کد خبر: ۵۸۸۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲

آمار اقتصادی مثبت، جایگاه ترامپ را در رقابت برای ریاست جمهوری تقویت می‌کند

یک پایگاه اینترنتی در گزارشی پیش‌بینی کرد، آمارهای اقتصادی مثبت اخیرا دولت دونالد ترامپ جایگاه او را در رقابتهای پیش‌رو برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تقویت خواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
پایگاه اینترنتی "هیل" در گزارشی نوشته است:

«اطلاعات و آمار جدید مربوط به اقتصاد آمریکا که به شکلی شگفت‌انگیز قدرتمند بوده‌اند باعث تقویت جایگاه دونالد ترامپ با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خواهند شد.

در همین راستا بازار کار آمریکا در ماه آوریل با اضافه شدن ۲۶۳ هزار شغل جدید، فراتر از انتظار عمل کرده و نرخ بیکاری در آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در ۵۰ سال اخیر رسیده و میزان رشد تولید ناخالص داخلی نیز در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ رشد ۳.۲ درصدی را نشان داده است.

همچنین بازارهای مالی نیز در حال رفتن به سمت تجربه رکوردهای جدید بعد از اوضاع ناگوار سال ۲۰۱۸ هستند و دستمزدها نیز در آمریکا بعد از سال‌ها درجا زدن، رو به رشد است.

اقتصاددانان عمدتاً پیش بینی کرده بودند که اقتصاد آمریکا در سال جاری میلادی از شتابش کاسته شود و برخی نیز احتمال وقوع یک رکود بالقوه را در این بازار مطرح کرده بودند.

با این حال این نگرانی‌ها شروع به رنگ باختن کرده‌اند و آمارهای قدرتمند اقتصادی سبب شده، دموکراتها نتوانند در حوزه اقتصاد به روی حمله به ترامپ مانور بدهند.

به گفته دیان سوانک، اقتصاددان ارشد در مؤسسه گرنت تورنتون، "بازارها در ابتدای سال جاری میلادی نسبت به دورنمای ریسک رکود اشتباه می‌کردند و اقتصاد آمریکا همچنان نیروی چشمگیری دارد".

این وضعیت موجب شده که دموکراتها برای حمله به ترامپ متمرکز بر برنامه‌های رئیس جمهور برای برچیدن برخی قوانینی که به گفته آنها موجب کاهش امتیازات کارگران خواهد شد و همچنین بر وضعیت نه چندان خوب برخی مناطق حاشیه‌ای‌تر آمریکا شوند.

زک مک کریری، یک مقام دست اندرکار در شرکت نظرسنجی ای ال جی ریسرچ گفت: صرف نظر از آمارهای اقتصادی هنوز هم بخش زیادی از مردم احساس می‌کنند که سخت‌تر کار می‌کنند و پیشرفتی به دست نمی‌آورند.

او اظهار کرد: مردم بر پایه معیارهای اقتصاد کلان رأی نمی‌دهند بلکه بر پایه اتفاقاتی که در زندگی خودشان می‌افتد رأی می‌دهند.

موضوع اقتصاد در سال ۲۰۲۰ موضوع محوری بحث‌ها خواهد بود و ترامپ و جمهوری‌خواهان کنگره مدعی هستند که باعث افزایش قدرت اقتصاد آمریکا از طریق کاهش چشمگیر مالیات‌ها و اصلاح گسترده قوانین هستند.

زمانی که ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ ریاست جمهوری را به دست گرفت، وارث یک اقتصاد باثبات و دارای رشدی کند از باراک اوباما، رئیس جمهور قبل از خود شد. در آن زمان نرخ بیکاری در آمریکا  ۴.۷ درصد بود در حالی که تولید ناخالص داخلی در ۲۰۱۶ تنها ۱.۶ درصد رشد داشت که پایین‌ترین میزان رشد از سال ۲۰۱۱ به بعد بود.

با این حال اقتصاد آمریکا زمان انتخاب شدن ترامپ به ریاست جمهوری نیروی دوباره ای پیدا کرد و در ماه آوریل نرخ بیکاری ۳.۶ درصد بوده و میزان رشد ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ به حدود ۳ درصد رسید.

ترامپ و معاونش مایک پنس در حین سفرهایشان به مناطق آمریکا بر موضوع قدرتمندی اوضاع اقتصادی مانور دادند و به ویژه در ایالت‌های غرب میانه که در ۲۰۱۶ عمدتاً به ترامپ رأی دادند بر این موضوع تاکید داشته اند.

روز جمعه یک گزارش مربوط به آمار اشتغال ماه آوریل از سوی وزارت کار آمریکا منتشر شد که با شرح وضعیت بهبود یافته این اوضاع، یک دستاورد جدید برای ترامپ ایجاد کرده است.

ترامپ روز جمعه در توییتی گفت: ما می‌توانیم همگی قبول کنیم که آمریکا اکنون جایگاه اول را دارد.

او به همراه انتشار این توییت یک تصویر از گزارش وب سایت "دروج" را منتشر کرد که از آمار اشتغال ماه آوریل تحسین کرده و گفته بود: "ما مایه مباهات جهان هستیم و بهترین وضعیت هنور هم در پیش است."

با این حال دموکراتها می‌گویند، آمریکا اکنون دارد مزایای کامل تلاش‌های دوره باراک اوباما برای بازسازی اقتصاد را تجربه می‌کند.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند، تأثیرات محرک طرح‌های کاهش مالیات جمهوری خواهان و افزایش چشمگیر هزینه‌های دولت احتمالاً کوتاه مدت هستند.

با وجود آن که جمهوریخواهان معتقدند آمارهای اخیر مربوط به رشد اقتصادی، به ترامپ نفع هستند، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند هنوزهم ترامپ عمدتاً محبوبیت ندارد. هرچند که این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم به او نمره بالایی از بابت مدیریت اقتصاد می‌دهند.

در یک نظرسنجی اخیر مشخص شد که حدود ۵۳ درصد آمریکایی‌ها مخالف عملکرد ترامپ هستند اما در یک نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان ۵۶ درصد پاسخگویان گفتند که سوابق اقتصادی ترامپ را تأیید می‌کنند و این، میزان بالایی برای ریاست جمهوری او است.

با این حال اقتصاد قدرتمند نتوانست جلوی شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میاندوره‌ای کنگره ۲۰۱۸ را در حفظ اکثریتشان در مجلس نمایندگان آمریکا بگیرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین