کد خبر: ۵۸۸۳۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴

گفت و گوی تلفنی روحانی با رییس جمهور عراق

رئیس جمهوری در تماس تلفنی با همتای عراقی خود اجرای توافقات میان تهران – بغداد را گامی ارزنده در مسیر توسعه شتابان روابط دو کشور دانست و تاکید کرد که تلاش در مسیر ارتقاء و تعمیق بیش از پیش روابط دو کشور، خواست دو ملت ایران و عراق است.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در تماس تلفنی 'برهم صالح' رئیس جمهور عراق با وی، ضمن ابراز خرسندی از تقویت امنیت، ثبات و اتحاد در کشور همسایه عراق، گفت: ما با همه توان به دنبال آن هستیم که روابط دوستانه را تعمیق بخشیم و توافقات مشترک، هر چه سریعتر اجرایی شوند.

رئیس جمهوری نیز ضمن تبریک متقابل ماه مبارک رمضان به رئیس جمهور، دولت و ملت عراق ، تصریح کرد: دو کشور در عمده مسایل حساس منطقه و بین المللی نظرات مشابهی دارند و امیدوارم بتوانیم در سایه تعاون و همکاری مشترک، شاهد توسعه منطقه و روابط نزدیکتر دو کشور دوست ایران و عراق باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی همچنین به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه اشاره کرد و اظهارداشت: این تجاوزات رژیم صهیونیستی هر روز تداوم می یابد و ضروری است کشورهای اسلامی در این زمینه بیشتر فعال شوند و مانع تجاوزات این رژیم شوند.

رئیس جمهوری همچنین به اقدامات بی ثبات کننده آمریکا درمنطقه و از جمله ایجاد مشکل در مسیر صادرات نفت ایران اشاره کرد وگفت: همه کشورهای منطقه باید شرایط حساس کنونی را درک کرده و با همکاری یکدیگر مانع از زورگویی های آمریکا با هدف ایجاد بی ثباتی در منطقه شوند.

دکتر روحانی تاکید کرد: این اقدامات بی ثبات کننده آمریکا در منطقه بی تردید به ضرر مردم منطقه و حتی ملت آمریکا خواهد شد.

**عراق مخالف هرگونه تنش زایی در منطقه است

رئیس جمهوری عراق نیز در این گفت و گوی تلفنی ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به دکتر روحانی، دولت و ملت ایران گفت: روابط ایران و عراق متکی بر بنیان های استوار تاریخی و فرهنگی و منافع مشترک دو ملت بنا شده است و ما مصمم به توسعه این روابط هستیم.

برهم صالح اظهارداشت: تلاش ما برای بهبود روابط دوجانبه براساس توافقات خوب میان دو کشور، کمترین کاری است که ما می توانیم برای خدمت به کشورها و ملتهایمان انجام دهیم.

وی وضع کنونی در منطقه را نگران کننده خواند و افزود: ما بارها صراحتا مواضع خود را در خصوص مسایل منطقه اعلام کرده ایم. عراق مخالف هرگونه تنش زایی در منطقه است و هرگز نمی پذیرد مردم همسایه، مسلمان و برادر ایران، با کمترین آسیب و آزاری مواجه شوند.

رئیس جمهوری عراق همچنین مواضع ایران و عراق را در بحث فلسطین یکسان دانست و گفت: وظیفه ما به عنوان رهبران کشورهای اسلامی، یاری ملت مظلوم فلسطین و پایان دادن به تجاوزگری های رژیم صهیونیستی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین