کد خبر: ۵۸۷۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰

ترسالی و رونق دوباره کشاورزی

بارندگی های خوب امسال نه تنها بحران آب را در خراسان رضوی بر طرف کرد و موجب پرآب شدن سدها شده و دبی آب قنات ها و چشمه ها را افزایش داد بلکه موجب سیراب شدن زمین های کشاورزی، جان گرفتن خاک خشک استان پس از 18 سال خشکسالی و رونق بخش کشاورزی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 2 میلیون و 138 هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد که سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار آن زیر کشت 83 نوع محصول می رود که 900 هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و 300 هزار هکتار آن باغ است. 

در حالی 363 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند که بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی این استان را به خود اختصاص داده و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان به بیش از هشت میلیون تن می رسد.

رتبه های برتر کشور در تولید گوشت قرمز، شیر، تخم مرغ، مرغ، دام سبک و سنگین، برداشت اقلام باغی و زراعی، نشان از جایگاه و اهمیت بخش کشاورزی خراسان رضوی دارد که با بارندگی های اخیر شاهد رونق بیش از پیش این بخش خواهیم بود.

* افزایش آبدهی قنات ها 

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در پی بارشهای اخیر حجم آب جا به جا شده یا همان دبی آب در شماری از قناتهای این استان افزایش یافته است گفت: بارندگیهای اخیر در استان گرچه موجب تخریب 249 قنات شد اما در عین حال افزایش آبدهی در شماری از قناتهای استان را در پی داشت. 

نجفقلی صالحی افزود: در 200 رشته قنات از قناتهای شهرستان گناباد دبی آب 1.5 لیتر در ثانیه افزایش یافته و در شهرستان سبزوار نیز همین مقدار به دبی آب شماری از قناتها افزوده شده است. 

وی اظهار داشت: با توجه به ادامه بارندگیها و زمان بر بودن بررسی دقیق تمام قناتهای خراسان رضوی ارائه آمار دقیق از افزایش دبی آب در قناتها طی هفته های آینده انجام می شود. 

وی با بیان اینکه 6 هزار و 800 رشته قنات با طول 13 هزار کیلومتر در خراسان رضوی وجود دارد گفت: این آمار معادل 16.5 درصد تمام قناتهای موجود در ایران می باشد و در مجموع حجم آب قابل استحصال از قناتهای این استان 1.2 میلیارد مترمکعب است. 

* افزایش 30 درصد محصولات آبی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: بارندگی های امسال به آن اندازه خوب و مناسب بوده است که برداشت انواع محصولات باغی و زراعی 20 تا 30 درصد افزایش خواهد داشت. 

محمد رضا نیک پور افزود: خراسان رضوی از جمله استانهای کشور بود که تحت تاثیر شدید خشکسالی و پیامد های ناشی از آن قرار داشت اما بارندگی های اخیر وضعیت خوبی را نوید داد.

وی اظهار داشت: تولید محصولات زراعی با میزان بارندگی رابطه مستقیم دارد و به همین دلیل در محصولات دیم و آبی وضعیت بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: پس از 18 سال خشکسالی امسال با بارش های خوب وارد تر سالی شده ایم و دیگر مشکل آب در بخش های مختلف را نخواهیم داشت.

* افزایش بیش از سه برابری عملکرد 

نیک پور با بیان اینکه برداشت محصولات زراعی در بخش دیم نیز امسال افزایش قابل ملاحظه ای دارد افزود: با بررسی های مشترک با هواشناسی، اقدام به توسعه در بخش کشت دیم استان نموده ایم.

وی اظهار داشت: عملکرد محصولات دیم یک تن در هکتار پیش بینی می شود در حالی که این رقم طی سال های قبل در برخی محصولات از جمله گندم 350 کیلو گرم در هر هکتار بود. 

* کشت دیم و رونق دوباره 

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال سطح زیر کشت گندم دیم این استان 143 هزار هکتار است و پیش بینی می شود با شرایط موجود و وضعیت مساعد از هر هکتار یک تن گندم برداشت شود. 

صالحی افزود: سال گذشته در مجموع 80 هزار هکتار زمین زیر کشت این محصول رفت اما بخش عمده مزارع به دلیل عدم صرفه اقتصادی برداشت محصول نداشتند و در مجموع حدود 24 هزار تن گندم دیم در استان برداشت شد که میزان بسیار اندکی است. 

وی با بیان اینکه خراسان رضوی امسال در کشت جو دیم نیز وضعیت خوبی دارد اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارشها 31 هزار و 800 هکتار در این استان زیر کشت جو دیم رفته است که پیش بینی می شود از هر هکتار 900 کیلو گرم محصول برداشت شود. 

وی گفت: سال گذشته مجموع سطح زیر کشت جو دیم خراسان رضوی 10 هزار و 450 هکتار بود و از هر هکتار 400 کیلو گرم محصول برداشت شد ضمن اینکه به دلیل عدم ارزش اقتصادی برداشت در بیش از 50 درصد سطح زیر کشت جو دیم انجام نشد. 

صالحی افزود: بارندگیهای خوب پاییزی و بهاری موجب رونق و احیای کشت دیم در سال زراعی جاری شده است. 


منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین