کد خبر: ۵۸۷۱۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵

پیمان چهارجانبه ایران و کشورهای همسایه در حوزه فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که در جریان مذاکراتی که اخیراً میان چهار کشور آذربایجان، روسیه، ترکیه و ایران انجام شده، چهار طرف به یک پیمان مشترک برای توسعه بازار فناوری اطلاعات در منطقه دست یافته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد آذری جهرمی عصر امروز در حاشیه دیدار خود با همتای ترکیه‌ای‌اش که به ایران سفر کرده است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که پیش از این نیز بارها تاکید کرده است، اهمیت قابل توجهی برای افزایش همکاری‌های اقتصادی خود با کشورهای همسایه قائل است و در این زمینه ترکیه یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران به شمار می‌رود.

وی با تقدیر از مواضع اصولی دولت ترکیه در قبال تحریم‌های یکجانبه آمریکا، تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین تحرک‌های رژیم صهیونیستی در منطقه تاکید کرد: دولت ترکیه در دوران تحریم همواره در کنار مردم ایران باقی مانده است و ما امیدواریم در شرایط فعلی نیز تحریم‌ها آسیبی به همکاری‌های دوجانبه وارد نکند و در جریان مذاکرات دو طرفه و چندجانبه سطح همکاری‌ها میان دو کشور گسترش یابد.

وزیر ارتباطات با اشاره به ظرفیت بالقوه قابل توجه برای افزایش همکاری‌ها میان ایران و ترکیه بیان کرد: در حوزه‌هایی مانند ترانزیت اطلاعات و امنیت سایبری همکاری‌های قابل توجهی میان دو کشور وجود داشته و در جریان مذاکراتی که امروز انجام شد، دو دولت تلاش می‌کنند که این همکاری‌ها را گسترش دهند. امروز بخش قابل توجهی از تجارت به حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات مرتبط است و از این رو مذاکرات در این حوزه اهمیت بسیاری دارد.

آذری جهرمی ادامه داد: به دنبال مذاکرات امروز ما از شرکت‌های ترکیه‌ای دعوت کردیم که در نمایشگاه‌های الکامپ ایران حضوری جدی داشته باشند و در مقابل، ایرانی‌ها نیز در ترکیه حضور خواهند یافت. در کنار آن براساس یک پیمان چهار جانبه توسعه بازار فناوری اطلاعات در دستور کار قرار می‌گیرد که امیدواریم تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی این پیمان به مرحله اجرای نهایی نزدیک شود.

وی با بیان اینکه پس از تحریم‌های جدید آمریکا، ایران و ترکیه ارتباط اینترنتی خود را به شکلی مستقیم فعال کرده‌اند، خاطرنشان کرد: هرچند پیش از این نیز تحریم‌های آمریکا نتوانسته بود ارتباط اینترنتی ما با ترکیه را مختل کند اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته و ارتباط مستقیم دو کشور، دیگر خطری در این رابطه ما را تهدید نمی‌کند.

وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه:

 همکاری‌های اقتصادی خود با ایران را ادامه می‌دهیم

محمد جاهد پوران، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه نیز در این دیدار اعلام کرد که دولت این کشور اهمیت زیادی به گسترش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه قائل است و در این زمینه ایران اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی افزود: ایران و ترکیه در طول سال‌های گذشته با یکدیگر همکاری و ارتباطات گسترده‌ای داشتند. ما خود را در کنار مردم مناطق سیل‌زده ایران می‌بینیم و با آرزوی رحمت برای درگذشتگان امیدواریم که بازماندگان این حادثه از مشکلات موجود در کوتاه‌ترین زمان ممکن رها شوند.

وی با اشاره به نشست مشترک رؤسای جمهور دو کشور در ماه پایانی سال ۲۰۱۸ اظهار کرد: در جریان این نشست دو رئیس جمهور بر لزوم گسترش همکاری‌های اقتصادی تاکید کرده اند و از این رو ما تلاش می‌کنیم در جریان مذاکراتی که از گذشته وجود داشته و امروز نیز ادامه یافته است برای هدف‌گذاری‌های سال‌های پیش رو آماده شویم.

به گفته وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه، بخش قابل توجهی از مذاکرات امروز با طرف ایرانی به منظور برداشتن گام‌های مثبت و مشترک برای حل مشکلات حوزه ارتباطات بوده است و این امیدواری وجود دارد که در آینده پیش‌رو این مذاکرات به نتیجه رسیده و سطح همکاری‌ها میان دو کشور افزایش یابد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین