آفتابنیوز : آفتاب: «شهریار مشیری» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که به اعتقاد او در سال 1385 عملکرد وزارت آموزش و پرورش در مجموع «مثبت» و عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجموعاً «منفی» بوده است.
نماینده بندرعباس در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب در خصوص عملکرد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سال 85 گفت: در مورد اقدامات مهم کمیسیون در خصوص وزارت آموزش و پرورش میتوان به اخذ مجوز برای استخدام کسری معلمان و دبیران اشاره کرد که سازمان مدیریت و برنامهریزی نیز در این مورد قانع شد و دولت هم پذیرفت تا آن جا که مثلاً در استان هرمزگان 1700 معلم و دبیر استخدام شدند.
وی اظهار داشت: پیگیری لایحه 4 میلیارد دلاری برای بازسازی و تقویت ساختمانهای آموزشی در مقابل حوادث غیرمترقبه و زلزله، افزایش حقوق معلمین و علاوه بر آن، تخصیص 200 میلیارد تومان کسری آموزش و پرورش برای حقالتدریسیها از دیگر اقدامات کمیسیون آموزش مجلس در سال 1385 بوده است.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه افزود: کمیسیون تلاش زیادی داشت تا مشکلات وزارت آموزش و پرورش برطرف شود اما واقعیت این است که مشکلات این وزارتخانه بسیار پیچیده است. به عنوان نمونه، بدهیهای معوقه آموزش و پرورش از سالهای قبل در خصوص بازنشستگی، پاداش و حق بیمه ارقامی نجومی است که انباشته شده تا آن جا که باید کل بودجه سال 1386 کشور را به این وزارتخانه اختصاص دهیم تا شاید این مشکلات حل شود!
مشیری در خصوص عملکرد کمیسیون درباره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: در مورد این وزارتخانه طرحهای خوبی از جمله در مورد تقلب در آزمونها داشتیم که این موضوع برای اولین بار قانونمند شد و همچنین تلاش شد تا گزینش اساتید و هیأت علمی قانونمند شود.
وی اظهار داشت: همچنین دولت ملزم شد درصدی از طرحهای تحقیقاتی وزارتخانههای دیگر را در اختیار وزارت علوم قرار دهد که توسط اساتید دانشگاه انجام شود.
نماینده بندرعباس همچنین با اشاره به دخالتهای کمیسیون آموزش مجلس در لایحه بودجه 1386 یادآور شد: در لایحه بودجه سال 86 بودجه خوبی به دانشگاههای بزرگ اختصاص داده شده بود در حالی که دانشگاههای محروم متأسفانه از بودجه پایینی برخوردار شده بودند. در مواردی حتی 30 درصد از بودجه دانشگاههای محروم کاسته شده بود در حالی که ردیف بودجه هم استانیهای وزیر و معاونین ایشان تا 50 درصد افزایش یافته بود. بنابراین، کمیسیون این ردیفها را تغییر داد.
مشیری در ادامه با اشاره به برخی دیگر از اقدامات کمیسیون آموزش مجلس در سال 1385 گفت: معتقدم از کارهای بزرگ کمیسیون طرح «حذف کنکور» است که امیدوارم در صحن علنی رأی بیاورد، اما متاسفانه وزارت علوم که خود باید مدافع این طرح باشد به دلایل خاصی با آن مخالفت میکند.
وی در پاسخ به این سؤال که «در مجلس شایع شده است وزیر آموزش و پرورش تا روز معلم تغییر خواهد کرد»، اظهار داشت: برخی نمایندگان به دنبال استیضاح وزیر به علت سوالات آزمون ضمن خدمت فرهنگیان هستند اما وزارت آموزش و پرورش وسیعتر و گستردهتر از آن است که یک وزیر بتواند به کل آن اشراف داشته باشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان به اعتراضات اخیر معلمان اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من تحصن اخیر معلمان مقابل مجلس حرکتی اشتباه بود زیرا مجلس نظام هماهنگ پرداختها را مصوب کرد و افزایش حقوق معلمان را نیز تصویب کرد. بنابر این، جای چانهزنی مقابل مجلس نبود بلکه این تحصن باید مقابل دولت انجام میگرفت. مشیری تصریح کرد که به اعتقاد او، «عدهای این تحصن را به سوی مجلس منحرف کردهاند در حالی که مجلس به وظیفه قانونگذاری خود عمل کرد و اگر کوتاهیای هم بوده از جانب دولت صورت گرفته است».
توضیح آفتاب: این مصاحبه در آخرین روزهای کاری سال 1385 با هدف انتشار در ایام تعطیلات نوروز انجام شده است.