کد خبر: ۵۸۸۸۳
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۳
علیرغم تورم 2000 درصدی و بیکاری فراگیر

موگابه حاضر به واگذاری قدرت نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رابرت موگابه، رییس جمهوری زیمباوه با اظهارات خود مبنی بر اینکه قصد دارد در انتخابات سال آینده زیمباوه شرکت کند، خشم مردمان این کشور را بر انگیخته است. حضور مجدد موگابه به باور بسیاری به معنای تقلب و دست بردن در نتایج انتخابات و تداوم دوران حکومتی است که هر سال در قیاس به سال گذشته اوضاع اقتصادی و سیاسی این کشور را به قهقرا برده است. 

رییس جمهوری زیمباوه که حتی در 83 سالگی هم حاضر به کناره‌گیری از قدرت و واگذاری آن به دیگران نیست درحالی خبر از عزم خود برای شرکت در انتخابات سال آتی میلادی داده است که پیش از این نیز قصد داشت با تجمیع برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، دوران حضور خود در این سمت را طولانی‌تر کند. این طرح با مخالفت پارلمان و حتی همراهان موگابه که امیدوار بودند با پایان دوران وی بتوانند به هر نحو ممکن راهی کاخ ریاست جمهوری شوند، شکست خورد. 

نتایج نظر سنجی رویترز هفته گذشته نیز نشان داده بود که مردمان این کشور خواهان پایان هرچه سریعتر دوران حکومت موگابه هستند. اکثریت قریب به اتفاق شهروندان زیمباوه می‌گفتند که در مورد آینده کشور و آنچه که در صورت تداوم حکومت موگابه بر سرشان خواهد آمد، به شدت نگران هستند.
 
تورم حیرت آور 2000 درصدی و بیکاری 82 درصدی در زیمباوه زندگی را برای مردمان آن تبدیل به جهنم کرده است. گذشته از این وضعیت نابسامان اقتصادی وی مسئول شکنجه و سرکوب گسترده و خشن تمامی گروه‌های مخالف نیز محسوب می‌شود.

سیاستمداری که روزگاری نماد استقلال زیمباوه محسوب می‌شد و به اعتبار تلاش‌ها و مبارزات خود برای این کشور محبوبیتی فوق العاده داشت، اکنون از سوی مردمان زیمباوه تبدیل به نمادی از یک «پیرمرد سودجو» شده است که جز تحصیل منافع خود و اعضای خانواده‌اش و خفه کردن هر صدای مخالفی به هبچ چیز بهایی نمی‌دهد. 

در سرزمینی که مردمانش در هراس از سیستم پلیسی حاکم جرات ابراز نظرات خود را ندارند، شنیدن واژگانی چون «عجوزه»، «خرفت»، «سودجو»، «فاشیست» و ... در خیابان‌ها تنها به یک معناست؛ شخصی در گوشه‌ای از خیابان در حال صحبت کردن از مردی است که تنها مرگ می‌تواند او را از قدرت جدا کند!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین