کد خبر: ۵۸۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۵

نگرانی‌ها از بودجه 86 به کجا رسید؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بودجه سال 86 هر چند نیمه‌کاره و بدون تعیین تکلیف قطعی قیمت و نحوه توزیع بنزین تصویب شد اما نگرانی کارشناسان و هشدارهای دلسوزان درباره تأثیر منفی آن در سال آینده همچنان ادامه دارد. 

نمایندگان مجلس هفتم در حالی که در پایان سال 85 با 11 روز کار فشرده به دنبال رفع ایرادهای بودجه بودند همواره تأکید داشتند که لایحه بودجه سال 86 از غیراصولی‌ترین لوایحی است که تا کنون به مجلس ارائه شده است. 

در این میان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در گزارشی با بررسی این لایحه ضمن هشدار نسبت به «خطرات بالقوه افزایش نقدینگی» اعلام کرده بود: «حتی با پذیرش تحقق پیش‌فرض‌های خوش‌بینانه بودجه 86، در سال آینده معادل 70 درصد كل نقدینگی كشور از ابتدای پیدایش تا پایان سال 1383 نقدینگی جدید بوجود می‌آید و در پایان برنامه میزان نقدینگی كشور 3/4 برابر نقدینگی ابتدای برنامه خواهد شد.

این گزارش با مروری بر سیر افزایش تورم در سال 84 و سال جاری می‌افزاید: «در صورت عدم امكان تثبیت قیمت‌ها و افزایش مداوم واردات؛ چنانچه تولید ناخالص داخلی نتواند رشد شتابان پیدا كند تورم به «حالت انفجاری» خود را نشان خواهد داد و این روند در صورت عدم تغییر سیاست‌های مالی و پولی همچنان ادامه خواهد یافت و دسترسی به نرخ تورم 8/6 درصد در پایان برنامه دور از دسترس قرار می‌گیرد.  

از سوی دیگر برخی از کارشناسان، نمایندگان مجلس، شخصیت‌ها و  احزاب نیز در اعتراض به نحوه تنظیم بودجه اظهاراتی را عنوان داشتند که بازخوانی گزیده‌ای از این اظهارات خالی از لطف نیست:

هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: سیاست چشم انداز این بود که اقتصاد کشور را سالیانه 10 درصد از وابستگی به نفت نجات دهیم . اما ما هم اکنون بیش از 40 میلیارد دلار ازبودجه را برمبنای نفت می نویسیم و حتی از ذخایر ارزی بر می‌داریم و در جهت عکس در حال حرکت هستیم.

مرکز پژوهش‌های مجلس: سهم بالای مالیات‌های سهل‌الوصول در لایحه بودجه 1386 بیانگر آن است که دولت اهتمام جدی در جهت رفع موانع و مشکلات پایه‌های مالیاتی بالقوه در بخش‌های مشاغل، ثروت و... ندارد.

محمد خوش‌چهره، عضو کمیسیون اقتصادی: تحلیل برخی از نمایندگان این است كه به خاطر اختلالات و آشفتگی‌‏هایی كه در تنظیم بودجه وجود دارد، لایحه بودجه 86 مثل بیماری است كه اگر شكافته شود، نمی‌‏توان آن را جمع كرد، لذا باید با تصویب ماده واحده‌‏ای، نمایندگان وارد رسیدگی ریز لایحه نشوند. 

شیرکوند، معاون وزیر اقتصاد در دولت دوم سیدمحمد خاتمی: ‌هدف، مفهوم و فلسفه بودجه‌ریزی در تنظیم سند بودجه 86 مفقود شده و به نظر می‌رسد دولت تنها برای رفع تکلیف و تشریفات اداری این لایحه را به مجلس فرستاده است به این علت بودجه 86 اساسا نمی‌تواند چراغ راهنمای دولت در سال آینده باشد.

احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی بازار: اکثر منابع درآمدی دولت در بودجه 86 حساب شده نیست و با این حساب این بودجه قطعا به متمم کشیده خواهد شد، ضمن اینکه برداشت از صندوق ذخیره ارزی در سال‌های گذشته بسیار بی‌رویه بوده و اگر همینگونه پیش‌ برود، دیگر اثری از این صندوق باقی نخواهد ماند. 

جبهه مشارکت: تصویب و اجرایی شدن این لایحه بدون انجام اصلاحات ساختاری و در انطباق با اسناد بالادستی قطعاً به ادامه روند تخریبی اقتصاد ایران، که با عملکرد دولت نهم شروع شده و آثار آن به تدریج در حال ظهور است، دامن خواهد زد.

رضا طلایی‌نیك، نماینده مجلس: این بودجه از انسجام لازم برخوردار نیست و ضعیف ترین و پر مشكل‌ترین و پر مخاطره‌ترین بودجه در اقتصاد كشور است. 

رضا عبدالهی، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس: وضعیت بخش درآمدها و در راس آنها فروش سهام شرکت های دولتی و درآمدهای پیش بینی شده حاصل از آن در بودجه 86 نگران کننده است. 

در هر حال بودجه امسال بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان از سوی مجلس به تصویب این شورا رسید و حکم قانونی گرفت اما این پرسش همچنان بر جای خود باقی است که آیا بودجه‌ای که به گفته صریح کارشناسان و حتی برخی نمایندگان اصولگرا و همسوی مجلس مشکلات بسیاری دارد می‌تواند بدون ایجاد تورم، رشد نقدینگی و گرانی جوابگوی دخل و خرج کشور در سال آینده باشد؟ یا آنکه باید همچون سال 85 در انتظار متمم و اصلاحیه‌های متعدد پی‌درپی در طول سال 86 باشیم! 

گذشت زمان و برگ خوردن تقویم سال آینده پاسخ این پرسش‌ها را کاملا مشخص خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین