کد خبر: ۵۸۷۹۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹

روسیه از قصد واشنگتن علیه تهران خبر داد

مقام وزارت خارجه روسیه گفت: تلاش آمریکا برای افزایش محدودیت‌های هسته‌ای ایران و تهدید به اعمال تحریم‌هایی، حتی علیه سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای حامی برجام، به‌خاطر ادامه اجرای این توافقنامه، اقدامی غیرقانونی و غیرقابل قبول است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرگزاری «نووستی»، "الیگ راژکوف" معاون مدیر بخش عدم گسترش و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که تمایل آمریکا برای متعهد کردن ایران به اجرای محدودیت‌های جدید هسته‌ای، بغیر از مواردی که در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برعهده مقامات تهران است، تاثیر غیرسازنده‌ای بر پیمان مربوط به عدم گسترش هسته‌ای خواهد گذاشت.
وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ممکن است علیه ساخت فاز جدید نیروگاه اتمی بوشهر و برنامه خارج کردن اورانیوم غنی شده از ایران درازای سنگ معدن اورانیوم تحریم‌هایی را اعمال کند. واشنگتن علاوه بر این از ایران خواسته تا ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای گذشته خود (که تهران وجود آن را تکذیب می‌کند) را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی باز کند.  

این دیپلمات روس گفت: «بطور خاص تاکید می کنم که تمایل آمریکا برای تقویت محدودیت‌های هسته‌ای و اعمال تعهدات مضاعف بر ایران که در چارچوب برجام گنجانده نشده و همچنین تلاش برای بازکردن مسائلی که پیش از این آژانس بین المللی انرژی اتمی آنها را بسته شده اعلام کرده، از جمله ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، اقداماتی کاملا غیرسازنده و مخرب است.»

راژکوف با اشاره به اینکه ایران همچنان به رعایت کامل تعهدات خویش در چارچوب برجام ادامه داده و همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه در سطحی بی سابقه است، افزود: «این تلاش‌های طرف آمریکایی، می تواند روند تحقق برجام را با چالش‌های جدی مواجه کرده و منجر به نقض توافقات هریک از طرفین شرکت کننده در این توافقنامه شود. »

این مقام وزارت خارجه روسیه با یادآوری اینکه سال گذشته مقامات مسکو و پکن روی تهیه سندی برای حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک کار کرده بودند که مورد حمایت گسترده کشورهای شرکت کننده در برجام قرار گرفت، گفت: «هرچند کشورهای اروپایی و دیگر متحدان آمریکا ترسیدند که به ابتکارعمل مشترک روسیه و چین بپیوندند. آنها در آن زمان امیدوار بودند که خشم مقامات واشنگتن بالاخره فروکش کند. هرچند نتیجه غم انگیز چنین برخوردی به خوبی برای همه روشن است.»

راژکوف ادامه داد: «خودداری آمریکا از اجرای تعهداتش در قبال برجام و نقض آشکار قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت و بند 25 منشور سازمان ملل، اقداماتی در مغایرت کامل با عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای است. طرف آمریکایی پنهان نمی‌کند که هدفش از این اقدامات اعمال فشار و در نهایت سرنگونی نظام کنونی در جمهوری اسلامی است که یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل است. مقامات واشنگتن قصد دارند هر نوع همکاری بین المللی با تهران را تحت کنترل خود قرار دهند. واقعیت این است که خط مشی ضدایرانی آمریکا که در جهت منحرف کردن وظایف مشخص در عرصه عدم گسترش هسته‌ای صورت می‌گیرد، باعث نگرانی عمیق شده است.»  

این دیپلمات تاکید کرد که خودداری آمریکا از اجرای تعهداتش در چارچوب برجام و تهدید به اعمال تحریم‌های علیه سازمان ملل، آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای شرکت کننده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به‌خاطر حمایت و اجرای این توافقنامه، اقدامی غیرقانونی و غیرقابل قبول است و مقامات مسکو مصرانه از دولت آمریکا می‌خواهند تا درباره عواقب اقداماتشان اندیشیده و به اجرای تعهدات بین المللی خود بازگردند.» 


تسنیم 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین