ذخیره تخمدان زنان را کاهش می دهند

امروزه تعداد زیادی از دختران و زنان اقدام به مصرف سیگار و قلیان می کنند و به احتمال فراوان از عوارض آن بر روی سلامت باروری اطلاعی ندارند.
آفتاب‌‌نیوز :
عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با اشاره به عوارض ناشی از مصرف سیگار و قلیان در سلامت باروری زنان، گفت: مصرف این مواد دخانی ذخیره تخمدان زنان را کاهش می دهد.

دکتر سیمین ظفردوست افزود: استعمال این مواد دخانی در بسیاری مواقع آسیب جدی و غیر قابل برگشت به تخمدان و ذخیره تخمدانی می زند.

وی با اشاره به اینکه درصد ناباروری در این افراد بیشتر از سایر زنان می باشد، اظهار داشت: در صورتیکه این افراد دیر ازدواج کنند یا بخواهند دیرتر بچه دار شوند، به احتمال فراوان ذخیره تخمدانی مناسب نخواهند داشت.
ظفردوست افزود: دخترانی که از مادران سیگاری به دنیا می آیند، ذخایر تخمدانی کمتری دارند و احتمال مشکلات باروری آنان در آینده بیش از سایر دختران است.

جراح و متخصص زنان و زایمان، به شیوع مصرف قلیان و سیگار در بین زنان اشاره کرد و گفت: امروزه تعداد زیادی از دختران و زنان اقدام به مصرف سیگار و قلیان می کنند و به احتمال فراوان از عوارض آن بر روی سلامت باروری اطلاعی ندارند.

** چاقی کاهش احتمال بارداری را به همراه دارد
وی ادامه داد: چاقی نه تنها سبب کاهش احتمال بارداری در زنان می شود بلکه در پاسخ دهی آنان به درمان های نازایی هم نقش موثری دارد.

ظفردوست با اشاره به اینکه زنان چاق به درمان های نازایی پاسخ ضعیف تری می دهند، اظهار داشت: میزان سقط و عوارض بارداری هم در این افراد افزایش می یابد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا افزود: مشاهده شده کاهش وزن حتی 5 تا 10 درصدی در بهبود باروری و پاسخ آنها به درمان نازایی، بسیار موثر است.

وی ادامه داد: چاقی مشکلی است که در دوران کودکی و نوجوانی با تغذیه مناسب و ورزش می توان جلوی آن را گرفت. زنانی که در سنین باروری چاق هستند ممکن است کاهش وزن برای آنان مشکل ساز شود.

این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: تغذیه درست، دریافت ویتامین های مناسب و پیشگیری از افزایش وزن، باید از دوران کودکی مورد توجه جدی قرار گیرد تا افراد دچار مشکلات نشوند.

ظفردوست بیان داشت: داشتن سبک زندگی درست، تغذیه مناسب و ورزش، از مهمترین اقدامات برای سلامتی و افزایش قدرت باروری است که زنان باید به این موضوعات توجه جدی داشته باشند.

** کمبود ویتامین D در کاهش باروری نقش دارد
ظفردوست بیان داشت: امروزه بیشتر دختران و زنان، کمبود ویتامین ها به خصوص ویتامین D دارند و این موضوع اثبات شده که ویتامین D در کاهش باروری نقش بسیار مهمی دارد.
وی ادامه داد که کمبود ید یکی دیگر از موضوعاتی است که در جامعه مشاهده می شود و این موضوع هم بر سلامت باروری زنان تقش عمده ای دارد.

ظفردوست افزود: مواد نگهدارنده در برخی مواد غذایی مانند کنسروها یا مواد شیمیایی ظروف پلاستیکی به خصوص زمانی که این ظروف در ماکروفر قرار می گیرند، اثرات مخرب بر روی بدن داشته و در کاهش باروری مردان و زنان می توانند نقش داشته باشند.

وی به کاهش سلامت باروری بر اثر ابتلا به برخی بیماری ها اشاره کرد و گفت: بیماری های قلبی - عروقی، ریوی، مغزی، خونی و اختلالات تیروئید، دیابت، افزایش قند خون و چربی خون بر باروی زنان نیز تاثیر می گذارد.
ظفردوست بر مراقبت و تشخیص بموقع بیماری ها تاکید کرد و گفت: برای این کار باید مراقبت ها و معاینات لازم در دوران کودکی به عمل آید که یکی از راهکارهای اصولی، می تواند معاینات دوره ای در مدارس باشد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات روحی و روانی نیز در باروری زنان تاثیر می گذارد، اظهار داشت: دختران باید شرایط روحی و روانی سالم و بدون استرس در خانه، مدرسه و جامعه داشته باشند تا دچار مشکلات باروری نشوند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین