کد خبر: ۵۸۸۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲

آصفی: اروپا در صورت تعلل با اقدامات غیر قابل پیش‌بینی ایران مواجه خواهد شد

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به تصمیم اخیر ایران مبنی بر کاهش تعهدات برجامی‌اش براساس بندهای 26 و 36 برجام اظهار کرد: اقدامی که ایران دراین ارتباط انجام داد یک اقدام حداقلی است .
آفتاب‌‌نیوز :
حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که پیش از این‌که نفس این اقدام مهم باشد، علامتی که از این اقدام به طرف‌های مقابل ارسال می‌شود، با اهمیت است، ادامه داد: در واقع جمهوری اسلامی ایران با این اقدام این پیام را به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها داد که ایران بیکار نخواهد نشست تا واشنگتن هر اقدامی را که می‌خواهد جهت افزایش فشار به ایران انجام دهد و کشورهای اروپایی هم نمی‌توانند همچنان به بی‌عملی خود ادامه دهند.

وی اظهار داد: براساس این پیام، آمریکایی‌ها باید بدانند که ایران در برابر اقدامات یک جانبه آنها بیکار نمی‌ماند و بر اساس منافع، امکانات و توانایی‌های خود اقدام می‌کند.

این دیپلمات پیشین کشورمان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به صحبت‌های روز چهارشنبه رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت، گفت: آقای رئیس جمهور در این جلسه خطاب به اروپایی‌ها به نقش ایران در مبارزه با تروریسم و تجارت مواد مخدر و هزینه‌هایی که ایران در این زمینه پرداخته، اشاره و تاکید کرد با شرایطی که آمریکا به وجود آورده ما قادر به پرداخت این مخارج نیستیم و اگر برجام برای امنیت جهان و امنیت منطقه است همه باید بهای آن را پرداخت کنند.

آصفی با بیان این‌که آقای روحانی در سخنان خود همچنین تاکید کردند که ما در زمین آمریکایی‌ها بازی نخواهیم کرد، افزود: در واقع کشمکش متقارن در جریان این موضوع به مصلحت ایران نیست و ما باید از توانمندی‌های دیگرمان برای فشار به طرف‌های مقابل استفاده کنیم. آقای رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت به دو مورد آن اشاره کرد در حالی که ما از دهها مورد از این ظرفیت‌ها در کشورمان برخوردار هستیم.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه به موضع‌گیری روسیه و همچنین برخی کشورهای اروپایی در مورد تصمیم اخیر ایران اشاره کرد و گفت: روس‌ها موضع نسبتاً منطقی در این مورد اتخاذ کردند و گفتند که مواضع ایران در این زمینه قابل درک است و حتی از آمریکایی‌ها نیز به خاطر نوع رفتارشان با ایران انتقاد کردند، اما کنش برخی کشورهای اروپایی در این زمینه منصفانه نبود آنها علی‌رغم تشدید فشارهای آمریکا انتظار دارند که ایران همچنان در برجام باقی بماند.

این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر این‌که اقدامات صورت گرفته از سوی ایران خارج از برجام نیست و ما بر اساس بندهایی از برجام اجازه داشته‌ایم که این اقدامات را انجام دهیم در مورد این‌که اروپایی‌ها در مدت این ۶۰ روز چه اقدامی انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها هم نمی‌توانند کاری انجام دهند و هم نمی‌خواهند اقدامی انجام دهند. تعلل کردن اروپایی‌ها در ارتباط با راه‌اندازی اینستکس بخشی از آن مربوط به ترس آنها از آمریکا بود و به نظر می‌رسد خود آنها هم چندان دغدغه‌ای در این زمینه نداشتند.

آصفی با بیان اینکه در یک سالی که از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد اروپایی‌ها اقدام جدی در مورد حفظ این توافق و تأمین منافع ایران انجام ندادند، ادامه داد: خیلی بعید است که اروپایی‌ها در این مدت کار خاصی را انجام دهند مگر این‌که مطمئن باشند با اقدامات غیر قابل پیش‌بینی ایران مواجه خواهند شد. اگر آنها چنین چیزی را احساس کنند ممکن است که جدی‌تر برخورد کنند.

وی تاکید کرد: خروج یک طرفه آمریکا از برجام هزینه‌های اروپا را زیاد کرده و این موضوعی است که اروپایی‌ها باید در تصمیم‌گیری‌هایشان به آن توجه کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین