کد خبر: ۵۸۸۵۲۰
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷

رسانه عربی: عراق معافیت از تحریم آمریکا را می گیرد

یک رسانه عربی مدعی شد که آمریکا به شرط گرفتن پاره ای امتیازات اقتصادی، حاضر شده است معافیت عراق از اجرای تحریم های ضد ایرانی را بپذیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 روزنامه العرب روز سه شنبه مدعی شد که آمریکایی ها به بغداد پیشنهاد کرده اند حاضرند در مقابل گرفتن امتیازاتی اقتصادی، معافیت از اجرای تحریم ها را به عراق بدهند تا زمانی که به کمک شرکت های آمریکایی، عراق در این زمینه به خودکفایی برسد. 

این روزنامه به نقل از یک منبع سیاسی همچنین گفته که دولت عراق در حال بررسی این پیشنهاد است و ممکن است آن را بپذیرد. 

العرب در خصوص امتیازات مورد نظر واشنگتن نوشت: آمریکا شرط کرده که باید شرکت های آمریکایی بتوانند با سهولت اقدام به عقد قرارداد با عراق در زمینه اجرای طرح های تولید برق کنند و این شرکت ها با سرمایه گذاری کلان درحوزه برق، عراق را به خودکفایی و بی نیازی از واردات انرژی برسانند. 

بر این اساس و در صورت پذیرش شرط آمریکا، عراق خواهد توانست همچنان بدون مزاحمت سیاسی اقدام به ادامه واردات گاز و برق از ایران کند. 

از سوی دیگر 'هیبت الحلبوسی' رئیس کمیسیون نفت و انرژی پارلمان عراق نیز امروز سه شنبه تاکید کرد که در صورت اجرای تحریم های یکجانبه آمریکا علیه مردم از سوی عراق، این کشور بویژه در تابستان پیش رو دچار یک 'فاجعه واقعی' خواهد شد. 

وی همچنین خبر داد که 'محمد الحلبوسی' رئیس پارلمان عراق در سفر اخیر خود به واشنگتن درخواست رسمی برای معاف شدن این کشور از تحریم های ضد ایرانی به دولت آمریکا داده بود اما برغم گذشت چند هفته از این درخواست، عراق تاکنون پاسخ رسمی دریافت نکرده است. 
مقامات عراقی پیش تر نیز گفته بودند که از طریق نمایندگان و دیپلمات های خود برای معاف شدن این کشور از تحریم های یکجانبه آمریکا تلاش می کنند. 

'لوی الخطیب' وزیر برق عراق نیز روز پیش تر گفته بود که در پاسخ به درخواست آمریکایی برای قطع واردات گاز و برق ایران تاکید شده است این کشور دست کم تا سه سال دیگر به این واردات نیاز دارد. 

این چندمین بار است که مقامات عراقی در واکنش به تحریم های ضد ایرانی و نیز فشارهای واشنگتن به بغداد، تاکید می کنند که فعلا امکان قطع واردات بویژه در زمینه برق و گاز از ایران نیست و بی نیازی از این واردات چند سال زمان می برد. 

در حال حاضر عراق روزانه حدود 28 میلیون فوت مکعب گاز از ایران وارد می کند که گاز مورد نیاز تعدادی نیروگاه با حدود 2800 مگاوات برق تولیدی را تامین می کند. 

انتظار می رود این مقدار واردات از اوایل ماه ژوئن میلادی (اواسط خرداد ماه) به 35 میلیون فوت مکعب در روز افزایش یابد تا میزان تولید برق به 3500 مگاوات افزایش یابد. 

ایران نیز تامین روزانه 1200 مگاوات برق شبکه سراسری عراق را ادامه خواهد داد و با این حال مجموع برقی که عراق از ایران وارد می کند 4700 مگاوات می باشد که منجر به کاهش قابل توجه زمان خاموشی در فصل تابستان می شود. 

کمبود برق و خاموشی های طولانی مدت که در روزهای پیک مصرف گاه به 12 تا 15 ساعت در شبانه روز می رسد از مهمترین مشکلات کنونی عراق است، امری که یکی از عوامل اعتراض اجتماعی گسترده در بصره در تابستان بود. 


ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین